کد خبر : 31060

پتروشیمی ها زیر سایه کدهای معاف از مالیات

پتروشیمی ها زیر سایه کدهای معاف از مالیات

پتروتحلیل-روز گذشته بازار محصولات پتروشیمی با توجه به اعلام قیمت های پایه در روز دوشنبه با جنب و جوش بیشتری نسبت به روزهای قبل برخوردار بود.

به گزارش «پتروتحلیل»، گر چه بازار محصولات پتروشیمی همچنان زیر سایه دارندگان کدهای معاف از مالیات قرار دارد، اما امروز افت و خیز قیمت محصولات پلیمری متاثر از خبرهایی در خصوص اعلام عرضه ها و همچنین اطلاعاتی در مورد قیمت های پایه نشان داد که بازار محصولات پتروشیمی بیش از همیشه تحت تاثیر هیجانات قرار دارد.

این در حالی است که به گفته این گروه نرخ دلار نیز در محدوده ۳ هزار و ۵۰۰ تومان در نظر گرفته شده است و از این رو برخی از محصولات با افت و برخی دیگر نیز با افزایش روبه رو خواهند شد، البته برخی از فعالان این حوزه معتقدند؛ با توجه به رشد قیمت دلار احتمال کاهش زیاد قیمت ها کمتر است.

با این حال روز گذشته در بازار محصولات پلیمری پلی اتیلن های سبک فیلم، سنگین بادی و تزریقی، پلی پروپیلن ها و ایکس تری با افزایش قیمت و پلی اتیلن های سبک و سبک خطی، ایکس فایو و پت ۸۲۱ با افت قیمت روبه رو شدند.

البته همچنان پلی استایرن های تبریز و پت های تندگویان و کم و بیش پلی پروپیلن ها با بازارسازی دست به گریبان هستند، به طوری که هنوز نرخ پلی استایرن مقاوم در محدوده ۶ هزار و ۱۵۰ تومان در بازار آزاد اعلام می شود، پلی استایرن معمولی هم امروز ۵ هزار و ۸۰ تومان توسط معامله گران پیشنهاد شد. نرخ پلی پروپیلن ها هم امروز تا مرز ۴ هزار و ۲۴۵ تومان بالا رفت، برخی از معامله گران می گویند: شنیده هایی در خصوص کاهش عرضه این کالاها توانست بازار را ملتهب کند، البته نرخ این کالاها به مرز ۴ هزار و ۲۰۰ تومان بازگشت، اما این نرخ ۱۷۰ تومان گران تر از روز قبلبود و این موضوع نشان می دهد که برخی از معامله گران بازار را برای خریدهای این هفته آماده می کنند.

گرچه برخی از فعالان بازار معتقدند؛ اعمال سقف ۱۰ درصدی برای پلی استایرن ها و محدودیت تناژ ورودی برای خرید این کالاها می تواند از جمع کردن آنها توسط برخی از معامله گران جلوگیری کند، اما در حال حاضر بازار این کالا انحصاری شده است و خریداران حاضر به عقب نشینی در این بازار نیستند و به نظر می رسد تنها افزایش عرضه از سوی پتروشیمی تبریز بتواند مشکلات بازار این کالاها را مرتفع کند.

با این حال هنوز تعداد زیادی از فعالان این حوزه به خریدهای دارندگان کدهای معاف از مالیات اشاره می کنند و می گویند: برخی از محصولات را می توان زیر قیمت بورس در بازار آزاد خریداری کرد. گر چه تعدادی از پتروشیمی ها نیز در هفته های اخیر کدهای معاف از مالیات را پی گیری می کنند، اما برخی از فعالان بازار می گویند: تعدادی از دارندگان کدهای معاملاتی محصولات خریداری شده را به مقصد مناطق ویژه حمل کرده و سپس راهی بازارهای داخلی می کنند.

رسول پناهی، مدیرعامل شرکت شبنم پلاستیک در این باره به خبرنگار «پتروتحلیل» گفت: قبلا از تمامی خریداران مالیات اخذ می شد و سپس با توجه به مدارک افراد، مالیات اخذ شده به آنها بازگردانده می شد، این موضوع گر چه اندکی زمان بر است، اما از ایجاد رانت در بازار پتروشیمی جلوگیری می کند.

وی همچنینی به کدهای معاف از مالیات اشاره کرده و می گوید: دارندگان کدهای معاف از مالیات، شگردهای بسیاری برای لو نرفتن کدهای خود دارند و به این ترتیب به هیچ وجه کدها را در اختیار خریداران دیگر قرار نمی دهند.

به گفته پناهی برخورد با دارندگان کدهای معاف از مالیات ضروری است؛ چرا که در حال حاضر بازار پتروشیمی را با تنش قیمتی روبه رو کرده اند. از سوی دیگر تعدادی از افراد سودجو نیز با توجه به رانت موجود در این بازار در فکر تهیه کدهای معاف از مالیات و خرید محصولات پتروشیمی هستند و از این رو احتمال افزایش این کدها در بازار پتروشیمی وجود دارد و به این ترتیب نگرانی مصرف کنندگان نیز افزایش یافته است.

مشکل نقدینگی در بازار پی وی سی در پیش است

اما در بازار پی وی سی، به گفته کارشناسان این بازار خرید و فروش بسیار کاهش یافته است و مشکل نقدینگی نیز در بهمن و اسفند پیش است. جواد ایرانی، کارشناس بازار پی وی سی معتقد است؛ در بازارجهانی، افزایش قیمت مشاهده نمی شود و در بازار داخل نیز با کاهش مشتریان روبه رو هستیم. از سوی دیگر به نظر می رسد با توجه به افت ۲۵ دلاری قیمت پی وی سی طی دو هفته اخیر در منطقه جی سی سی، قیمت های جدید نیز روندی کاهشی داشته باشند، البته نرخ دلار با افزایش روبه رو شده است، اما به نظر نمی رسد بتواند روند کاهشی این بازار را تغییر دهد.

به گفته ایرانی، اگر قیمت های پایه روندی کاهشی داشته باشند، باید در انتظار افزایش رکود و ضعف معاملات در بازار پی وی سی باشیم. این در حالی است که از روز شنبه نیز قیمت پی وی سی در بازار داخل با افت همراه شد. همچنان اخبار تغییر خط تولید گرید ۶۵ پتروشیمی بندرامام با گرید ۷۰، یکی از دلایل افت قیمت ۷۰ بود.

این در حالی است که نرخ های پی وی سی در آسیای جنوب شرقی، کره، تایوان برای ماه دسامبر نیز تغییر نکرده و در محدوده ۸۰۰ تا ۸۳۰ دلار در هر تن عنوان می شود و احتمالا قیمت پی وی سی در ماه ژانویه با تغییر در این مناطق روبه رو شود.

ارسال نظر