کد خبر : 31295

پلی اتیلن سازهای خاورمیانه به دنبال بازار اروپا

پلی اتیلن سازهای خاورمیانه به دنبال بازار اروپا

پتروتحلیل- بازار پلی اتیلن ترکیه افزایش قیمت ها در اروپا را محو کرد.

به گزارش «پتروتحلیل»، این هفته در ترکیه برخی از تولیدکنندگان قیمت های خود را در بازار وارداتی پلی اتیلن کاهش دادند. این روند نزولی مخصوصا برای پلی اتیلن سبک مشهود بود در حالیکه انتظار می رفت قیمت های پیشنهادی یکی از شرکت های بزرگ سعودی در هفته های پیش رو اعلام شوند.

اگرچه عرضه پلی اتیلن کم است و در پی آتش سوزی در واحد کراکینگ Moerdijk شرکت Shell قیمت های اتیلن در بازار نقدی اروپا افزایش یافت، اما به نظر نمی رسد که این جو افزایشی بر جو بازار ترکیه تأثیر گذاشته باشد. در این هفته قیمت های پلی اتیلن سبک از منابع خاورمیانه ای با ۲۰ تا ۴۰ دلار کاهش بین ۱۱۵۰ تا ۱۱۹۰ دلار در هر تن (CFR) گزارش شده اند. پلی اتیلن سبک خطی از منابع منطقه ای در بازه بالایی محدوده قیمتی کاهش را تجربه کرده و به ۱۱۹۰ تا ۱۲۰۰ دلار در هر تن رسیده در حالی که فیلم پلی اتیلن سنگین با شرایط فروش یکسان بین ۱۱۸۰ تا ۱۲۲۰ دلار در هر تن گزارش شده که کاهش هفتگی ۴۰ تا ۵۰ دلاری را نشان می دهد.

یکی از عرضه کنندگان منطقه ای گفته است: «میزان عرضه روند قیمت ها را تعیین می کند. اگر عرضه کافی باشد روند کاهشی بیشتر حس خواهد شد که در مورد پلی اتیلن سبک این مسئله مشهود است. قیمت های پیشنهادی منابع ایرانی (CPT) با کاهشی جزئی گزارش شده و برای پلی اتیلن سبک خطی به ۱۲۲۰ دلار در هر تن و برای فیلم پلی اتیلن سنگین به ۱۲۳۵ تا ۱۲۸۰ دلار در هر تن رسیده است. در این میان عرضه کنندگان کره ای قیمت های پیشنهادی خود را ثابت نگه داشته اند اگرچه معامله کنندگان پیش بینی می کنند که این موضع محکم آن ها در کوتاه مدت تغییر کند. در بازار داخلی ترکیه نیز کاهش قیمت هفتگی مشهود بود و قیمت ها اینگونه گزارش شده اند: ۱۵۸۰ تا ۱۶۳۰ دلار در هر تن برای پلی اتیلن سبک، ۱۵۵۰ تا ۱۶۴۰ دلار در هر تن برای پلی اتیلن سبک خطی و ۱۵۷۰ تا ۱۶۷۰ دلار در هر تن برای فیلم پلی اتیلن سنگین.

به گزارش «پتروتحلیل»، با نگاه به آینده پیش بینی می شود کاهش قیمت ها که در ابتدای این هفته آغاز شدند در کوتاه مدت نیز ادامه داشته باشند. روند نزولی قیمت ها در چین بر روند افزایشی قیمت ها در بازار اروپا سایه افکنده است. بر اساس محاسبه سود خالص محصولات چینی، پلی اتیلن از لحاظ تئوری می تواند تا ۱۱۰۰ تا ۱۱۴۰ دلار در هر تن برای پلی اتیلن سنگین و پلی اتیلن سبک خطی و ۱۱۳۵ تا ۱۱۶۰ دلار در هر تن برای فیلم پلی اتیلن سبک پایین بیاید.

معامله کنندگانی که عملکرد بهتری را برای بازار پلی اتیلن نسبت به بازار پلی پروپیلن گرازش می کردند به میزان قابل توجهی کاهش یافته اند. برخی از خریداران اظهار داشته اند: «ممکن است این روند نزولی تا پایان سال ادامه داشته باشد». یکی از فروشندگان اضافه می کند: «ممکن است عرضه کم در اروپا تولیدکنندگان خاورمیانه ای را به این سمت سوق دهد تا محصولاتشان را به سوی این منطقه بفرستند که در آن سود بیشتری را دارند و این مسئله ممکن است فشار برای کاهش قیمت های پلی اتیلن را محدود کند.»

قیمت های مرجع

خاورمیانه

پلی اتیلن سبک: ۱۱۵۰ تا ۱۱۹۰ دلار در هر تن (کاهش ۴۰ دلاری در بازه پایینی و کاهش ۵۰ دلاری در بازه بالایی)

پلی اتیلن سبک خطی: ۱۱۶۰ تا ۱۲۰۰ دلار در هر تن (کاهش ۱۰ دلاری در بازه پایینی و بازه بالایی)

پلی اتیلن سنگین: ۱۱۸۰ تا ۱۲۲۰ (کاهش ۲۰ دلاری در بازه پایینی و کاهش ۱۰ دلاری در بازه بالایی)

ایران

پلی اتیلن سبک: ۱۱۹۰ تا ۱۲۰۰ دلار در هر تن (کاهش ۳۰ دلاری در بازه پایینی و بازه بالایی)

پلی اتیلن سبک خطی: ۱۱۹۰ تا ۱۲۲۰ دلار در هر تن (کاهش ۱۰ دلاری در بازه پایینی و بازه بالایی)

پلی اتیلن سنگین: ۱۲۱۰ تا ۱۲۴۰ دلار در هر تن (کاهش ۲۰ دلاری در بازه پایینی و بازه بالایی)

ارسال نظر