کد خبر : 5343

بازار داغ پلی اتیلن های سبک و سنگین

ldpe

پتروتحلیل- با شروع هفته جدید و انتشار اخباری در خصوص افزایش قیمت اکثر محصولات پلیمری در بورس کالا، بازار پتروشیمی هم با تحرک بیشتر و در نهایت رشد قیمت ها آغاز به کار کرد. از سوی دیگر نوسانات قیمت دلار هم در روزهای اخیر سبب شده تا برخی از تاجران از اعلام قیمت محصولات پلیمری در بازار آزاد خودداری کنند، این در حالی است که تصمیم نهایی حمله به سوریه از سوی اوباما به کنگره آمریکا محول شده و از این رو بیشتر فعالان بازار در انتظار تصمیم نهایی کنگره آمریکا هستند تا نوسانات بازار ارز را ارزیابی کنند.

در همین حال پس از نوسانات بازار ارز در روزهای اخیر، قیمت دلار امروز به ۳۲۴۰ تومان رسید، بازار پتروشیمی هم متاثر از قیمت های جدید پایه در بورس کالا، با جنب و جوش بیشتری روبه رو شد. گر چه بسیاری از معامله گران معتقدند؛ نوسانات قیمت دلار در بازار ارز با توجه به اینکه قیمت پایه محصولات پتروشیمی در بورس براساس ارز مبادلاتی محاسبه می شود، تاثیر به سزایی بر قیمت این محصولات ندارد، اما بازار آزاد محصولات پتروشیمی متاثر از نوسانات قیمت دلار همواره با تغییرات روبه رو می شود.

این در حالی است که قیمت پلی اتیلن های سبک، خطی، فیلم و پلی اتیلن سنگین بادی، همچنین برخی از گریدهای پلی پروپیلن ها در بازار داخل با توجه به رشد قیمت پایه آنها در بورس کالا با روندی افزایشی روبه رو شدند. البته کاهش عرضه ها در بورس کالا و همچنین نزدیکی به فصل مصرف این کالاها از دلایلی است که معامله گران برای افزایش قیمت آنها ذکر می کنند. از این رو این کالاها با شروع هفته جدید اقبال بیشتری داشتند. با این حال رکود در بازار پتروشیمی در ماههای اخیر به دلیل سردرگمی و ابهامات شروع به کار دولت جدید، هم سبب شده تا حجم خرید برخی از کالاها کاهش یافته و در نتیجه بازار با کمبود آنها مواجه شود. از سوی دیگر برخی از محصولات هم مانند فوم پلی استایرن به دلیل تولیدات اندک با افزایش قیمت بسیاری روبه رو شده اند و از این رو قیمت های داخلی این کالاها با وارداتی های آنها یکسان شده است.

البته برخی از معامله گران در این بازار احتمال می دهند که شرایط بهتری در انتظار بازار باشد و افزایش خریدها سبب تحرک بیشتری در بازار پتروشیمی شود، این در حالی است که بازار پی وی سی در هفته های اخیر بی رونق بوده و بدون تحرک به کار خود ادامه می دهد، به طوری که خبر آتش سوزی انبار پی وی سی پتروشیمی آبادان امروز هم نتوانست نرخ گریدهای متفاوت پی وی سی را در بازار افزایش دهد. به گفته تاجران این بازار، با توجه به اشباع بازار از گرید S65 خبر آتش سوزی پتروشیمی آبادان هم نتوانست بازاریان را نگران کند. این در حالی است که بازار پی وی سی در هفته های اخیر در انتظار تصمیم دولت برای شروع صادرات بوده و از این رو مازاد عرضه مشاهده می شود.

در همین حال بیشتر فعالان بازار پتروشیمی در انتظار عرضه های روز سه شنبه و ثبت قیمت ها بر سیستم بورس هستند تا بازار پتروشیمی را در روزهای آتی ارزیابی کنند، این درحالی است که نیم نگاهی هم به بازار ارز و جنگ احتمالی آمریکا با سوریه دارند.

ارسال نظر