کد خبر : 31658

ریزش نفت

ریزش نفت

پتروتحلیل- بهای نفت خام طی معاملات روز دوشنبه هفتم دسامبر به پایین ترین سطح برای بیش از شش سال گذشته رسید. آثار و نتایج نشست اعضای اوپک در روز جمعه با شدت بیشتری برای معاملات دیروز آشکار شده و کاهش بیش از ۵ درصدی قیمت نفت را به دنبال آورد. البدری- دبیرکل اوپک اعلام کرد: اعضای اوپک تصمیم خاصی در این نشست نگرفتند و پس از ورود ایران به بازار جهانی نفت و نظارت بر وضعیت بازار که چه تغییراتی ممکن است اتفاق بیفتد، می توانیم برای تغییر سقف تولید اوپک تصمیم بگیریم. وی افزود: بنابراین درباره تعیین سقف تولید نفت باید صبر کرد تا شاهد تغییرات عرضه و تقاضا در بازار پس از ورود ایران و افزایش تولید نفت این کشور باشیم. عربستان و عراق حاضر به کاستن از میزان تولید کنونی خود نیستند و در این میان پس از برداشته شدن تحریم ها بر علیه کشورمان به حجم تولید اوپک افزوده خواهد شد و این امید وجود دارد که تشدید مازاد عرضه بتواند منجر به کاهش بیشتر قیمت و متضرر شدن تولیدکنندگان نفت با هزینه بالای تولید بشود. برخی از کارشناسان قیمت ۳۲ دلار در هر بشکه را تحت تداوم شرایط کنونی پیش بینی می نمایند. کشورهای تولیدکننده عضو اوپک به توافق برای کاستن از میزان تولید نفت خود دست نیافتند و حتی رقمی را به عنوان سقف تولید اعلام ننمودند. با اینکه این امر می تواند به معنای حفظ سقف قبلی تولید یعنی ۳۰ میلیون بشکه در روز باشد، اما از آنجائی که رئیس این سازمان اعلام نمود، توافق وین مبنی بر حفظ سقف تولیدی است که بیانگر تولید واقعی اوپک باشد، می توان میزان تولید ۳۱/۵ میلیون بشکه در روز را نیز به طور تلویحی به عنوان سقف مورد نظر برداشت کرد. در آن صورت می توان گفت که اوپک موضع تهاجمی بر علیه تولیدکنندگان شیل اویل در پیش گرفته تا آنان را وادار به عقب نشینی کند.

اوپک بدون داشتن نگرانی از مازاد عرضه نفت در بازار به حفظ سهم خود از بازار مصرف می اندیشد، بدین ترتیب با خودداری از اتخاذ استراتژی بلندمدت کاهش تولید سعی در وارد آوردن فشار قیمتی در کوتاه مدت و از صحنه خارج کردن تولیدکنندگان منابع غیرمتعارف نفتی را دارد. لذا می توان گفت که عدم حصول به یک نتیجه در روز چهارم دسامبر میان اعضای اوپک خود یک نتیجه قابل تعمق است. کما اینکه ادراه اطلاعات انرژی آمریکا (EIA) نیز اعلام نمود که پیش بینی می شود تولید شیل اویل در آمریکا طی ماه ژانویه۲۰۱۶ روزانه ۱۱۶ هزار بشکه کاهش یافته و به ۴/۸۶۱ میلیون بشکه در روز برسد. علاوه بر آن، گزارش امیدوارکننده وزارت کار ایالات متحده مبنی بر بهبود وضعیت اشتغال در ماه نوامبر و ایجاد ۲۱۱ هزار فرصت شغلی در ماه مذکور منجر به قوت گرفتن شبهه افزایش نرخ بهره در این کشور شده که به دنبال آن بر ارزش دلار آمریکا نیز افزوده شده است به طوریکه روز گذشته نیز ارزش دلار ۰/۵ درصد در مقابل سبد اسعار تقویت گردید. مجموعه عوامل فوق سبب شدند تا قیمت نفت خام WTI در بازار نایمکس نیویورک برای تحویل در ماه ژانویه ۲/۳۲ دلار (۵/۸ درصد) تقلیل یافته و به بشکه ای ۳۷/۶۵ دلار برسد. همچنین بهای نفت خام برنت در بازار ICE لندن برای تحویل در ماه ژانویه با ۲/۲۷ دلار (۵/۳ درصد) کاهش در سطح هر بشکه ۴۰/۷۳ دلار به تثبیت رسید. لازم به ذکر است که گرمتر بودن نسبی دما در زمستان به کاهش قیمت گاز طبیعی و تأثیر منفی آن بر قیمت نفت نیز انجامیده است.

روند قیمت نفت خامهای شاخص بازار جهانی نفت

oil-7dec

با این وجود، دو شرکت کونوکوفیلیپس و آرامکو معتقدند که قیمت نفت در سال ۲۰۱۶ روند رو به بهبود را طی خواهد نمود. رؤسای این دو شرکت اظهار داشتند که سرمایه گذاری در تولید نفت ایالات متحده در سال آینده ثابت مانده و یا حتی کاهش خواهد یافت و این امر به تعادل در بازار نفت کمک خواهد نمود. تولید اضافی از محل منابع غیرمتعارف نفتی نظیر شیل اویل وارد بازار نشده و حتی تولید آنها با کاهش نیز روبرو ی گردد و لذا شکاف میان عرضه و تقاضای نفت به تدریج مرتفع می گردد. اگرچه کاهش قیمت نفت بموجب تحمیل بار مالی بر کشورهای تولیدکننده شده اما عطش چین را برای خرید نفت ارزان بیشتر کرده تا بر حجم ذخایر استراتژیک خود بیافزاید به طوریکه واردات نفت این کشور در ماه نوامبر به ۲۷/۳ میلیون تن بالغ شد که ۷/۶ درصد بیشتر از ماه نوامبر سال گذشته بوده است.

منبع: نشریه بازار جهانی نفت

ارسال نظر