کد خبر : 31992

«شبندر» صدرنشین پالایشی ها

«شبندر» صدرنشین پالایشی ها

پتروتحلیل-امروز در گروه پالایشی ها، روند معاملات منفی دنبال شد و تنها «شبندر»، «شرانل» و «شپاس» روندی مثبت داشتند.

به گزارش «پتروتحلیل» در این روز در نماد شبندر ۵ میلیون سهم معامله شد که ۲ میلیون از آن به صورت معامله بلوکی در محدوده ۲۸۰ تومان انجام شد، به این ترتیب پرحجم ترین و پرارزش ترین سهم گروه پالایشی ها شد.

در همین حال نمادهای شنفت، شبهرن و شسپا در بین سهامداران حقیقی خود و با حجم کم در حداقل قیمت روزانه بسته شد.

امروز نماد معاملاتی پالایش نفت لاوان نیز متوقف شد. شاوان در گزارش ۶ ماهه منتهی به ۹۴/۶/۳۱ (حسابرسی نشده) ، به ازای هرسهم ۸۸۴ ریال زیان محقق کرده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل %۱۴ افزایش داشته است.

در گروه شیمیایی ها هم امروز اکثر نمادها منفی دنبال شدند. در این روز بیش از ۲۵ میلیون سهم پترول معامله شد، قیمت پایانی آن ۳٫۹۷ درصد مثبت و سقف قیمت نیز ۱۴۵ تومان بود و با صف خرید نیز به کار خود پایان داد. به این ترتیب در گروه از نظر حجم و ارزش قرار داشت و بر شاخص نیز ۱٫۱۶ واحد اثر مثبت داشت.

از سوی دیگر نماد شفارس و شکلر بدون تحرک بازیگران حقوقی و با حجم کم با صف خرید بسته شدند. امروز در گروه پتروشیمی ها رئیس سازمان بورس در توضیح جزئیات فرمول قیمت خوراک که در هیات وزیران تعیین شده است، گفت: این فرمول بر اساس میانگین وزنی نرخ گاز خانگی، گاز وارداتی و گاز صادراتی تعیین شده است، البته برخی تخفیف ها نیز در این قانون پیش بینی شده است.

این مقام مسئول افزود: برای مناطق توسعه یافته، در حال توسعه یا توسعه نیافته این نرخ متفاوت است و بدون تردید جهت گیری ها به سمتی است که کشور بتواند توسعه یابد، از این رو نرخ خوراک برای مناطق کمتر توسعه یافته ارزان تر محاسبه خواهد شد.

فطانت در پاسخ به این سوال که دوره زمانی در نظر گرفته شده برای اعمال این فرمول چه دوره ای است، گفت: این فرمول ۱۰ ساله است و قابلیت پیش بینی را به سرمایه گذاران می دهد. فطانت تلویحا به تعیین قیمتی کمتر از رقم های اعلام شده برای نرخ خوراک پتروشیمی اشاره کرد. اما وزیر نفت در جلسه ای که با نمایندگان بخش خصوصی داشت، خوراک پتروشیمی را بدون محاسبه ارزش ذاتی گاز، و تنها با محاسبه قیمت استخراج و انتقال و... بین ۱۲ تا ۱۵ سنت اعلام کرد. زنگنه گفت: بورس تنها با نرخ پایین خوراک پتروشیمی نمی تواند رونق بگیرد.

ارسال نظر