کد خبر : 31438

افت قیمت نفت در روز شکرگزاری

افت قیمت نفت در روز شکرگزاری

پتروتحلیل-قیمت نفت در روز جمعه باز هم با کاهش روبرو شد هر چند که بازار نایمکس در روزهای پنجشنبه و جمعه به دلیل روز شکرگزاری تعطیل بود.

علت اصلی پایین آمدن مجدد بهای نفت خام در روز جمعه ۲۷ نوامبر، افزایش ارزش دلار آمریکا ذکر شده است. بانک ملی سوئیس اعلام نمود که به تبعیت از بانک مرکزی اروپا در صدد کاهش نرخ بهره بانکی می باشد. این خبر موجب شد تا دلار آمریکا در سبد اسعار این کشور با افزایش ارزش مواجه شود به طوریکه به بالاترین سطح طی هشت ماه گذشته بالغ شده و همچنین شاخص دلار وال استریت ژورنال نیز در روز جمعه ۰/۳ درصد بالاتر رفت. عامل دیگری که در تغییر روند قیمت نفت تأثیر گذاشته و پس از چند روز افزایش در روزهای پنجشنبه و جمعه آن را نزولی ساخت، مربوط به افت بازار بورس چین، کاهش ۵ درصدی ارزش سهام بورس شانگهای و همچنین داده های آماری ناامیدکننده از وضعیت سودآوری صنعت این کشور بوده است. نگرانی سرمایه‌گذاران از تأثیر گذاشتن تحقیقات جدید در زمینه تنظیم بازار بر معاملات و ضربه خوردن اعتماد معامله گران منجر به بزرگترین کاهش یک روزه در بیش از سه ماه گذشته شد. چین همچنین از کاهش ۴/۶ درصدی سود شرکتهای صنعتی بزرگ خبر داد. به گفته تحلیلگران، ضعف اقتصاد چین اکنون برای همه مسجل شده است. علاوه بر دو عامل فوق الذکر بایستی به کمرنگ‌تر شدن حق مرغوبیت ریسک ژئوپلیتیک در منطقه خاورمیانه نیز اشاره داشت. در حالیکه سرنگونی جنگنده روسیه توسط ارتش ترکیه منجر به بروز نگرانی در خصوص تشدید تنش های سیاسی و نظامی میان این دو کشور شده و تردید درباره اختلال در عرضه نفت را در چند روز گذشته به همراه آورد، اما اینک رویکرد اقتصادی روسیه به این زمینه موجب حکمفرما شدن شرایط متفاوتی در بازار نفت شده است. روسیه که از عدم اظهار پشیمانی و عذرخواهی رئیس جمهور ترکیه برآشفته شده، آغاز به اعمال تحریمهایی بر علیه این کشور نموده که این اقدامات می تواند آسیب جدی به درآمد ملی و تقاضای ترکیه وارد آورد. بنابراین ، اینک ترس از اختلال در تولید و عرضه نفت (که می توانست منجر به افزایش قیمت گردد) جای خود را به نگرانی از کاهش تقاضا در پی اعمال سرسختانه تحریم بر علیه ترکیه داده است. این در شرایطی است که وضعیت تقاضای جهانی نفت در حال حاضر نیز رضایتبخش نبوده و کندی رشد آن به بالا رفتن روزافزون موجودی نفت خام و فراورده های نفتی بیشتر دامن می زند. عموما" در این فصل از سال تقاضای بنزین پایین بوده و گرمتر بودن نسبی دما نیز موجب کمتر شدن مصرف فراورده های میان تقطیر شده است. لذا شرایط به گونه ای است که وضعیت ذخیره سازیهای نفتی به عامل مسلط و کلیدی در بازار نفت برای تعیین روند قیمت مبدل شده که سرعت رشد تقاضا به اندازه کافی برای کاستن از حجم آن نمی باشد. بدین ترتیب مجموعه این عوامل سبب شدند تا بهای نفت خام برنت در بازار ICE لندن برای تحویل در ماه ژانویه ۶۰ سنت (۱/۳ درصد) تقلیل یافته و به بشکه ای ۴۴/۸۶ دلار برسد. همانطور که اشاره شد، بازار نایمکس نیویورک در روزهای پنجشنبه جمعه تعطیل بود اما قیمت نفت WTI برای معاملات الکترونیک ۱/۳۱ دلار (۳/۰۹ درصد) کاهش یافته و به هر بشکه ۴۱/۷۱ دلار رسید. این دو نفت خام در طی ماه نوامبر ۹ درصد کاهش بها را تجربه نمودند.

روند قیمت دو نفت خام شاخص بازار جهانی نفت در سه ماه گذشته

oil-27nov

معامله گران هفته آینده را روزهای پرتنشی برای بازار نفت پیش بینی می کنند چرا که به نشست اوپک نزدیک می شود و تردیدها و گمانه زنی ها بر سر حفظ سقف تولید اعضای این سازمان از یک سو و تغییر مواضع عربستان پس از اظهارات وزیر نفت این کشور در زمینه اعلام آمادگی برای همکاری با سایر تولیدکنندگان نفت برای ثبات بخشیدن به بازار از سوی دیگر، بیشتر شده است. به هر حال انتظار نمی رود که اوپک بدون حصول اطمینان از همکاری تولیدکنندگان غیر اوپک از سهم خود در بازار مصرف صرفنظر نماید.

منبع: نشریه بازار جهانی نفت

ارسال نظر