کد خبر : 29598

ترمز محموله های ارزان قیمت کشیده شد

kala3

پتروتحلیل- معاملات روز گذشته پتروشیمی ها طبق پیش بینی ها کم حجم و بی رمق برگزار شد، به طوری که اشتیاق برای خرید به شدت کاهش یافته بود.

به گزارش «پتروتحلیل»، در این روز در صدر کالاهای مورد توجه آف گریدها قرار داشتند که جذاب خرید آنها در تمام فصول دیده می شود، البته در حال حاضر که رکود حاکم بر بازار پتروشیمی شدت گرفته، جذابیت خرید پلی اتیلن های سنگین فیلم مارون ، پلی اتیلن های سنگین فیلم و بادی بندرامام و پلی اتیلن سنگین تزریقی جم نیز افزایش یافته، به طوری که برخی از این کالاها با سقف قیمت در این روز معامله شدند.

به این ترتیب پلی اتیلن سنگین فیلم OFF - EX5 درجه ۱، پلی اتیلن سنگین فیلم OFF - EX5 درجه ۲ پتروشیمی مارون ،پلی اتیلن سبک فیلم OFF - 0075 درجه ۱، پلی اتیلن سبک فیلم OFF - 0075 درجه ۲،پلی اتیلن سبک فیلم OFF - 0200 درجه ۱، پلی اتیلن سنگین بادی OFF - 0035 درجه ۲ پتروشیمی بندرامام، پلی اتیلن سنگین تزریقی OFF - 52518 درجه ۱ پتروشیمی جم و پلی پروپیلن شیمیایی OFF - ZR230C درجه ۱ نویدزرشیمی در این روز آف گریدهای مورد توجه بازاریان بودند.

پلی اتیلن سنگین فیلم OFF - EX5 درجه ۱ مارون در این روز با قیمت ۴ هزار و ۶۱ تومان عرضه شده بود که در رقابت با میانگین قیمت ۴ هزار و ۲۶۷ تومان خریداری شد. عرضه این کالا ۴۶۲ تن و تقاضای آن یک هزار و ۶۰۶ تن بود. همچنین پلی اتیلن سنگین فیلم OFF - EX5 درجه ۲ این پتروشیمی هم با قیمت پایه ۳ هزار و ۶۰۹ تومان عرضه و با میانگین قیمت ۳ هزار و ۹۷۰ تومان معامله شد. عرضه و تقاضای این کالا به ترتیب ۴۸۴ و ۹۴۱۶ تن بود.

پلی اتیلن سبک فیلم OFF - 0075 درجه ۱ بندرامام هم با قیمت پایه ۳ هزار و ۹۶۶ تومان و حجم ۱۹۰ تن عرضه شد که ۷۲۰ تن تقاضا داشت و با میانگین قیمت ۴ هزار و ۲۳۵ تومان توسط معامله گران خریداری شد. همچنین پلی اتیلن سبک فیلم OFF - 0075 درجه ۲ این پتروشیمی هم با قیمت پایه ۳ هزار و ۵۲۵ تومان و حجم ۴۰ تن عرضه شد که ۷۰۰ تن تقاضا داشت و با میانگین قیمت ۳ هزار و ۸۷۸ تومان معامله شد.

علی محمدی، مدیرکالایی کارگزاری کالای خاورمیانه در این باره به «پتروتحلیل» گفت: با توجه به رکود در بازار پتروشیمی، استقبال از آف گریدها شدت گرفته و طمع برای خرید آنها افزایش یافته است؛ چرا که خرید آنها در شرایط فعلی با توجه به قیمت مناسب و مخلوط کردن آنها با محصولات ON برای خریداران به صرفه است.

استقبال از پلی اتیلن سبک خطی ۲۰۹ امیرکبیر

در همین حال پلی اتیلن سبک خطی ۲۰۹ پتروشیمی امیرکبیر هم روز گذشته از کالاهای مورد توجه بازار بود، به طوری برخی از معامله گران سقف قیمت را برای آن ثبت کردند. این در حالی بود که کالای مشابه آن در پتروشیمی شازند وارد سیستم مچینگ شد. پلی اتیلن سبک خطی ۲۰۹ امیرکبیر در این روز با قیمت ۴ هزار و ۵۷۰ تومان و حجم ۲۲۰ تن عرضه شد که با میانگین قیمت ۵ هزار و ۴ تومان و تقاضای ۱۵۴۰ تن معامله شد.

به گفته مدیرکالایی کارگزاری کالای خاورمیانه، کمبود این کالا در بازار داخل و استفاده از آن در تعدادزیادی از واحدهای تولیدی که قابلیت جایگزینی با گریدهای مشابه دیگر را ندارند، از دلایلی است که هنوز ۲۰۹ امیرکبیر مورد توجه مصرف کنندگان است.

وی در ادامه خاطر نشان می کند: در حال حاضر قدرت خرید کاهش یافته و انتظار برای افت قیمت ها هم هنوز در بازار وجود دارد، از این رو رکود و نقدینگی پایین شرکت ها سبب شده تا حجم معاملات محصولات پتروشیمی هر هفته بیشتر از هفته قبل کاهش یابد.

این در حالی است که حجم خرید پلی اتیلن های سنگین فیلم در روز دوشنبه و سه شنبه به هزارتن هم نرسید، حال آنکه عرضه ها ۴ تا ۵ هزارتن بود.

علی محمدی معتقد است؛ در شرایط فعلی خرید اعتباری هم نمی تواند بازار را با رونق روبه رو کند؛ چرا که به خریدهای اعتباری حداقل ۲ درصد بهره اختصاص خواهد گرفت و یا این گروه مجبور به پرداخت چک هستند و سود آنها نمی تواند این میزان از بهره را پوشش دهد. به همین دلیل در حال حاضر تولید و یا خرید و فروش مواد اولیه جذاب نیست.

حاشیه های جم و تندگویان

البته روز گذشته بازار آزاد محصولات پتروشیمی پس از روزها افت، اندکی با افزایش قیمت ها روبه رو شد که در صدر بیشترین افزایش ها پلی اتیلن ترفتالات گرید بطری تندگویان و پلی اتیلن سنگین ۵۲۵۱۸ جم قرار داشتند، این دو کالا به ترتیب ۱۱۰ و ۷۰ تومان نسبت به روز گذشته افزایش قیمت داشتند. به گفته معامله گران کمبود عرضه ۵۲۵۱۸ جم و عدم تحویل محموله های ۸۲۱ طی یک ماه گذشته از دلایل رشد قیمت این کالاهاست. این در حالی است که روز گذشته نیز تندگویان اقدام به عرضه سلف کرد.

در همین حال برخی از کارشناسان بازار پتروشیمی معتقدند؛ احتمال افت قیمت محصولات پتروشیمی باز هم وجود دارد، از سوی دیگر وجود برخی از کالاها ارزان تر از عرضه های بورسی نیز سبب شده تا معاملات کم رمق تر از گذشته برگزار شود. البته برخی از معامله گران روز گذشته به نظارت بیشتر بر بازار محصولات پتروشیمی و کاهش محموله های ارزان قیمت در بازار داخل اشاره کردند و تاکید کردند: به نظر می رسد با توزیع کنندگان این بارها برخورد شده است.

در همین حال برخی از معامله گران می گویند: احتمال دارد با افت دوباره قیمت های محصولات پتروشیمی و به کف رسیدن نرخ ها، گره رکود بازار باز شده و گشایشی در خریدها شود.

ارسال نظر