کد خبر : 32852

دومین معامله «گازوئیل» پالایشگاه لاوان در بورس انرژی

دومین معامله «گازوئیل» پالایشگاه لاوان در بورس انرژی

پتروتحلیل- مدیرعامل کارگزاری آتی ساز از انجام دومین معامله نفت گاز دریایی پالایشگاه لاوان در بورس انرژی خبر داد.

پویان دارابی در گفت و گو با خبرنگار «پتروتحلیل»، گفت: دومین معامله نفت‌گاز (گازوئیل) پالایش نفت لاوان در رینگ بین‌الملل بورس انرژی در روز چهارشنبه هفته گذشته صورت گرفت، که طی آن ۲۶۰،۰۰۰ بشکه گازوئیل به ارزش ۳۰۷ میلیارد و ۹۲۵ میلیون ریال مورد معامله قرار گرفت.

وی در ادامه افزود: این دومین محموله دریایی معامله شده نفت‌گاز (گازوئیل) در بورس انرژی ایران است که توسط کارگزاری آتی ساز بازار مورد داد و ستد قرار گرفت.

مدیرعامل کارگزاری آتی ساز بازار در ادامه افزود: این معامله به صورت کشف پرمیوم انجام شد و قیمت مبنا جهت تسویه امور مربوط به کارگزار و بورس بر اساس قیمت نشریه پلتس در تاریخ صدور پیش فاکتور بود.

وی همچنین گفت: در جریان این معامله پرمیوم نهایی بر اساس عرضه و تقاضا مشخص شد و در نهایت قیمت نهایی بر اساس میانگین قیمت نشریه پلتس در سه ، چهار و پنجمین روز مجله مذکور بعد از روز صدور بارنامه به علاوه/منهای پرمیوم/دیسکانت روز انجام معامله در بورس انرژی خواهد بود.

به گفته دارابی؛ رفع تحریم و گسترده شدن روابط بین المللی و همچنین پتانسیل های کشور عزیزمان ایران در نفت و فراورده های نفتی موجب بهبود تقاضای بین المللی برای این گونه محموله ها خواهد بود. همچنین از طرفی افت قیمت نفت موجب خواهد شد تا برای جبران حاشیه سود از دست رفته ناشی از خام فروشی در گذشته، کشور به سمت سرمایه گذاری در صنایع نفتی از جمله پالایشگاه ها و فراورده های نفتی برود.

وی در ادامه افزود: رفع تحریم ها و مشارکت سرمایه گذاران خارجی با مدیریت صحیح منابع توسط شرکت ها می تواند با ورود تکنولوژی های نسل جدید و افزایش بهره وری موجب کاهش بهای تمام شده این دست محصولات و بهبود کیفیت آن ها شود. به همین منظور چشم انداز افزایش حجم تقاضا با توجه به سطوح قیمتی فعلی و پتانسیل های ایجاد شده در بهبود کیفیت و افزایش بهره وری این صنعت و محصولات فرآورده های نفتی در آینده قوت خواهد گرفت.

مدیرعامل کارگزاری آتی ساز بازار ادامه داد: بورس انرژی ایران می تواند با داشتن بسترهای لازم، بازاری پویا، شفاف و کارا برای قیمت گذاری و انجام معاملات در این حوزه نقش به سزایی درصحنه ی بین المللی ایفا کند. با وجود بازاری کارا و شفاف کلیه عرضه کنندگان داخلی و خریداران بین المللی می توانند با حضور در این بازار نیازهای خود را در جهت تامین منابع با رقابتی سالم و شفاف رفع کنند.

وی در پایان تاکید کرد: با نگاهی به روند حجم معاملات در رینگ بین الملل بورس انرژی ایران می توان نتیجه گرفت که به زودی و با رفع تحریم ها و شناخت سرمایه گذاران با پتانسیل های کشورمان به خصوص در حوزه صنعت نفت این بازار به سمت رشد و ترقی حرکت حرکت خواهد کرد و به زودی تبدیل به میدان رقابت شرکت های خارجی برای تامین نیازهای خود در زمینه فرآورده های نفتی خواهد شد.

ارسال نظر