کد خبر : 30796

تلاش بی نتیجه برای مقابله با کدهای معاف از مالیات

تلاش بی نتیجه برای مقابله با کدهای معاف از مالیات

پتروتحلیل- نرخ پلی استایرن ها در بازار داخل همچنان به روند صعودی خود ادامه می دهد، به طوری که در آخرین روز هفته گذشته در بازار داخل پلی استایرن مقاوم ۶ هزار و ۸۹۰ تومان و پلی استایرن معمولی ۵ هزار و ۲۰۰ تومان در هر کیلو توسط معامله گران پیشنهاد شد.

به گزارش «پتروتحلیل»، این در حالی است که پتروشیمی تبریز در آخرین روز هفته گذشته توانست ۱۰۰۸ تن استایرن مونومر با سقف قیمت از بورس خریداری کند، از این رو برخی از کارشناسان بازار احتمال می دهند در هفته جاری نرخ پلی استایرن با توجه به افزایش تولید در پتروشیمی تبریز با افت در بازار داخل روبه رو شود.

میثم باقری، مدرس دانشگاه علامه طباطبایی و مشاور بورس کالا و انرژی کارگزاری بانک مسکن در این باره به «پتروتحلیل»، گفت: احتمالا با افزایش تولید پلی استایرن در پتروشیمی تبریز روبه رو شویم، از این رو به خریداران توصیه می کنیم در این هفته با دقت بیشتری اقدام به خرید کنند و اسیر نوسان گیری واسطه ها نشوند.

در همین حال در هفته ای گذشت رقابت برای خرید جوش شیرین با کاهش نسبت به هفته ماقبل آن روبه رو شد، به طوری که میانگین قیمت ثبت شده در روز چهارشنبه برای خرید جوش شیرین ۱۴۳۰ تومان و در هفته ماقبل آن ۱۴۵۰ تومان بود.

از سوی دیگر در هفته گذشته مونو اتیلن گلایکول شازند با سقف قیمت خریداری شد، اما مونواتیلن گلایکول مارون با رقابت قیمتی روبه رو شد. به گفته معامله گران کاهش عرضه مونواتیلن گلایکول شازند از ۱۵۰۰ به ۵۰۰ تن در هفته گذشته یکی از دلایل توجه معامله گران به این کالا بوده است.

با این حال دی اتیلن گلایکول در هفته گذشته با قیمت پایه توسط کارگزاران خریداراری شد. برخی از کارشناسان بازار پتروشیمی معتقدند؛ وضعیت جوی هوا به معاملات مونواتیلن گلایکول در بازار داخل کمک کرده است. این در حالی است که بازار جهانی مونواتیلن گلایکول نیز با افزایش ۱٫۵ درصدی قیمت روبه رو بوده است.

در انتظار تغییرات جهانی

اما در بازار محصولات پلیمری در هفته پیش، همچنان عده زیادی از فعالان این بازار از خریدهای بالای کدهای معاف از مالیات گله دارند و در این خصوص ابراز نگرانی می کنند و می گویند: دارندگان کدهای معاف از مالیات، محصولات خریداری شده را به بازار داخل روانه می کنند و از این رو سبب تنش قیمتی در بازار می شوند. گر چه در ماههای گذشته تلاش های بسیاری برای مقابله با ورود محصولات پتروشیمی خریداری شده بدون مالیات به بازار داخل انجام شد، اما هنوز ردپای این کدها در بازار داخل وجود دارد.

با این حال در معاملات روز سه شنبه پلی استایرن ها همچنان در کانون توجه قرار داشتند، به طوری که پلی استایرن مقاوم ۴۳ تا ۵۰ درصد و پلی استایرن معمولی ۲۰ تا ۲۲ درصد قیمت خورد.

در همین حال اکثر پی وی سی ها نیز با سقف قیمت خریداری شدند. البته همچنان خبرهایی در خصوص تغییر خط گرید ۶۵ پتروشیمی بندرامام و غدیر نیز در بازار وجود دارد. گفته می شود این خبرها به ترغیب معامله گران برای خرید پی وی سی در این روز کمک کرده است.

البته در هفته گذشته بالاخره پلی اتیلن های ترفتالات که بعد از یک ماه التهاب، بالاخره به روال عادی خود بازگشتند. در هفته های قبل این کالاها با سقف قیمت از سوی معامله گران خریداری می شدند. برخی از کارشناسان بازار معتقدند؛ در حال حاضر نوسان گیری در بازار پتروشیمی افزایش یافته و اکثر نوسان گیران هر بار برروی یک کالا بازارسازی می کنند.

به این ترتیب روز سه شنبه پلی اتیلن های سبک فیلم بندرامام نیز به دلیل مصرف بالا و کیفیت مطلوب با رقابت از سوی معامله گران روبه رو شدند،اما پلی اتیلن های سنگین فیلم شرکت های دیگر با قیمت پایه مورد معامله قرار گرفتند.

پلی اتیلن های سنگین تزریقی هم بازار آرامی داشت و با قیمت پایه توسط معامله گران خریداری شد، در همین حال پلی پروپیلن ها با MFI بالا در این روز با میانگین قیمت ۴ درصد خریداری شدند. همچنین پلی اتیلن های ترفتالات نساجی هم شرایط آرامی را سپری کردند. ۳۸۴۰ با رقابت محدود ۱٫۵ درصدی مورد معامله قرار گرفت.

در همین حال «ایکس تری» شازند هم بازاری متعادل داشت. اکثر کارشناسان بازار پتروشیمی معتقدند؛ بازار پلیمرها با ثبات در هفته های اخیر روبه رو بوده و اکثرا نیز نوسان گیران با تغییر شرایط محصولات و بازارسازی بر آنها تلاش کردند تا شرایط را برای نوسان گیری مهیا کنند. با این حال معامله گران در این بازار منتظر تغییرات بازارهای جهانی هستند.

ارسال نظر