کد خبر : 31820

نفت همچنان در سراشیبی قیمت

نفت همچنان در سراشیبی قیمت

پتروتحلیل- در حالیکه بر قیمت نفت خام WTI طی معاملات روز گذشته افزوده شد، بهای نفت خام برنت تقریبا" بدون تغییر باقی مانده و تنها یک سنت کاهش یافت.

کارشناسان می گویند که پیشتر در پی کاهش مستمر قیمت ها، حجم زیادی از نفت به قیمت نازل به فروش رفته بود و لذا معامله گران برای کسب سود اقدام به افزایش قیمت نمودند، با اینحال عوامل بنیادین همچنان در جهت کاهش قیمت نفت عمل می کنند.

مازاد عرضه نفت به همراه کند شدن رشد تقاضا که با گرمتر بودن نسبی دما در زمستان سال جاری که تقاضای سوخت گرمایشی را کاهش داده، سیر نزولی قیمت را موجب شده بودند که پس از اجلاس چهارم دسامبر اوپک این روند نیز تشدید شده و در نهایت قیمت نفت به سطح پایین زمان بحران مالی سال ۲۰۰۸ رسید. به علاوه، در این هفته نشست اعضای کمیته فدرال رزرو آمریکا نیز خواهد بود که به احتمال بسیار زیاد تصمیم به افزایش نرخ بهره بانکی در این کشور گرفته خواهد شد. اقدامی که به افزایش ارزش دلار آمریکا و متعاقب آن کاهش هر چه بیشتر قیمت نفت خواهد انجامید.

چندی قبل آژانس بین المللی انرژی به بیشتر شدن عرضه نفت در سال آینده و عمیق تر شدن شکاف میان عرضه و تقاضای موجود اشاره کرده بود. برخی دیگر از مؤسسات تحقیقاتی(نظیر مورگان استانلی) نیز تخمین افزایش یک میلیون بشکه در روز تولید نفت اوپک را برای سال ۲۰۱۶ نموده اند که افزایش مذکور از جانب کشورهای ایران, عراق و عربستان خواهد بود.

نتیجه نشست اخیر اوپک نیز این پیام را به بازار نفت داد که این سازمان در صدد است تا تولید نفت با هزینه کم خود را بدون در نظر گرفتن سطح پایین قیمت به حداکثر برساند تا تولیدکنندگان با هزینه بالا را از صحنه خارج نماید. مقامات رسمی وزارت نفت ایران نیز اعلام کردند که با آنکه قیمت نفت رو به کاهش است اما ایران به هیچ وجه قصد ندارد برنامه افزایش صادرات نفت خام خود را به تأخیر بیاندازد. افزایش تولید نفت اوپک در کنار مازاد عرضه ۲/۰-۰/۵ میلیون بشکه در روز کنونی و با در نظر گرفتن محدودیت مخازن ذخیره سازی سبب فشار بیشتری بر قیمت نفت خواهد شد.

روند قیمت نفت خامهای شاخص بازار جهانی نفت

oil.14dec

این شرایط سبب شد تا بهای نفت خام برنت در بازار ICE لندن برای تحویل در ماه ژانویه طی معاملات روز ۱۴ دسامبر یک سنت کاهش یافته و به بشکه ای ۳۷/۹۲ دلار برسد. اما همانطور که اشاره شد، علیرغم نشست تغییرات آب و هوایی پاریس و اینکه نتایج آن می تواند تأثیر منفی بر تقاضای بلندمدت نفت بر جای بگذارد، قیمت نفت WTI بنا به دلایل تکنیکال با افزایش روبرو گردید به طوریکه قیمت این نفت خام در بازار نایمکس نیویورک برای تحویل در ماه ژانویه ۶۹ سنت (۱/۹۴ درصد) افزایش یافته و به هر بشکه ۳۶/۳۱ دلار بالغ گردید.

تحلیل گران بر این باورند که افزایش قیمت مذکور را نمی توان امیدوارکننده دانست و تا زمانی که عوامل بنیادین با تغییرات ساختاری روبرو نگردند، افزایش قیمت نفت پایدار نخواهد بود. کمااینکه در ابتدای معاملات دیروز هر دو نفت خام شاخص فوق با ۴ درصد کاهش بها مواجه شدند. اشباع نفت در بازار از یک سو و عدم بهبود پارامترهای کلان اقتصادی در جهان سبب سوق دادن قیمت نفت به سطح پایینتری می شود. اما در این باره که آیا قیمت نفت به کف خود نزدیک شده، دیدگاههای متفاوتی وجود دارد بدین ترتیب که برخی معتقدند که هنوز اظهار نظر در این خصوص زود است و برخی دیگر این سطح را کف قیمت قلمداد می کنند.

با این حال امانوئل کاچیکوو- رئیس اوپک و وزیر نفت نیجریه اظهار داشته؛ قیمت نفت تا فوریه ۲۰۱۶ بایستی شروع به افزایش نماید و اگر قیمت نفت تا آن زمان بهبود نیابد، در اینصورت تولیدکنندگان سازمان نیاز به تشکیل یک جلسه اضطراری دارند. در مقابل، کارشناسان بازار نفت با اشاره به تعمیرات بهاره پالایشگاهها در ماه فوریه، پیش بینی کاهش مجدد قیمت نفت را برای چند ماه بعد می نمایند. این در حالیست که گرمتر بودن نسبی زمستان امسال نیز نتوانست از تقاضا برای نفت حمایت نماید.

متحده برای رفع ممنوعیت صادرات نفت خام این کشور می باشد. یک سناتور در اینباره اظهار داشت، سناتورهای مجلس و سنای آمریکا این روزها پشت درهای بسته ملاقات می‌کنند تا به تصمیم‌گیری نهایی در اینباره دست یابند.

سناتورهایی که موافق لغو این ممنوعیت هستند معتقدند این کار باعث خواهد شد تا تولید رو به رشد نفت خام آمریکا استمرار یافته و صنعت نفت این کشور به دلیل کمبود تقاضای داخلی دچار مشکل نشود. مخالفان لغو ممنوعیت که بیشتر آنها دموکرات هستند، می‌گویند این کار می‌تواند اشتغال را در بخش پالایشگاه در این کشور با مشکل مواجه کند و رشد بیشتر تولید نفت آمریکا و حفاری چاه‌های بیشتر می‌تواند برای محیط زیست مخاطره‌آمیز باشد.

به هر حال اگر ایالات متحده صادرات نفت خود را به آسیا آغاز نماید، رقابت میان تولیدکنندگان اوپک نیز شدت می گیرد چرا که این تغییر ساختاری در صنعت نفت آمریکا امکان دسترسی به نفت این کشور را برای همه مهیا خواهد ساخت. در اینصورت اگر قیمت نفت به ۳۰ دلار برسد، اختلافات و منازعات داخلی اعضای اوپک تشدید خواهد شد.

ارسال نظر