کد خبر : 32614

قیمت پی وی سی در معاملات داخلی کاهش می یابد؟

پتروتحلیل- سقوط بی سابقه قیمت نفت در جهان، فعالان بازار فرآورده های نفتی و پلیمری را نسبت به آینده بازار بی اعتماد کرده و تقاضا را در بازار به شدت کاهش داده است.

به گزارش «پتروتحلیل»، در دو هفته گذشته قیمت اتیلن ۱۱۵ دلار به ازای هر تن کاهش یافت تا بار دیگر به محدوده کمتر از ۱۰۰۰ دلار وارد شود، افت قیمت اتیلن به عنوان یکی از مواد اولیه های اصلی تولید کالای PVC انتظار کاهش نرخ مواد پلیمری و PVC را هم به وجود آورده بود.

فرآیند تولید PVC و وابستگی قیمت آن به نوسانات قیمت اتیلن در نمودار زیر مشخص است.

pvc2

بعد از کاهش نرخ اتیلن قیمت PVC در هفته های منتهی به ۱۵ و ۲۲ ژانویه دچار نوساناتی شد که در جدول زیر آمده است:

pvc3

همانطور که در جدول مشخص است قیمت این محصول در هفته منتهی به ۱۵ ژانویه ۲۰۱۵ افت قابل توجهی را تجربه کرده است و در منطقه GCC به طور میانگین با افتی معادل ۱۲٫۵ دلار مواجه شده است، همچنین در آسیای میانه نیز حدود ۷٫۵ دلار افت نرخ به ثبت رسیده است، محموله های تحویل بنادر اصلی هند و پاکستان نیز کاهش نرخی را تجربه نکرده اند دلیل این امر هم می تواند عدم کاهش تقاضا در هندوستان باشد زیرا هر ساله در اواخر ژانویه و ماه فوریه تا اوایل مارس تقاضای این محصول در هند و پاکستان با افزایش مواجه می شود.

pvc4

همانطور که در جدول مشخص است هفته ی منتهی به ۲۲ ژانویه مصادف است با افزایش در قیمت نفت برنت و اوپک در بازارهای جهانی و به این صورت فعالان بازار را تا حدودی نسبت به آینده بازار امیدوار کرده است و همانطور که پیشتر ذکر شد تقاضا در دو کشور هندوستان و پاکستان در اواخر ژانویه و فوریه با افزایش مواجه می شود و در این بین بیشترین افزایش نرخ مربوط به محموله های تحویلی این دو کشور و به میزان ۱۰ دلار افزایش می باشد. قیمت در منطقه GCC نیز بدون تغییر به نسبت به هفته ی گذشته است، زیرا از طرفی حد بالای آن با ۵ دلار کاهش و حد پایین قیمت با ۵ دلار افزایش نرخ مواجه شده است.

وضعیت بازار داخلی:

در هفته گذشته معاملات این گروه نسبت به گذشته رونق چندانی نداشت و محصولات کلیه تولیدکنندگان وارد مرحله مچینگ شده و کلیه معاملات با قیمت پایه صورت پذیرفت. عمده دلیل این کاهش چشمگیر تقاضا هم کاهش نرخ دلار به همراه افت نرخ این محصول در بازارهای جهانی بود که انتظار کاهش نرخ محصول در بازار داخل را به وجود آورده است. اوضاع مصرف نهایی این محصول نیز در شرایط فعلی اصلا مناسب نیست زیرا از طرفی در فصل سرما قرار داریم و از طرف دیگر صنعت ساخت و ساز در ایران به شدت دچار رکود است. مورد بعدی متوقف بودن طرح های عمرانی و کمبود شدید نقدینگی بازار است.

پیش بینی:

به نظر می رسد قیمت پایه این محصول با افت قیمتی بین ۴۹۷ تا ۶۰۰ ریالی مواجه شود، زیرا از طرفی پیش بینی می شود نرخ ارز مبنای قیمت گذاری با کاهشی حدود نیم درصدی مواجه شده (۳۶۵۵۰ ریال) و از طرف دیگر قیمت این محصول در مجموع دو هفته گذشته در منطقه GCC افتی معادل ۱۲٫۵ دلار را تجربه کرده است که اگر با استفاده از فرمول نرخ گذاری نرخ جدید را محاسبه کنیم میزان افت نرخ بدست می آید. لازم به ذکر است نرخ جهانی مبنای محاسبه قیمت پایه در بازار ایران در مورد PVC قیمت معاملات در منطقه GCC است.

ارسال نظر