کد خبر : 30886

نزول قیمت ها متوقف می شود؟

نزول قیمت ها متوقف می شود؟

پتروتحلیل- در ترکیه بازار پی وی سی در سکوت باقی ماند؛ اگرچه معامله کنندگان در انتظار برقراری ثبات سیاسی و اقتصادی پس از انتخابات در میان مدت به وضعیت این بازار خوش بین بودند.

به گزارش «پتروتحلیل»، در بازار واردات پی وی سی اروپا با ۱۰ دلار کاهش در هر دو بازۀ محدودۀ قیمتی بین ۷۶۰ تا ۷۹۰ دلار در هر تن (CFR) گزارش شده است. اگرچه انجام معاملات با قیمت بازۀ پایینی این محدوده بطور گسترده گزارش نشده است، تعدادی از معامله کنندگان اصرار می کنند که چنین پیشنهادهایی را دریافت کرده اند. این هفته در ایالات متحده پی وی سی گرید K67 با ۱۵ تا ۲۰ دلار کاهش بین ۷۰۵ تا ۷۳۰ دلار در هر تن (CFR، ۵/۶ درصد عوارض گمرکی و ۸۱/۱۸ درصد عوارض ضد دامپینگ) پیشنهاد شده است. خریداران همچنان با احتیاط خرید می کنند. یکی از خریداران می گوید: «احتمال نمی رود که با توجه به فرا رسیدن فصل کاهش تقاضا در این بازار، وضعیت بد صادرات و نزدیک شدن به پایان سال، تقاضا مجدداً افزایش یابد.»

در همین حال با این وجود، یکی از فروشندگان بر این عقیده است با توجه به استعلام قیمت هایی که از دو مشتری بزرگ خود دریافت کرده است قیمت های این بازار به پایین ترین میزان خود نزدیک شوند. این فروشنده می گوید: «محدودیتی در عرضه برای بالا بردن قیمت وجود ندارد؛ با این حال اگر خریداران احساس کنند که قیمت ها به پایین ترین حد خود رسیده ممکن است آن ها بخواهند انبارهای خود را پر کنند.»

فروشندۀ دیگری می گوید: «از گذشته معمولا قیمت ها در بازار پی وی سی در ماه نوامبر یا دسامبر به پایین ترین حد خود می رسند. با توجه به اینکه قیمت های پی وی سی به پایین ترین میزان خود در ۶ سال اخیر رسیده رخ دادن این مسئله نیز محتمل است. با این وجود ما باید به دقت بازار صنایع بالادستی، و وضعیت عرضه و تقاضا در بازارهای جهانی پی وی سی را تحت نظر داشته باشیم.» در بازار داخلی، شرکت Petkim قیمت های خود برای آغاز ماه نوامبر را با ۲۵ دلار در هر تن کاهش اعلام کرد. قیمت ها در بازار توزیع نیز کاهش یافت و ۹۸۰ تا ۱۰۰۰ دلار در هر تن (شامل مالیات بر ارزش افزوده) اعلام شد.

به گفتۀ برخی از معامله کنندگان باتوجه به تعادل در وضعیت عرضه و تقاضا در ترکیه قیمت ها در بازار پی وی سی در کوتاه مدت روند ثابت و رو به کاهش را دنبال خواهند کرد. با توجه به عرضه کافی و ثبات قیمت برای اتیلن روند مشابهی در اروپا برقرار است اما در بازار پی وی سی در آسیا علائم کاهش قیمت را از خود بروز می دهد اگرچه افزایش قیمت اتیلن از این مسئله ممانعت می کند.

از این رو اهمیت موضع عرضه کنندگان در ایالات متحده بیشتر می شود. چندین کارخانه در این کشور مجدداً فعالیت خود را آغاز خواهند کرد و قیمت های اتیلن افزایش یافته است. یکی از فروشندگان می گوید: «اگر آن ها بتوانند در بازار صادرات کاهش عرضه را با تقاضا به تعادل برسانند، اینکه روند نزولی قیمت ها در میان مدت متوقف شود، محتمل است.»

ارسال نظر