کد خبر : 30495

بی اعتنایی بازار پی وی سی به رقابت معامله گران

بی اعتنایی بازار پی وی سی به رقابت معامله گران

پتروتحلیل- برخلاف رقابت معامله گران برای خرید پی وی سی در روز گذشته و در بورس کالا بازار داخل همچنان روند آرامی را سپری می کند، به طوری که معاملات روز سه شنبه نتوانست قیمت محصولات را در بازار داخل تغییر دهد.

به گزارش«پتروتحلیل»، گر چه برخی از معامله گران در بازار پی وی سی در انتظار تغییر خط تولید پی وی سی ۶۵ پتروشیمی بندرامام هستند و از این جهت در هفته های گذشته اقدام به جمع آوری این کالا و انحصاری کردن بازار گرید ۶۵ کردند، اما هنوز خط تولید ۶۵ تغییر نکرده است. برخی از آگاهان بازار می گویند: پتروشیمی بندرامام مجبور است که برای انجام تعهدات گرید ۶۰ و ۷۰ خط تولید ۶۵ را تغییر دهد. این در حالی است که ۶ هزارتن پی وی سی فروخته شده طی دو هفته اخیر هنوز به خریداران تحویل داده نشده است.

برخی از معامله گران هم می گویند: احتمال دارد پتروشیمی بندرامام تصمیمی برای تولید دو گرید به طور همزمان گرفته باشد که این موضوع سبب کاهش ظرفیت تولید پی وی سی در این پتروشیمی خواهد شد. با این حال هنوز پتروشیمی بندرامام تصمیم خود در خصوص تغییر خط تولید ۶۵ را اعلام نکرده است.

این در حالی است که گفته می شود پتروشیمی غدیر هفته گذشته تولید گرید ۵۷ را آغاز کرده و ۱۵۰ تا ۲۲۰ تن پی وی سی گرید ۵۷ به طور روزانه تولید می کند. البته پتروشیمی غدیر می تواند در کنار تولید گرید ۵۷، گرید ۶۵ نیز را نیز به میزان ۱۸۰ تا ۲۰۰ تن در روز اما به صورت جامبو تولید کند.

در همین حال برخی از معامله گران پی وی سی به امید کمبود عرضه ها در بازار داخل و همچنین حجم بالای صادرات با توجه صرفه آن به دلیل نرخ دلار در هفته های اخیر اقدام به خرید پی وی سی و ذخیره آن کردند تا در زمان مناسب این محصولات را به فروش برسانند.

با این حال روز گذشته هم رقابت برای خرید پی وی سی ۶۵ بندرامام به ثبت سقف قیمت برای این کالا انجامید. پی وی سی غدیر نیز وضعیتی مشابه با بندرامام داشت، البته تقاضای گرید ۶۵ بندرامام که در ابتدا ۱۰ هزارتن بود تا مرز ۷ هزارتن کاهش یافت.

جواد ایرانی، کارشناس بازار پی وی سی درباره معاملات روز گذشته به خبرنگار «پتروتحلیل»، گفت: گرچه جو بازار داخل آرام است، اما برخی از معامله گران با توجه به خریدهای هفته های گذشته با نرخ های بالا در تلاشند تا از افت قیمت ها جلوگیری کنند. برخی از معامله گران نیز با تحریک تقاضا تلاش می کنند تا خریداران دیگر را به ثبت نرخ های بالا و انجام رقابت تشویق کنند.

به گفته ایرانی، برخی از خریداران پی وی سی روز گذشته محصولات بندرامام، اروند و غدیر را بالاتر از نرخ بازار خریداری کردند و این موضوع نشان می دهد که در حال بازارسازی هستند.

این درحالی است که همواره پتروشیمی اروند اقدام به عرضه پی وی سی جامبوی خود ۵۰ تومان ارزان تر از پالت می کرد، اما در هفته های اخیر با توجه به تحرک در این بازار از این اقدام صرف نظر کرده است. روز گذشته هم پی وی سی اروند با رقابت در محدوده ۳ تا ۱۸۰ تومان روبه رو شد.

برخی از معامله گران در بازار پی وی سی به افزایش خریداران چینی نیز دلخوش هستند و معتقدند؛ بازار چین اندک اندک از فروش به خرید باز خواهد گشت و از این رو احتمالا شاهد افزایش تحرک بیشتر در بازار پی وی سی در ماههای آینده خواهیم بود.

آمار معاملات پی وی سی در روز سه شنبه ۵ آبان

pvc-5aban

ارسال نظر