کد خبر : 22297

تولید ١٢۵ تن اتان در ساعت در فازهای ١۵ و ١۶ پارس جنوبی

پتروتحلیل-تحویل اتان تولیدی فازهای ١۵ و ١۶ پارس جنوبی به میزان ١٠ تا ١۵ تن به مجتمع های پتروشیمی کاویان، مروارید و جم از هفته گذشته آغاز شده است.

علیمحمد بساق زاده، مدیر کنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران در گفتگو با شانا، با بیان این که از هفته گذشته اتان تولید شده در پالایشگاه فازهای ١۵ و ١۶ میدان مشترک پارس جنوبی به مجتمع های پتروشیمی کشور تحویل داده می شود، گفت: پالایشگاه این فازها هم اکنون با حدود ١٠ درصد از ظرفیت خود در حال تولید اتان است.

وی با اشاره به این که پالایشگاه فازهای ١۵ و ١۶ پارس جنوبی توان تولید ١٢۵ تن اتان را در هر ساعت دارد، افزود: پیش بینی می شود با تولید حداکثری تولید اتان در فازهای ١۵ تا ١٨ این میدان، تحویل اتان امسال نسبت به پارسال بیش از ١,۴ میلیون تن افزایش یابد.

بساق زاده گفت: پارسال در مجموع بیش از ٢,٨ میلیون تن اتان از محل پالایشگاههای پارس جنوبی به مجتمع های پتروشیمی تحویل شده است.

قرار است تولید روزانه گاز ایران از محل فازهای اولویت اول و دوم (١٢، ١۵ و ١۶، ١٧ و ١٨، ١٩ و ٢٠ و ٢١) امسال حدود ١٠٠ میلیون متر مکعب دیگر در روز افزایش یابد؛ بسیاری از کارشناسان صنعت نفت ایران معتقد اند تحقق این امر می تواند تحولی بزرگ در همه بخشها بویژه تامین خوراک مجتمع های پتروشیمی کشور ایجاد کند، مجتمع هایی که هم اکنون به دلیل کمبود خوراک با حداکثر ظرفیت کار نمی کنند.

با تکمیل ظرفیت تولید پالایشگاه های گازی فازهای ١۵ تا ١٨ پارس جنوبی و همچنین راه اندازی بخشی از فاز ١٩ پارس جنوبی امسال وضع متان ارسالی به مجتمع های پتروشیمی بهتر از پارسال خواهد شد، پارسال زمستان ١٠ روز و ٣٠ روز به ترتیب در منطقه عسلویه و ماهشهر مجتمع های پتروشیمی دچار کمبود گاز شدند، پیش بینی می شود امسال این مناطق با کمبود گاز بسیار کمتری روبرو شوند.

تولید امسال صنعت پتروشیمی به بیش از ۵٠ میلیون تن خواهد رسید، که نسبت به سال گذشته ۶ میلیون تن افزایش دارد، یک میلیون تن از این میزان مربوط به راه اندازی پروژه های جدید و پنج میلیون تن آن مربوط به بالا بردن راندمانهای مجتمع های موجود است.

ارسال نظر