کد خبر : 32284

پس لرزه های سقوط بازار سهام چین به نفت رسید

پس لرزه های سقوط بازار سهام چین به نفت رسید

پتروتحلیل- قیمت نفت در روز جمعه برای پنجمین روز متوالی کاهش یافته و به پایین ترین سطح ۱۲ سال گذشته رسید. دو نفت خام شاخص برنت و WTI در روز هشتم ژانویه شاهد نوسانات بسیار زیاد قیمت بودند اما در نهایت با افت آن مواجه شدند.

عمده علت کاهش ده درصدی قیمت نفت در هفته گذشته مربوط به سقوط بازار سهام چین ذکر شده است. سرمایه گذاران بازارهای جهانی نفت در پی آن هستند که این روند نزولی چقدر ادامه خواهد یافت اما یک اقتصاددان ارشد در حوزه انرژی در این خصوص اظهار داشت که پیش بینی قیمت دقیق کف برای نفت دشوار است.

همچنین فریدون فشارکی رییس مؤسسه Fact Global Energy بر این عقیده است که قیمت نفت تا ماه مارس احتمالا" بیش از پیش کاهش یافته و به ۲۵ دلار در هر بشکه می‌رسد، چرا که انتظار می‌رود ایران به زودی پس از لغو تحریم‌های بین‌المللی تولید نفت خود را افزایش دهد. پیشتر وی در مارس ۲۰۱۳ هشدار داده بود که قیمت نفت تا پایان سه ماهه دوم ۲۰۱۵ بین ۳۵ تا ۴۰ دلار در هر بشکه معامله خواهد شد. به علاوه، طارق زهیر، تحلیل گر و مشاور بازارهای سرمایه نیز گفت که دلایل دیگری وجود دارد که قیمت نفت کاهش بیشتری داشته باشد که از جمله آنها ورود نفت ایران به بازارهای جهانی پس از برداشته شدن تحریم ها می باشد. ایران در حال حاضر مشتریانی را در یونان، ایتالیا، ترکیه، سریلانکا، آفریقای جنوبی و کره جنوبی آماده کرده و برای افزایش صادرات نفت خود به میزان ۵۰۰ هزار بشکه در روز در هفته اول پس از لغو تحریم‌ها هیچ مشکلی ندارد. بنابراین با در نظر گرفتن تیرگی روابط ایران و عربستان، هر گونه امید مبنی بر این‌که اوپک در خصوص کاهش تولید برای بالابردن قیمت‌ها به توافق برسد و هماهنگی میان اعضای آن به وجود بیاید، از بین رفته است. لذا بازار نفت در خصوص چشم‌انداز رشد جهانی و همچنین چشم‌انداز تقاضای نفت نسبت به دیگر بازارهای مالی بدبین‌تر می باشد.

در این میان پس لرزه های بازار بورس چین نیز گریبانگیر بازارهای سهام سایر مناطق جهان شد. هفته اول سال ۲۰۱۶ میلادی برای بازارسهام چین هفته ای ناخوشایند بود به طوریکه تنزل شدید (بیش از ۷ درصد) بهای سهام چین در بازارهای بورس شانگهای و شنژن در روز پنجشنبه سبب شد تا مقامهای دولت این کشور معاملات را متوقف کنند که دومین بار طی هفته گذشته محسوب می شد هرچند که روز جمعه بهای سهام این کشور با رشد همراه بود اما تأثیرات منفی آن از روز پنجشنبه همچنان باقی مانده بود. تصمیم بانک مرکزی چین برای کاهش نرخ برابری یوآن در برابر دلار که جهت حمایت از صادرات و افزایش نرخ رشد اقتصادی این کشورصورت گرفت به عنوان عامل اصلی کاهش بهای سهام چین عنوان شده است. این شرایط سبب شد تا مؤسسه بارکلی پیش بینی کند که تقاضای نفت چین در سال ۲۰۱۶ روزانه ۳۰۰ هزار بشکه افزایش می یابد و این در حالیست که برآورد قبلی آن مبتنی بر بالا رفتن تقاضا به میزان ۵۱۰ هزار بشکه در روز بود.

علاوه بر این، دو عامل دیگر نیز در کاهش قیمت نفت در روز جمعه نقش داشتند که این دو در شرایط عادی منجر به بالا رفتن قیمت می شدند. یکی از آنها خبر افزایش اشتغال در ایالات متحده طی ماه دسامبر به میزان ۲۹۲ هزار فرصت شغلی توسط وزارت کار این کشور بود. با اینکه این خبر به منزله بیشتر شدن تقاضا برای سوخت به ویژه بنزین می باشد، اما از آنجائی که موجب تقویت دلار آمریکا شد، اثر منفی بر قیمت نفت بر جای گذاشت. خبر افزایش اشتغال موجب بالا رفتن ۰/۳ درصدی شاخص دلار وال استریت گردید. از سوی دیگر، مؤسسه خدمات نفتی Baker Hughes اعلام کرد که در هفته منتهی به هشتم ژانویه ۲۰ دکل حفاری نفتی دیگر غیرفعال شده و مجموع تعداد دکلهای نفتی فعال به ۵۱۶ واحد رسیده که کمترین میزان طی ۵ سال اخیر به شمار می رود. اما دریافتی که معامله گران از این خبر داشتند این بود که کارآیی تجهیزات حفاری آنقدر افزایش یافته که کاهش تعداد دکلها منجر به کاهش تولید نفت نشده است.

بنابراین مجموعه عوامل فوق سبب شدند تا بهای نفت خام برنت در بازار ICE لندن برای تحویل در ماه فوریه طی دادوستد روز هشتم ژانویه ۲۰ سنت (۰/۶ درصد) تقلیل یافته و در سطح بشکه ای ۳۳/۵۵ دلار به تثبیت برسد. برنت در هفته گذشته کاهش ۱۰ درصدی قیمت را تجربه نمود. همچنین قیمت نفت خام WTI در بازار نایمکس نیویورک برای تحویل در ماه فوریه نیز با ۱۱ سنت (۰/۳ درصد) کاهش به هر بشکه ۳۳/۱۶ دلار رسید. این نفت خام نیز در هفته قبل ۱۰/۵ درصد کاهش بها داشت. با وجود سقوط شدید قیمت نفت طی ۱۸ ماه گذشته، بانک گلدمن ساکس اعلام کرده که کاهش بیشتری برای قیمت نفت لازم است تا تولید آن کمتر شده و عرضه و تقاضای آن به توزان برسند.

روند قیمت نفت خامهای شاخص بازار جهانی نفت

oil-8j

ارسال نظر