کد خبر : 30989

تقویت بازار نفت با بازگشت پالایشگران از تعمیرات

پتروتحلیل-در روز چهارشنبه همانطور که انتظار می رفت بازار نفت بار دیگر شوک قیمتی بیش از یک دلار در بشکه را متحمل شد، به طوری که قیمت هربشکه نفت خام برنت دریای شمال تحویلی در ماه دسامبر در بازار ICE لندن با ۱/۶۳ دلار (۳/۴ در صد)کاهش به کمترین میزان از روز ۲۶ اوت تا کنون رسید و از ۴۷/۴۴ دلار به ۴۵/۸۱ دلار و قیمت هر بشکه نفت خام WTI آمریکا نیز در بازار نایمکس نیویورک برای تحویل در ماه د سامبر با ۱/۲۸ دلار در هر بشکه کاهش به کمترین میزان از ۲۷ ماه اوت تا کنون رسید و از رقم ۴۴/۲۱ دلار به ۴۲/۹۳ دلار در هر بشکه ، کاهش به تثبیت رسید. در بازار اروپا فروشندگان محمولات فیزیکی علیرغم آنکه پیشنهادات خود را برای فروش محمولات با Discount بیشتری اعلام می کردند اما معامله گران نفتی برای خرید و یا برداشت محمولات منطقه (از جمله برنت، فورتیس و...) همچنان از خو د چندان تمایلی نشان نمی دادند، به طوری که قیمت فیزیکی محمولات منطقه به کمترین میزان در طول هشت هفته گذشته رسیدند.

البته کارشناسان نفتی کاهش قیمت ها را تا حد زیادی در نتیجه کاهش شدید قیمت ها در بازار های فوروارد و آتی آنها نیز می دانند. بعلاوه اختلاف قیمت یورال نیز با نفت خام های شاخص منطقه در این روز بیشتر شد که از دلایل مهم آن نیز وجود محمولات زیاد نفت کردستان عراق(کرکوک)، عربستان سعودی و غرب آفریقا در این بازار بوده است بطوریکه بسته بودن دریچه آربیتراز به مدیترانه نیز فشار برآنرا بیشتر کرده بود. در بازار آمریکا که شرایط آن تاحدود زیادی نیز بازار اروپا را تحت تاثیر خود قرار داد و معمولا همه هفته در این روز تاثیر خاص خود را بر بازار منطقه و سپس سایر بازار های جهانی نفت می گذارد اخبار، گزارشات و برآوردهایی است که هر یک موسسات و سازمانهای فعال در بازار نفت آمریکا در باره وضعیت ذخایر تجاری نفت آن اعلام می کنند و در این راستا گزارش موسسه API می باشد که انتظار افزایش حدود ۶/۳ میلیون بشکه ای به ذخایر نفت این کشور را برآورد و اعلام کرده که این گزارش افزایش حجم آنرا برای هفت هفته متوالی مورد اشاره قرار خواهد داد.

البته تحلیلگران رویترز این رقم را با تخمین بسیار کمتر یا معادل یک میلیون بشکه و بلومبرگ رقم آنرا نزدیک به رقم رویترز و معادل۱/۳ میلیون بشکه می دانند. به هر ترتیب هر سه موسسه فوق انتظار افزایش سطح ذخایر تجاری آمریکا را برای آخر هفته گذشته( منتهی به ششم نوامبر) دارند و همین امر را نیز از مهمترین دلایل کاهش قیمت نفت در آمریکا و سپس سایر بازار های جهانی نفت می دانند، به طوری که اختلاف قیمت برنت و WTI از ۳/۲۰ دلار در هر بشکه در روز سه شنبه به ۲/۸۸ دلار در روزچهارشنبه کاهش یافت.

البته اطلاعات دقیق تر افزایش سطح ذخایر فوق که هر هفته در روزهای چهارشنبه توسط اداره اطلاعات انرژی آمریکا اعلام می گردید در این هفته بدلیل بزرگداشت این روز بعنوان "روز جانباختگان جنگ " در روز پنجشنبه منتشر خواهد شد.

از طرفی ، در حالی حجم ذخایر تجاری نفت آمریکا به بیشترین مقدار در طول ۸۰ سال گذشته می رسد که اخبار و گزارشات حکایت از کند شدن روند نزولی تولید نفت در این کشور دارد. به عبارت دیگر ،نگرانی های حاکی از مازاد عرضه نفت و افزایش سطح ذخایر نفت در این کشور موجب شده تا بازار های جهانی نفت پنج روز از شش روز گذشته را شاهد روند نزولی در قیمت باشند.

البته صادرکنندگاه عمده نفت همانند ماههای اخیر تلاشهای بسیاری را برای جلوگیری از کاهش قیمتها دنبال می کنند بطوری که اکوادر در نشست کشورهای عربی -آمریکای جنوبی که در روز های اخیر برپا شده کاهش تولید را برای دستیابی به توازن در بازار مورد اشاره قرار دادند. اگرچه امارات و عربستان این کاهش قیمت را کوتاه مدت دانسته و بازگشت آنرا به شرایط عادی خود پیش بینی می کنند و این درحالی است که برخی از دست اندر کاران بازار هنوز نگران ادامه تزریق نفت به بازار توسط کشور های روسیه و عربستان می باشند.

از طرفی با پایان یافتن دوره تعمییرات نرخ فعالیت پالایشگران آمریکایی با ۰/۵ در صد افزیش به ۸۹/۲ در صد رسید که از سپتامبر تا کنون بیشترین مقدار است و انتظار می رود که در سه ماهه چهارم با بازگشت پالایشگران از تعمیرات تقاضای نفت نیز تقویت گردد.

منبع: نشریه بازارجهانی نفت

ارسال نظر