کد خبر : 32243

روزهای سیاه نفت

روزهای سیاه نفت

پتروتحلیل- قیمت نفت خام در روز چهارشنبه کاهش قابل ملاحظه ای نشان داد به طوریکه برنت به پایین ترین سطح ۱۱ سال گذشته رسید.

نبود چشم انداز کاهش تولید نفت، تیرگی روابط ایران و عربستان، افزایش موجودی بنزین ایالات متحده، افزایش قدرت دلار آمریکا در مقابل سایر اسعار و ضعیف شدن اقتصاد چین سبب شد تا بهای نفت همچنان سیر نزولی خود را ادامه داده و طی معاملات روز گذشته در حدود شش درصد تقلیل یابد. روز گذشته EIA در گزارش رسمی و هفتگی خود اعلام نمود که در هفته منتهی به اول ژانویه ۱۰/۶ میلیون بشکه بر حجم ذخیره سازی بنزین آمریکا افزوده شده و در همین حال موجودی فرآورده های میان تقطیر نیز ۶/۳ میلیون بشکه بیشتر شده است.

ذخیره سازی بنزین به بالاترین میزان از ۱۹۹۳ تاکنون بالغ شد. کاهش روزانه ۲/۲ میلیون بشکه مصرف فرآورده های نفتی در این کشور که ۱/۲ میلیون بشکه در روز آن مربوط به مصرف بنزین می شود به این نتیجه انجامیده و تأثیر کاهش ۰/۱ درصدی ضریب بهره برداری پالایشی و همچنین کمتر شدن ۵/۱ میلیون بشکه موجودی نفت خام را خنثی نمود. تعطیلات آخر سال که با برودت هوا همراه بود، کمتر شدن مصرف بنزین را نتیجه می دهد اما این میزان کاهش غیرمعمول بود که به دنبال آن قیمت بنزین ۹/۴۹ سنت (۷/۶ درصد) کاهش یافته و به ۱/۱۶۱۸ دلار در هر گالن رسید که کمترین بها برای این سوخت از سال ۲۰۰۹ محسوب می گردد. لازم به ذکر است که کارشناسان کاهش موجودی نفت خام را موقتی می دانند زیرا انگیزه های مالیاتی سبب کاهش آن در هفته های آخر سال و نیز هفته های ابتدایی سال جدید می شود.

وضعیت موجودیهای نفتی آمریکا در هفته منتهی به اول ژانویه ۲۰۱۶

oil-6j

از سوی دیگر، بر اساس گزارشها رشد فعالیتهای بخش خدمات در چین به پایین ترین میزان خود طی ۱۷ ماه اخیر رسیده است. افت فعالیتهای این بخش مهم اقتصادی تردیدی نسبت به کند شدن رشد اقتصادی چین باقی نمی گذارد. در روز دوشنبه انتشار آمار منفی از فعالیتهای صنعتی چین، توقف موقتی معاملات در بازارهای بورس این کشور را در پی داشت. اینک بانک جهانی پیش بینی کرده که مشکلات اقتصادی این کشور به بازارهای سایر اقتصادهای نوظهور منطقه تسری یابد. همچنین در روزهای اخیر معامله گران رخدادهای سیاسی میان ایران و عربستان را با دقت زیر نظر دارند. طارق زهیر، تحلیل گر و مشاور سرمایه گذاری می گوید؛ اختلاف این دو کشور بر سر سهم بازار موجب پایین تر رفتن قیمت نفت شده و آن را به ۳۲ دلار خواهد رساند.

معامله گران می گویند که به طور معمول بایستی ریسک عرضه زیاد شود اما از آنجائی که هیچیک از این دو کشور حاضر نیستند به طور داوطلبانه از تولید خود حتی به میزان یک بشکه به نفع دیگری صرفنظر کنند، لذا همکاری میان تولیدکنندگان اوپک از میان برداشته می شود. تنش بین دو کشور عربستان و ایران می تواند سیاستهای تولید نفت اوپک را دچار اختلال کند. ایران در پی افزایش سطح تولید روزانه نفت خود و بالا بردن حجم صادراتش است. این در حالی است که عربستان سعودی بیشتر به دنبال حفظ تسلط نسبی اوپک بر بازار نفت و از دست ندادن سهم بازار است.

البته آنان احتمال اختلال در عبور و مرور کشتی ها از تنگه هرمز را نیز در نظر می گیرند. این شرایط همراه با عدم کاهش تولید نفت آمریکا از ماه سپتامبر (و حتی افزایش روزانه ۱۷ هزار بشکه در روز در هفته گذشته) و افزایش ارزش دلار آمریکا از همان ابتدای سال ۲۰۱۶ موجب شدت گرفتن روند نزولی قیمت شده به طوریکه بهای نفت خام برنت در بازار ICE لندن برای تحویل در ماه فوریه طی معاملات روز ۶ ژانویه ۲/۱۹ دلار (۶ درصد) کاهش یافته و به هر بشکه ۳۴/۲۳ دلار رسید. همچنین قیمت نفت خام WTI در بازار نایمکس نیویورک برای تحویل در ماه فوریه با ۲ دلار (۵/۶ درصد) کاهش در سطح بشکه ای ۳۳/۹۷ دلار به تثبیت رسید.

روند قیمت دو نفت خام شاخص بازارهای جهانی نفت طی دوازده سال گذشته

oil-6j1

ارسال نظر