کد خبر : 32231

بی اعتنایی نفت به تنش های خاورمیانه

بی اعتنایی نفت به تنش های خاورمیانه

پتروتحلیل-در پی افزایش ارزش دلار آمریکا و کند شدن رشد بخش صنعت چین، بهای نفت طی معاملات روز سه شنبه دربازارهای جهانی با کاهش بیش از دو درصد ی روبرو شد و تنش در خاورمیانه نیز نتوانست منجر به افزایش آن گردد.

بدین ترتیب ، پس از افت قیمت در اولین روز معاملات در سال جدید میلادی، در دومین روز نیز این روند ادامه یافت. بازارهای بورس چین در روز سه شنبه نیز پس از سقوط ۷ درصدی در روز دوشنبه باز هم با افت ارزش سهام مواجه شدند و نگرانی در مورد وضعیت اقتصادی این کشور پس از انتشار خبری مبنی بر کاهش حجم حمل و نقل ریلی چین به بیشترین میزان در سال ۲۰۱۵، شدت گرفت.

پیشتر بارقه های امید در میان معامله گران در خصوص بهبود وضعیت تقاضا و ایجاد توازن در بازار نفت بوجود آمده بود اما اینک نگرانی درباره بدتر شدن میزان تقاضا و عمیق تر شدن شکاف بین آن و تقاضا مشاهده می شود. سرمایه‌گذاران از این نگرانند که چین، دومین اقتصاد بزرگ جهان، با سرعتی بیشتر از آنچه که پیش‌بینی می‌شد، در حال باز ایستادن از حرکت باشد.

نگرانی مشابه درباره کندی رشد اقتصادی چین، تابستان گذشته نیز بازارهای مالی جهان را دچار تشویش کرد به طوریکه در روز گذشته نیز شاخص بورس وال استریت ۰/۶ درصد و بازار سهام اروپا یک درصد کاهش را تجربه نمودند. به هر حال دولت چین در تلاش برای مدیریت تحرکات و به حداقل رسانیدن نوسانات بازارهای بورس این کشور است اما به هر ترتیب عملکرد ضعیف بخش صنعت موجب نگرانی معامله گران شده است. از سوی دیگر، ارزش دلار آمریکا در سبد اسعار نیز بیشترین افزایش را در یک ماه گذشته داشت که تأثیر منفی خود را بر قیمت نفت بر جای گذاشت. همچنین کارشناسان نفتی پیش بینی می کنند که در هفته منتهی به اول ژانویه ۴۳۹ هزار بشکه بر حجم ذخیره سازی نفت خام آمریکا افزوده شده باشد.

البته API اعلام نمود که موجودی نفت خام آمریکا در دوره مورد اشاره ۵/۶ میلیون بشکه کاهش یافته اما در همین حال ۱/۴ میلیون بشکه بر موجودی نفت کوشینگ اوکلاهما افزوده شده است. حجم انبوه تولید و موجودی نفت توانست اثرات ناآرامی ها در خاورمیانه را جبران نماید، رخدادی که پیشتر افزایش سریع قیمت را در پی داشت. در حال حاضر برآورد حق مرغوبیت ریسکهای ژئوپلیتیک دشوار است و این تنش ها فقط شامل خاورمیانه نبوده و در لیبی و ونزوئلا نیز مشاهده می گردد.

اما تمامی آنها در سایه مازاد عرضه قرار گرفته اند. بدین ترتیب این شرایط سبب شد تا قیمت نفت خام برنت در بازار ICE لندن برای تحویل در ماه فوریه طی دادوستد روز پنجم ژانویه ۸۰ سنت (۲/۲ درصد) تقلیل یافته و در سطح هر بشکه ۳۶/۴۲ دلار به تثبیت برسد. همچنین بهای نفت خام WTI در بازار نایمکس نیویورک برای تحویل در ماه فوریه با ۷۹ سنت (۲/۲ درصد) کاهش به بشکه ای ۳۵/۹۷ دلار رسید. از طرفی، تحلیل گران انتظار دارند که بهبودی بازار نفت تا سال ۲۰۱۷ رخ نخواهد داد.

با اینکه پیش بینی کارشناسان رویترز مبنی بر کاهش تولید اوپک در ماه دسامبر بوده و مقامات رسمی وزارت نفت ایران نیز از افزایش تدریجی تولید و صادرات کشور خود سخن گفته اند، اما رسیدن به توازن امری زمانبر است. مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران در گفتگو با رویترز گفت: کشورش از بروز جنگ قیمت نفت بین تولید کنندگان پرهیز خواهد کرد و با لغو تحریم ها به تدریج صادرات نفت خود را افزایش خواهد داد. وی افزود؛ ما نمی خواهیم به نوعی جنگ قیمت آغاز شود. ما رویکرد دقیق تری خواهیم داشت و تولید خود را به صورت تدریجی افزایش می دهیم. باید بگویم با توجه به سطح کنونی قیمت ها هیچ جایی برای کاهش بیشتر قیمت نفت وجود ندارد.

روند قیمت نفت خامهای شاخص بازار جهانی نفت

oil-5j

ارسال نظر