کد خبر : 32559

قفل نگرانی بر بازار پتروشیمی

قفل نگرانی بر بازار پتروشیمی

پتروتحلیل- معاملات محصولات پلیمری در هفته گذشته با ۲۲ هزارتن کاهش روبه رو شد.

به گزارش «پتروتحلیل»، این کاهش حجم معاملات در حالی رخ داد که در بازارهای جهانی نیز قیمت اتیلن با افت در محدوده ۱۰۰۰ دلار قرار گرفت و به این ترتیب نگرانی پلی اتیلن سازها و بازیگران بازار را افزایش داد. ترس از ریزش بیشتر قیمت ها سبب شد تا بازیگران بازار عقب نشینی کرده و ترجیح دهند در انتظار اعلام قیمت های پایه در هفته جاری باشند.

برخی از کارشناسان بازار می گویند: با عقب نشینی معامله گران از معاملات، حجم محصولات در بازار داخلی کاهش یافته است.

به این ترتیب در هفته ای که گذشت علاوه بر افت ۲۲ هزارتنی معاملات محصولات پلیمری، شاهد افت تقاضا به میزان ۸۶ هزارتن نیز بودیم که رقم قابل توجهی به شمار می رود.

در هفته گذشته تقاضا به ۱۷ هزار و ۹۰۰ تن و حجم معاملات به ۲۴ هزار و ۸۰۰ تن رسید.

ریزش قیمت نفت و دلار، همچنین اثرات روانی توافقات هسته ای و ثبت سفارش های واردکنندگان کالا، از دلایل افت حجم معاملات در بازار پتروشیمی عنوان می شود.

نگرانی خریداران از عدم تحویل پی وی سی آبادان

از سوی دیگر حجم پی وی سی انتقال یافته به سیستم مچینگ برای معامله گران نشانه خوبی از معاملات نبود، به طوری که پیش تر معاملات پی وی سی با قدرت و رقابت از سوی خریداران مواجه می شد و بی اعتنایی معامله گران به این کالا در خور توجه بود.

با این حال رقابت برای پی وی سی ۵۷ در روز سه شنبه هفته گذشته ۴٫۴ درصد و برای گرید ۷۰ آبادان نیز ۲٫۵ درصد رقم خورد که نسبت به هفته گذشته با کاهش روبه رو بود.

البته اکثر خریداران پتروشیمی آبادان از عدم تحویل محصولات خریداری شده توسط این مجتمع ابراز نگرانی می کنند، گر چه گفته می شود این پتروشیمی در هفته های اخیر متوقف بوده است، اما عرضه محصولات آن همچنان ادامه دارد. برخی از خریداران پی وی سی می گویند: از چهارماه اخیر تاکنون گرید ۷۰ پتروشیمی آبادان به آنها تحویل داده نشده است. برخی از منابع خبری نزدیک به پتروشیمی آبادان می گویند: احتمالا تولید درپتروشیمی آبادان هفته گذشته آغاز شده است.

با این حال خریداران می گویند: این مجتمع از ۳۱ شهریور تا ۲۷ مهرماه، محصولات خود را به فروش رسانده اما هنوز باری به آنها تحویل نداده است.

در همین حال علاوه بر پی وی سی ها که روز خوبی نداشتند، ورود محصولات آف گرید نیز به سیستم مچینگ نشان از نگرانی خریداران در خصوص ریزش قیمت ها دارد. گر چه هنوز برخی از کدهای معاف از مالیات همچنان در بازار پتروشیمی فعال است، اما معامله گران در بازار پتروشیمی به ضررهای خریداران اشاره می کنند و می گویند: میزان ضررها با توجه به افت قیمت ها در بازار پتروشیمی افزایش یافته، این در حالی است که خرید برخی از محصولات نیز در حال حاضر برای دارندگان کدهای معاف از مالیات نیز به صرفه نیست.

بهترین های بازار پتروشیمی

با این حال در هفته گذشته پلی اتیلن های سبک فیلم ۰۰۷۵ و ۰۲۰ بندرامام با رقابت از سوی معامله گران خریداری شد. گرید ۰۱۹۰ آریاساسول هم در دو مرحله مورد رقابت قرار گرفت.

به این ترتیب در صدر بهترین های بازار پتروشیمی در روز سه شنبه هفته گذشته ۰۰۷۵، ۰۲۰ بندرامام قرار داشتند. پلی اتیلن سبک خطی ۲۰۹ شازند نیز با ۰/۳ درصد رقابت به دلیل عرضه کم و ۲ هفته غیبت روبه رو بود.

پلی اتیلن های سبک امیرکبیر گرید ۲۴۲۰ D,H نیز بالای ۳ درصد رقابت را تجربه کردند.

محصولات آف گریدی نیز که با رقابت خریداران مواجه شدند، پلی اتیلن سنگین BL3 به میزان ۴ درصد و «ایکس فایو» آف درجه ۲ مارون به میزان ۸ درصد بود. همواره برای ایکس فایو به میزان ۱۰ درصد در هفته های قبل رقابت می شد و تقاضای آن همیشه ۲ برابر عرضه بود.

«ایکس فایو» آف درجه ۳ مارون هم با ۱۰ درصد رقابت خریداری شد.

در همین حال CRP100 مارون نیز به دلیل عدم تولید این محصول در پتروشیمی جم با رقابت از سوی معامله گران خریداری شد.

ریزش قیمت پلی استایرن ها

در همین حال در هفته ای که گذشت قیمت پلی استایرن های معمولی و مقاوم با ریزش روبه رو شد، به طوری که پلی استایرن معمولی با ۰٫۵ درصد رقابت و مقاوم هم با ۶٫۷ درصد رقابت خریداری شدند. هفته گذشته رقابت برای خرید پلی استایرن مقاوم ۳۲ درصد بود.

به گفته معامله گران ثبت سفارش کالاهای وارداتی، کاهش مصرف پلی استایرن ها و همچنین تولید محب پلیمر از دلایلی است که سبب ریزش قیمت پلی استایرن ها در بازار و بورس شده است. در بازار داخلی نیز قیمت پلی استایرن ها پس از یک دوره افزایش، با کاهش روبه رو شد.

ارسال نظر