کد خبر : 30791

نوسانات لحظه ای نفت

نوسانات لحظه ای نفت

پتروتحلیل- بازار نفت در روز چهار شنبه هر چه را که در روز قبل از آن به دست آورده بود از دست داد. به عبارت دیگر ، اگر بازار های نفت در روز سه شنبه در نتیجه توقف مجدد پایانه صادراتی زویتینه لیبی ، اعتصاب کارکنان شرکت پتروبراس برزیل در بخش بالادستی (تولید نفت) و کاهش عرضه نفت خام بصره عراق بدلیل تاخیر در بارگیری محمولات آن در روزهای اخیر(در اثر بدی هوا در پایانه های جنوبی آن کشور) و بویژه افزایش قیمت بیش از ۵/۰در صدی بنزین و سوخت دیزل در بازار آمریکا ، قیمت های نفت در بازار های جهانی افزایش بیش از ۳/۵ در صدی را دارا شدند یک روز پس از آن قیمت نفت تقریبا به شرایط قبل خود باز گشت.

البته از دلایل مهم تغییر جهت بازار جهانی نفت در دو سوی اقیانوس اطلس را در روز چها شنبه می توان کنار رفتن معامله گران نفتی از بازار های نفت طبق معمول هر ماه در این روزها مورد اشاره قرار داد که در انتظار اعلام قیمت های رسمی از سوی بزرگترین صادرکنندگان نفت در جهان و منطقه خلیج فاس بویژه عربستان می باشند و البته عوامل مهم و تاثیر گذار دیگری نیز در این تغییر جهت بازار سهم عمده ای داشتند از جمله افزایش ارزش دلار در مقابل سایر اسعار ، کاهش قیمت بنزین در بازار آمریکا و بالاخره اعلام ارقام مربوط به ذخیره سازی نفت خام آمریکا که معمولا در چهار شنبه هرهفته توسط اداره اطلاعات انرژی آن کشور (IEA ) صورت می پذیرد.

در مجموع تمامی این حوادث و وقایع منجر به این امر شدند که قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال در بازار ICE لندن برای تحویل در ماه دسامبر با کاهش ۱/۹۶ دلاری(۳/۹ درصد) از ۵۰/۵۴ دلار به قیمت ۴۸/۵۸ دلار در هر بشکه و قیمت هربشکه نفت خام WTI تولیدی آمریکا در بازار نایمکس نیویورک برای تحویل در ماه دسامبر از ۴۷/۹۰ دلار در هر بشکه با ۱/۵۸ دلار (۳/۳ در صد) کاهش به ۴۶/۳۲ دلار در هر بشکه تثبیت شود. بدون شک اگرچه کارشناسان بازار های نفتی در ماههای اخیر همواره سایه سنگین مازاد عرضه نفت و ادامه فشار بر قیمت آنرا گوشزد می کردند اما اخبار مربوط به روز گذشته نیز می تواند تاییدی بر این موضوع باشد که در شرایط جاری و بر اساس عوامل بنیادین بازار افزایش قیمت نفت لحظه ای و بسیار کوتاه مدت خواهد بود.

گزارش هفتگی اداره اطلاعات انرژی آمریکا( EIA ) ، نشان می دهد که حجم ذخایر نفت خام این کشور در هفته گذشته از افزایش ۲/۸ میلیون بشکه ای در مقایسه با هفته قبل از آن برخوردار بوده و بعلاوه آنکه در طول دوره مذکور روزانه ۶۰۷ هزار بشکه از واردات نفت خام آن کشور نیز کاسته شده که همگی حکایت از افزایش مازاد عرضه نفت در بازار آمریکا دارد. به علاوه آنکه ، هنوز علائمی از سوی تولید کنندگان عمده نفت و اوپک در راستا ی کاهش تولید مشاهد نشده و اینکه گزارشاتی دال بر تولید و عرضه نفت بیش از سهمیه توسط برخی از آنها نیز در بازار رد و بدل می شود.

از طرفی ، برخی از کشور های مهم تولید کننده نفت حوزه خلیج فارس در این روز ها برای حفظ سطح تولید ویا افزایش تولید نفت با هدف بهره برداری بیشتر از قیمت های کنونی برنامه تعمیرات میادین خود را به تاخیر انداختند که این امر نیز فشار قیمتی بر بازار را بیشتر خواهد کرد.

ذخایر موادنفتی آمریکا در هفته گذشته

oil-4nov

روند قیمت انواع نفت خام در شمال غرب اروپا

oil-4nov1

منبع:نشریه جهانی بازار نفت

ارسال نظر