کد خبر : 30943

«موبیل و شورون» به دنبال جایگزینی برای نفت

«موبیل و شورون» به دنبال جایگزینی برای نفت

پتروتحلیل- در روز دوشنبه بازار نفت با آغاز فعالیت خود اگرچه بنا بر اعلام وزیر انرژی امارات مبنی بر رسیدن بازار جهانی نفت به تعادل لازم در سال ۲۰۱۶ ، روندی صعودی بخود گرفت اما در ادامه ، اخبار و گزارشاتی در بازار انتشار یافت که نه تنها اثر افزایش فوق را کاهش داد بلکه قیمتها را در بازار به کمتر از روز قبل خود(جمعه گذشته) کاهش داد.

در نتیجه روند نزولی بازار که در سه روز پایانی هفته گذشته وجود داشت در اولین روز کاری بازار در هفته جاری به روند خود در جهت کاهش قیمتها ادامه داد. چراکه همچنان سایه سنگین مازاد عرضه بعنوان یکی از مهمترین عوامل بنیادین بازار نفت شرایط خود را در حالت عدم حضور اخبار و وقایع جانبی و غیر مترقبه از طریق فشار بر قیمت ادامه داد،اگرچه مقدار این کاهش در مقایسه با روز های قبل از مقیاس کمتری برخوردار بود.

به طوری که پس از پایان روز کاری بازار های نفت در دو سوی اقیانوس اطلس ملاحظه می شود که قیمت هر بشکه نفت خام برنت دریای شمال در بازار ICE لندن برای محمولات تحویلی در ماه دسامبر با ۰/۲۳ دلار(۰/۵ در صد) کاهش از ۴۷/۴۲ به ۴۷/۱۹ دلار و قیمت هر بشکه نفت خام WTI در بازار نایمکس نیویورک برای محمولات تحویلی دسامبر با۰/۴۲ دلار (۰/۹۵ در صد) کاهش از ۴۴/۲۹ دلار به ۴۳/۸۷ دلار به تثبیت رسیدند. اما در بازار اروپا علاوه بر اثرات اخبار مر بوط به مازاد عرضه جهانی نفت عوامل دیگری از جمله افزایش موجودی نفت خام فورتیس در منطقه (که محمولات آن با بیشترین Discount در پنج ماه اخیر در بازار معامله می شد ) خبر ساز شد و اینکه همین امر علاقه آسیائی ها را به بر داشت آن تشویق می کند که انتظار تقویت مجدد قیمت آن نیز وجود دارد.

البته بیشتر محمولات ماه دسامبر غرب آفریقا نیز مقصد خود را به سمت شرق پیدا کرده اند اگرچه محمولات ماه نوامبر آن بطور کامل به فروش نرفته اند و تعدادی از آنها همچنان بدون مشتری هستند که انتظار می رود با بهبود سود پالایشی در اروپا روانه این بازار شوند. در بازار آمریکا نیز که طی چهار روز کاری قبل از آن قیمت نفت خام کاهش ۴/۰ دلاری در هر بشکه را تجربه کرده بود برای پنجمین روز به روند کاهشی خود ادامه داد زیراکه علاوه بر اخبار تاثیر گذار فوق ، افزایش حجم ذخیره سازی فراورد های نفتی بویژه سوخت حرارتی که زمستان نچندان سردی نیز در منطقه برای پیش بینی می شود توانست قیمت نفتخام در بازار آمریکا را تحت فشار قرار داهد اگرچه این روند کاهی بشدت روز های قبل از آن نبوده است.

روند قیمت سیف نفت خام سبک بصره در مقایسه با یورال در بازار مدیترانه

oil-6nov

البته همانطور که اشاره گردید در اول وقت روز گذشته بازار های نفت با توجه به وزیر انرژی امارات مبنی بر باز گشت بازار جهانی نفت به توازن در سال ۲۰۱۶ تا حدود زیادی تقویت شد اما بلافاصله پس از آن با اعلام اخبار مر بوط به تلاش تولید کننده گان عمده نفت در بازار های جهانی بویژه روسیه و عربستان مبنی بر روانه هرچه بیشتر نفت به بازار، قیمت ها مجددا روند نزولی بخود گرفت بطوریکه شاخصS&P ۵۰۰ در بازار آمریکا بیش از یک در صد کاهش یافت.

از طرفی تحلیل گران و کارشناسان نیز معتقدند که بازار نفت در یک کانال قیمتی مشخصی در حرکت است و به عبارتی قیمت ۴۴ دلار در هر بشکه برای WTI برای آینده نزدیک نیز مناسب می باشد. زیرا که در بخش صنعت هیچ نشانه ای از عربستان برای کاهش تولید نفت مشاهده نمی شود و اینکه بنظر می رسد اجلاس اوپک در روز چهارم دسامبر نیز هیچ راه حلی را در این خصوص در اختیار اعضا قرار ندهد و از طرفی دیگر اینکه حتی شرکتهای مهم نفتی مانند موبیل و شورون نیز به دلیل قیمت های پایین نفت قادر به حل مشکلات مالی خود نیستند و بدنبال منابع جایگزین برای رفع آنها هستند و اما البته کارشناسان نیز معتقدند که با بهبود شرایط در چین بازار نفت تا حدود زیادی می تواند تقویت گردد.

منبع: نشریه بازار جهانی نفت

ارسال نظر