کد خبر : 33265

تلاطم بازار نفت

تلاطم بازار نفت

پتروتحلیل- بازار نفت اگرچه در روز دوشنبه در سایه ادامه وجود نگرانی ها درباره آینده رشد اقتصادی چین و کاهش تقاضای آتی نفت آن،افزایش ارزش دلار آمریکا و نیز تولید بالای نفت به ادامه روند کاهشی خود ادامه داد اما بدلیل تعطیلی بازار آمریکا در مجموع شرایط آرامی را پشت سر گذاشت اما در همان روز تحت تاثیر قیمت های پایین در درون خود تلاطم زیادی را تحمل می کرد بطوریکه بار دیگر اخبار مربوط به گردهمایی مهمترین کشورهای تولید کننده نفت اوپک و غیر اوپک که مدتی است با تلاشهای ونزوئلا و نیجریه برای دستیابی به یک اقدام موثر در زمینه کاهش و یا حفظ سطح کنونی تولید صورت گرفته بر سر زبانها افتاد.

وجود همین اخبار منجر به آن شد که بازار در روز سه شنبه از روند نزولی فاصه گرفته و حتی در اوایل وقت قیمت های بالاتری را تجربه نماید، چراکه هر یک از کشور های روسیه، عربستان، ونزوئلا و قطر که در اجلاس دیروز شرکت کردند با هدف ایجاد ثبات نسبی در بازار از طریق عدم افزایش تولید نفت توسط تولید کنندگان و حتی کاهش مقدار آن در تلاش بودند تا شرایط موجود را بهبود بخشند. اما بنظر می رسد که این بار نیز تلاش های ونزوئلا منجر به ارائه راه کار جدیدی از سوی شرکت کنندگان در نشست دوحه نگردید. البته این گردهمایی در حالی برگزار می شد که فقط دوکشور روسیه و عربستان در ماه ژانویه اقدام به تولید ۲۱/۰۸ میلیون بشکه نفت در روز نمودند که خود به ویژه در مورد روسیه با تولید ۱۰/۸۸ میلیون بشکه در روز یک رکورد محسوب می شود. از طرفی هنوز برخی دست اندر کاران بازار معتقدند که چنانچه نتایج چنین جلساتی مثبت باشد و منجر به کاهش وجود مازاد عرضه نفت و بالاخره افزایش قیمت نفت شود بلافاصله شرکت های تولید کننده نفت شیل از اولین شرکتهایی خواهند بود که دوباره با قیمت های جدید توان شروع بکار مجدد و تولید نفت را بدست خواهند آورد و در نتیجه تلاش این گروه در رسیدن به اهداف مورد نظر بی بتیجه خواهد ماند.البته عراق نیز همکاری مشروط خود را با نتایج حاصله از نشست روز سه شنبه اعلام نمود. اما پس از اعلام نتیجه مبنی بر اینکه تولید نفت در سطح ماه ژانویه سال جاری ثابت باقی بماند و از حد آن فراتر نرود و این ذهنیت که اجرای آن مورد قبول ایران قرار نخواهد گرفت از تلاطم قیمت در بازار کاست و قیمتها مسیر نزولی خود را در امتداد روند کاهشی که در بیشتر روز های گذشته اتفاق افتاده ، طی نمودند. زیرا اعضای جلسه نتوانستند به یک توافق لازم در کاهش تولید دست یابند و این در حالی بود که بازار کالا ها در اروپا نیز روند نزولی بخود گرفت و بازار نفت را بیشتر تحت تاثیر قرار داد.

روند قیمت های نفت

oil-16feb

از طرفی برخی از ناظران بازار، قیمت را در سطح تقریبی بالای ۲۰ دلار در هربشکه نیز پیش بینی می کنند. آنها حتی یک احتمال ۵۰/۵۰ را در بازار برای رسیدن قیمت به مرز ۲۶/۰۵ دلار /بشکه که در هفته قبل داشته است ، در نظر دارند و حتی ۲۳-۲۲ دلار در هر بشکه را منطقی تر می دانند. از طرفی گزارشاتی وجود دارد که هرچه قیمت های نفت پایین تر می روند ریسک سرمایه گذاری در بخش انرژی نیز با شدت بیشتری افزایش می یابد. مطالعات انجام گرفته بر روی بیش از ۱۷۵ شرکت نفتی نشان می دهد که در ماههای اخیر بدلیل قیمت های پایین نفت شرایط بسیار سختی را تحمل کرده اند. البته در همین حال برخی دیگر این فرصت را برای سرمایه گذاری در میادین نفت بویژه نفت شیل حوزه پر بازده Permian در آمریکا بسیار مغتنم می شمارند زیرا که انتظار سود دهی بالایی از آن دارند. به هرترتیب د روز سه شنبه قیمت هر بشکه نفت خام برنت تحویلی در ماه آوریل در بازار ICE لندن با کاهش ۱/۲۱ دلار (۳/۶۲ در صد) نسبت به روز دوشنبه به ۳۲/۱۸ دلار رسید و قیمت هر بشکه نفت خام WTI تحویلی در ماه مارس در بازار NYMEX نیویورک با کاهش ۰/۴۰ دلار (۱/۳۶ درصد) نسبت به قیمت روز جمعه خود به ۲۹/۰۴ دلار در هر بشکه به تثبیت رسید.

ارسال نظر