کد خبر : 8211

نگاه ها به فروش خارج از بورس پتروشیمی ها

pet2

پتروتحلیل- رینگ پتروشیمی امروز هم شاهد ثبت سقف قیمت برای گریدهای متفاوت پلی پروپیلن ها بود. اختلاف ۲۰۰ تا ۲۵۰ تومانی این کالاها در بورس و بازار نقدی، انگیزه خوبی است که معامله گران را برای خرید آنها تشویق کند. از سوی دیگر میزان اندک عرضه گریدهای متفاوت پلی پروپیلن های نساجی در بورس هم سبب شده تا تقاضا برای این کالا در حد بالایی باشد.

در همین حال از روز گذشته با توجه به انتشار اخباری در خصوص افزایش قیمت پایه محصولات پلی اتیلن سبک(Hها)، این کالاها هم با رشد قیمت در بازار نقدی مواجه شدند که البته گرید ۰۲۰ و ۲۰۹ امروز هم افزایش در بازار داخل را به میزان ۱۰ تومان در هر کیلو ادامه دادند.

به گفته پناهی، تاجر بازار پتروشیمی، در حال حاضر مبادلات در بازار داخل ضعیف است و فروشنده ها بیشتر از خریداران هستند، با این حال با توجه به فصل مصرف پلی اتیلن های سبک، همچنین پلی استایرن های معمولی و مقاوم، انتظار می رود این کالاها با افزایش حجم خرید و در نتیجه رشد قیمت ها روبه رو باشند.

البته امروز پلی استایرن مقاوم ۷۲۴۰ تبریز با نرخ پایه ۴ هزار و ۷۹۰ تومان و حجم ۶۰۰ تن عرضه شد که با سقف قیمت یعنی ۵ هزار و ۳۰ تومان توسط معامله گران خریداری شد. این کالا در بازار داخل امروز در محدوده ۵ هزار و ۶۴۰ تومان قرار داشت. گرید ۱۴۶۰ پلی استایرن معمولی تبریز هم امروز در بورس با قیمت ۵ هزارو ۲۰۹ تومان عرضه و معامله شد، گرید ۱۵۴۰ هم در بورس کالا عرضه نشد.

برخی از معامله گران می گویند: پتروشیمی تبریز در ماه اخیر حواله کالاهای خود را به صورت مستقیم و خارج از بورس و بعضا با قیمت های پایین تر به خریداران تحویل می دهد. البته پتروشیمی تبریز پیش تر مزایده ای برای فروش کالاهای خود با مجوز اعلام کرده بود و در حال حاضر هم به گفته مسولان این مجتمع حواله هایی با تناژهای پایین به مصرف کنندگانی که قادر به تهیه مواد اولیه از بورس نیستند و البته پروانه بهره برداری دارند، تحویل داده می شود. البته معامله گران به تعداد زیادی از پتروشیمی ها اشاره می کنند که در حال حاضر به فروش های خارج از بورس و با قیمت های پایین تر از بورس کالا روی آورده اند. این گروه معتقدند؛ این موضوع و عدم سخت گیری در این خصوص می تواند سر آغازی باشد برای خروج محصولات پتروشیمی از بورس کالا.

با این حال بیشتر معامله گران در بازار پتروشیمی کم و بیش در حالت انتظار قرار دارند و ضعف مبادلات نیز نشان می دهد که رغبت زیادی به خرید وجود ندارد، این در حالی است که بازار پتروشیمی همچنان با نوسان قیمت ها روبه رو است و به جز تعدادی از کالاها که در فصل مصرف آنها قرار داریم و یا محصولاتی که در بازار نقدی و بورس کالا اختلاف قیمت وجود دارد، بازار با سردی خرید و فروش همراه است. البته این موضوع در خصوص صادرات نیز صدق می کند؛ چرا که افت قیمت دلار سبب شده تا تمایل زیادی به صادرات وجود نداشته باشد. از سوی دیگر بیشتر معامله گران هم گر چه از پیش بینی آینده خودداری می کنند، با این حال انتظار ندارند که بازار پتروشیمی در هفته های آتی با تغییرات عمده ای مواجه شود.

ارسال نظر