کد خبر : 31503

ترس نفت از اوپک

ترس نفت از اوپک

پتروتحلیل- با نزدیک شدن به اجلاس روز ۴ دسامبر اعضای اوپک، بر گمانه زنی های دست اندرکاران بازارهای جهانی نفت مبنی بر ادامه استراتژی کنونی اوپک و عدم تغییر سقف تولید آنان افزوده شده است که این امر منجر به کاهش قیمت نفت خام طی معاملات روز گذشته ۳۰ نوامبر گردید. حتی روسیه نیز معتقد است که اوپک به منظور حفظ سهم خود از بازار مصرف از تولید خود نخواهد کاست و چندان امیدی به نتیجه متفاوتی از نشست چند روز آینده اوپک ندارد.

تحلیل گران بر این باورند که عربستان تنها نقطه نظرات سایر تولیدکنندگان را برای حمایت از قیمت نفت مد نظر قرار داده و با آنان همکاری در این زمینه خواهد نمود. در این میان، کارشناسان پیش بینی می کنند که تولید نفت این سازمان در ماه نوامبر با ۱۳۰ هزار بشکه در روز افزایش نسبت به ماه اکتبر به ۳۱/۷۷ میلیون بشکه در روز رسیده باشد. مازاد عرضه نفت سبب شد تا قیمت دو نفت خام شاخص برنت و WTI در ماه نوامبر ۱۰ درصد کاهش یابد و بهای نفت خام دوبی در بازار فیزیکی نیز به طور متوسط ۴۱/۶۹ دلار در هر بشکه بود که پایین ترین سطح از دسامبر ۲۰۰۸ تاکنون محسوب می شد. آمارهای رسمی دولت آمریکا نیز نشان می دهد که کاهش چشمگیری در تولید شیل اویل علیرغم کم شدن تعداد دکلهای حفاری صورت نپذیرفته است به طوریکه تولید شیل اویل در ماه سپتامبر تنها ۲۰ هزار بشکه در روز تقلیل یافته است که البته بهبود کارآیی تولید و افزایش بهره وری را در حصول این نتیجه بایستی در نظر داشت به طوریکه پروژه های جدیدی در خلیج مکزیک به زودی به بهره برداری خواهند رسید. بنابراین تحت این شرایط چرا اعضای اوپک از سهم خود در بازار مصرف به نفع شیل اویل و سایر تولیدکنندگان دست بردارند.

در پیش گرفتن این سیاست توسط تمامی تولیدکنندگان در کنار عدم مشاهده تقاضای تقویت شده موجب شده تا روزانه ۲/۵-۰/۷ میلیون بشکه مازاد نفت در بازار موجود باشد. به علاوه، کارشناسان بانک مورگان استانلی نیز بر این باورند؛ تا زمانی که عربستان و چند تولیدکننده مهم دیگر این سازمان با قیمتهای کنونی نفت دوام بیاوند، محتمل به نظر نمی رسد که تصمیم به کاهش تولید نفت بگیرند. هرچند که این سطح از قیمت از نظر آنها مطلوب نباشد. عوامل دیگری نیز در تعیین قیمت نفت در روز گذشته مؤثر واقع شدند. از آن جمله می توان به بروز مجدد نشانه های ضعف در اقتصاد چین اشاره نمود. کاهش تولید بخش صنعت چین و رسیدن رشد آن به پایین ترین سطح سه سال خبر نامطلوبی برای بازار نفت به شمار می رود زیرا پارامترهای اقتصادی دومین مصرف کننده بزرگ نفت جهان از عوامل کلیدی شکل گیری روند قیمت نفت بشمار می رود. از سوی دیگر، تمامی معامله گران بازارهای بورس در انتظار نشست اعضای بانک مرکزی اروپا در روز پنج شنبه به سر می برند.

پیشتر ماریو دراگی- رئیس بانک مذکور از احتمال در پیش گرفتن سیاستهای پولی انبساطی نظیر کاهش نرخ بهره بانکی به منظور سرعت بخشیدن به رشد اقتصادی حوزه یورو سخن گفته بود. خبری که موجب پایین آمدن ارزش یورو در مقابل دلار شده و توانست دلار آمریکا را به بالاترین سطح در سبد اسعار این کشور طی هشت ماه گذشته برساند.

همزمان، نشست اعضای فدرال رزرو آمریکا در روزهای ۱۶-۱۵ دسامبر خواهد بود اما پیش از آن و در اواخر هفته جاری، ژانت یلن- رئیس فدرال رزرو به ارائه چشم انداز اقتصاد آمریکا خواهد پرداخت. بهبود اقتصاد این کشور سبب اجرای سیاست افزایش تدریجی نرخ بهره در این کشور شده و لذا طبق گزارش بانک مورگان استانلی، باز هم افزایش قیمت نفت به تعویق افتاده و احتمال بالا رفتن قیمت تا سه ماهه چهارم سال ۲۰۱۶ وجود نخواهد داشت. استمرار مازاد عرضه نفت تا نیمه دوم ۲۰۱۶ و سیاستهای اقتصادی مانع از افزایش قیمت نفت تا پایان سال آینده خواهند بود. بنابراین، عوامل فوق موجب شدند تا بهای نفت خام برنت در بازار ICE لندن برای تحویل در ماه ژانویه ۲۵ سنت (۰/۶ درصد) کاهش یافته و در سطح بشکه ای ۴۴/۶۱ دلار به تثبیت برسد. همچنین قیمت نفت WTI در بازار نایمکس نیویورک برای تحویل در ماه ژانویه با ۱/۳۹ دلار کاهش نسبت به روز چهارشنبه هفته گذشته به هر بشکه ۴۱/۶۵ دلار رسید. این نفت خام نسبت به معاملات الکترونیک روز جمعه ۶ سنت کاهش نشان داد.

روند قیمت نفت خامهای شاخص بازار جهانی نفت

oil-30novjj

ارسال نظر