کد خبر : 32134

حاشیه های خروج پتروشیمی ها از بورس

حاشیه های خروج پتروشیمی ها از بورس

پتروتحلیل- بازار پتروشیمی در روزهای اخیر همچنان درگیر خبر خروج محصولات پتروشیمی از بورس کالا بود.

به گزارش «پتروتحلیل»، البته این بار خبر خروج محصولات پتروشیمی از بورس کالا به تعداد اندکی از کالاها اختصاص دارد. کالاهایی که به گمان و گفته برخی از فعالان این حوزه تولیدکننده و مصرف کننده مشخص و اندک دارد و نیازی به عرضه در بورس کالا ندارد.

به گفته منابع خبری، فردا لیستی از این محصولات برای تصمیم گیری به ستاد هدفمندی برده می شود، البته برخی از فعالان این حوزه مانند دبیر انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی از تهیه این لیست ابراز بی اطلاعی می کند و در گفت و گو با «پتروتحلیل» می گوید: هنوز لیستی از این محصولات تهیه نشده است. وی در ادامه گفت: البته این محصولات ۵ تا ۱۰ درصد عرضه های پتروشیمی ها در بورس را تشکیل می دهند.

برخی از فعالان این حوزه هم می گویند: فردا نهمین باری است که بحث خروج محصولات پتروشیمی از سوی وزیر صنعت، معدن و تجارت به ستاد هدفمندی کشیده می شود و با توجه به مخالفت رسمی دولت با خروج پتروشیمی ها از بورس احتمالا باز هم ناکام خواهد ماند.

در همین حال موضوع دیگری که امروز در بازار پتروشیمی مطرح بود، درخواست و لیست محصولات پتروشیمی بود که توسط انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی تهیه شده است، در این لیست ۳۶ محصول پتروشیمی شامل پلی اتیلن ها، پلی پروپیلن ها، پلی استایرن ها، پلی کربنات ها و پلی اتیلن های ترفتالات و ... وجود دارد و عنوان شده است که تولید این محصولات در کشور بیش از مصرف است و از این رو نیازی به واردات این کالاها با ارز مبادله ای وجود ندارد. این در حالی است که در هفته های گذشته خبر ثبت سفارش واردات برخی از محصولات پتروشیمی مانند پلی استایرن ها در بازار جریان داشت و به گفته برخی ازفعالان این حوزه یکی از دلایل رکود بازار پتروشیمی عنوان شد.

بازار پتروشیمی در هفته ای که گذشت

با این حال در هفته ای که گذشت فعالان بازار پتروشیمی با توجه به کاهش قیمت های پایه استقبال بیشتری از خرید محصولات کردند. البته اکثر کارشناسان معتقدند؛ با توجه به کاهش قیمت های پایه، معامله گران ترجیح دادند در هفته اول کاهش قیمت ها اقدام به خرید محصولات پتروشیمی کنند و در هفته دوم محصولات کمتری خریداری کنند.

با این حال هنوز در بازار پتروشیمی کدهای معاف از مالیات در محصولاتی همچون پلی اتیلن های سبک فیلم، سبک خطی و سنگین فیلم فعال هستند و از این رو خریدها در این گروه ها، اکثرا متعلق به افراد بود و به همین دلیل نیز حجم تقاضا در این گروه ها نسبت به هفته قبل افزایش را نشان می داد.

در همین حال در هفته ای که گذشت همچنان محصولات آف گرید از استقبال خوبی برخوردار بودند، همچنین گریدهای متفاوت پی وی سی بیش از کالاهای دیگر مورد توجه قرار گرفتند، به طوری که پی وی سی غدیر از نظر درصد رقابت مانند هفته گذشته بود، این اتفاق در حالی رقم خورد که قیمت پایه پی وی سی پی با افت مواجه شده بود.

پی وی سی اروند نیز با قیمت پایه و پی وی سی بندرامام با درصدی بیشتر از هفته گذشته مورد معامله قرار گرفت. جواد موسوی،مدیرکالایی کارگزاری اطمینان سهم معتقد است که پی وی سی به کف قیمتی خود رسیده است و از این رو احتمالا روند بهتری را نسبت به قبل دنبال خواهد کرد.

در همین حال پلی استایرن های تبریز نیز در هفته گذشته همچنان مورد توجه خریداران قرار داشتند، البته رقابت برای خرید پلی استایرن مقاوم ۸۸ تومان و برای پلی استایرن معمولی ۴۵ تومان افت قیمت نسبت به هفته قبل از آن داشت. به گفته معامله گران هنوز در بازار پلی استایرن ها افرادی خرید می کنند که در معاملات قبل بیشترین حجم محصول را با قیمت های بالا خریداری کرده اند و نمی خواهند شاهد ریزش قیمت ها باشند، به همین دلیل بازار این کالاها همچنان به روند انحصاری خود ادامه می دهد.

برخی از کارشناسان بازار پتروشیمی معتقدند؛ با تغییر شکل عرضه پلی استایرن های تبریز می توان انحصار این کالاها را شکست، به گفته این گروه محدودیت درثبت سفارش در هفته گذشته می توانست تعداد خریداران پلی استایرن ها را به ۱۶نفر برساند، این در حالی است که ۵۰۰ تن از عرضه پلی استایرن مقاوم توسط یک نفر خریداری شد.

ارسال نظر