کد خبر : 12034

تب‌و‌تاب عدم‌تحویل حواله‌ها و گرانی پتروشیمی‌ ها در پایان سال

kalae

پتروتحلیل- بازار پتروشیمی در آخرین ماه امسال بیش از هر چیزی تحت تاثیر دیرکرد حواله های فروش محصولات قرار گرفته و در نتیجه با افزایش قیمت در این روزها همراه است.

البته یکی از دلایل مهم دیرکرد حواله های فروخته شده اختلاف هلدینگ خلیج فارس و بورس از سوی معامله گران عنوان می شود، که سبب شده حواله های پی وی سی پتروشیمی اروند و بندرامام با گذشت سه هفته از فروش همچنان تحویل خریداران داده نشود. برخی از آگاهان بازار نیز می گویند: هنوز حواله های برای فروش این کالا صادر نشده است.

این در حالی است که بیشتر تاجران در بازار پتروشیمی به بازار تشنه پی وی سی اشاره کرده و می گویند: در هفته گذشته کمبود کالا به دلیل عدم تحویل حواله ها سبب شد تا تمامی گریدهای عرضه شده پی وی سی با سقف قیمت معامله شود و تنها جامبوی اروند سقف قیمت را تجربه نکند.

با این حال امروز هم بازار پتروشیمی متاثر از عدم تحویل حواله های فروش محصولات بادی و سبک با افزایش قیمت این کالاها مواجه شد. از سوی دیگر نزدیکی به پایان سال و رسیدگی به حساب های پایان سال سبب شده تا پیشنهاد فروش از سوی تاجران کاهش یابد.

این در حالی است که بیشتر کارشناسان بازار پتروشیمی در انتظار افزایش قیمت ها با شروع سال جدید هستند و معتقدند؛ خریدهای پایان سال با هدف ذخیره سازی و فروش در سال جدید انجام شده است. از این رو انتظارها برای تغییر روند بازار تا پایان سال وجود ندارد و بیشتر پیش بینی ها حاکی از افزایش قیمت ها با شروع سال جدید دارد.

البته در بازار پی وی سی هم همواره در ماه مارس با نزول قیمت ها روبه رو هستیم، از این رو احتمالا با شروع سال جدید بازار روندی مثبت را تا اردیبهشت ماه طی خواهد کرد و سپس با نزول اندک قیمت ها مواجه خواهیم شد.

در همین حال بازار محصولات شیمیایی ها هم گر چه با کمبود برخی از محصولات مانند جوش شیرین روبه رو است، اما همچنان فعالان این بازار نیز انتظار رشد قیمت ها را تا پایان امسال ندارند و در انتظار افزایش قیمت ها در سال جدید هستند. البته در هفته گذشته رینگ شیمیایی ها هم با افزایش تقاضا از سوی خریداران روبه رو بود، به طوری که سودکاستیک ۳۲ هزارتن تقاضا را به ثبت رساند. عرضه این کالا در هفته های گذشته به میزان نصف کاهش یافته، کما اینکه هنوز هم بندرامام سودکاستیک خود را پس از هفته های متوالی عرضه نمی کند.

از این رو بازار محصولات شیمیایی نیز با تشنگی روبه رو است و بیشتر تاجران ترجیح می دهند حواله کالاها را با افزایش قیمت بیشتری به مصرف کنندگان تحویل دهند. البته بازار محصولات پلیمری نیز با توجه به عدم تحویل حواله های فروش با سردرگمی خریداران نیز همراه است و بیشتر معامله گران انتظار تغییرات عمده را نمی کشند؛ چرا که رسیدگی به حساب های آخر سال بیشتر تاجران محصولات پتروشیمی را درگیر کرده است.

از این رو بسیاری از معامله گران انتظار دارند که معاملات محصولات پتروشیمی در بازار داخل تا پایان این هفته ادامه داشته باشد.

ارسال نظر