کد خبر : 23455

اورهال «پارس»، بازار ظروف یک بار مصرف را داغ کرد؟

polyastairen3

پتروتحلیل- معاملات محصولات پلیمری در روز سه شنبه در حالی رقم خورد که پلی استایرن ها و پلی پروپیلن ها بیش از همیشه در کانون توجه خریداران قرار داشتند.

به گزارش «پتروتحلیل» در این روز عرضه های محصولات پلیمری ۵۶ هزارتن و حجم خرید بدون احتساب مچینگ ۲۹ هزارتن بود، رقمی که از دید کارشناسان نشان از تعادل در این بازار دارد.

البته در حال حاضر پلی استایرن ها بیش از هر کالایی مورد توجه بازاریان قرار دارند، گرچه شروع اورهال پتروشیمی پارس از یازدهم مهرماه یکی از دلایل تحریک تقاضا عنوان می شود، اما واقعیت این است که تولید پتروشیمی پارس در یک روز به اندازه کل نیاز هفتگی بازار داخل است و یک مجتمع پتروشیمی حداقل برای ذخیره تولید ۱۰ روز خود در مخازنش ذخیره دارد.

این در حالی است که گفته می شود؛ مخازن پتروشیمی پارس از استایرن مونومر مملو است و این مجتمع قادر است تا دو ماه آینده نیز نیاز بازار داخل را تامین کند، از سوی دیگر دو کشتی نیز برای حمل استایرن مونومر برای صادرات درخواست شده بود که آنها نیز لغو شده اند، از این رو به نظر نمی رسد بازار داخل با کمبود استایرن مونومر تا پایان اورهال پتروشیمی پارس روبه رو شود.

در همین حال معامله گران به حجم اندک عرضه های پتروشیمی تبریز اشاره می کنند و معتقدند؛ کاهش حجم عرضه ها یکی از دلایل افزایش تقاضا بوده است، از سوی دیگر برخی از بازاریان نیز به فروش حجم قابل توجهی از پلی استایرن ها به صورت مستقیم در بازار داخل اشاره می کنند که در هفته جاری متوقف شده است. این در حالی است که گفته می شود پلی استایرن معمولی و مقاوم در انبار مجتمع تبریز انباشت شده است.

با این حال در روز سه شنبه کریستال (پلی استایرن معمولی ۱۵۴۰) با ۱۸ درصد و هایمپک (پلی استایرن مقاوم ۷۲۴۰) نیز با ۱۶ درصد نوسان مثبت روبه رو شد که با توجه به کندی معاملات محصولات پلیمری در هفته های اخیر قابل توجه است، به این ترتیب این محصولات ۱۱ برابر عرضه تقاضا داشتند.

در این روز هایمپک ۲۰۰ تن عرضه و ۲ هزار ۲۷۰ تن تقاضا داشت، قیمت پایه این کالا ۴ هزار و ۵۶ تومان و قیمت پایانی برای خرید این کالا ۴ هزار و ۸۲۶ تومان رقم خورد. کریستال نیز به میزان ۱۵۰ تن عرضه و یک هزار و ۷۰۰ تن تقاضا داشت، قیمت پایه این کالا ۳ هزارو ۸۸۲ تومان و قیمت پایانی برای خرید این کالا ۴ هزار و ۵۹۰ تومان ثبت شد.

در همین حال کارشناسان بازار به کاهش حجم عرضه های پلی پروپیلن هم اشاره کرده و می گویند: در حال حاضر پلی پروپیلن کره به مقصد ترکیه با توجه به تعرفه گمرکی ۱۲۵۰ دلار در هر تن رقم می خورد و این قیمت نشان می دهد که از مبدا قیمت پلی پروپیلن حدودا ۹۵۰ تا ۱۰۰۰ دلار در هر تن بوده است، اما در ایران در حال حاضر پلی پروپیلن با قیمت ۱۲۸۰ دلار در هر تن تحویل کارخانه فروخته می شود و از این رو صادرات نباید در این حوزه جذاب باشد و یا با قیمت هایی کمتر در حال انجام شدن است. از سوی دیگر برخی از معامله گران نیز به فروش خارج از بورس این کالاها اشاره می کنند.

با این حال در این روز پلی پروپیلن نساجی HP550J بیش از هر کالایی مورد توجه بود، به طروی که کف قیمتی این کالا ۲۲۰ تومان و محدوده بالایی قیمت نیز ۳۵۰ تومان رشد کرد. عرضه ۶۶۰ تنی این کالا ۳ هزار و ۲۵۶ تن تقاضا داشت.

شازند کاهش نرخ نداد

البته در این روز معاملات محصولات پلی اتیلن سبک فیلم (H هاش) ها متعادل تر از روزهای قبل بودند، به طوری که تنها پلی اتیلن سبک ۰۲۰ و ۰۰۷۵ پتروشیمی بندرامام با رقابت خریداری شدند و بخشی از محصولات پلی اتیلن سبک فیلم لاله و امیرکبیر خریداری شد. البته بخشی از عرضه این کالاها که وارد سیستم مچینگ شده بود، توسط معامله گران خریداری شد. به عقیده کارشناسان، بازار نهایی این محصولات کشش کافی ندارد و از این رو حجم معاملات در این گروه ها از کالاها نیز کاهش یافته است.

در این روز همچنین پلی اتیلن سبک خطی ۲۰۹ امیرکبیر با رقابت معامله شدو «ایکس تری» وارد سیستم مچینگ شد. از سوی دیگر پتروشیمی شازند نیز پلی اتیلن سبک خطی ۲۰۹ خود را با نرخ های رسمی عرضه و از کاهش نرخ مانند هفته گذشته صرفنظر کرد، به این ترتیب ۲۰۹ شازند وارد سیستم مچینگ شد، اما توسط معامله گران نهایتا معامله شد.

پایان فصل مصرف «پت» ها

در همین حال «پت» ها نیز روز خوبی داشتند، هر چند گفته می شود یکی از دلایل افزایش تقاضا برای این کالاها، عرضه های کم آنها و انحصاری شدن خرید در هفته های اخیر بوده است. به این ترتیب معامله گرانی که در هفته های اخیر اقدام به خرید این کالاها کرده اند در حال حفظ کردن بازار هستند و نمی خواهند قیمت این کالاها کاهش یابد. با این حال به نظر نمی رسد با توجه به اتمام فصل مصرف پت ها در هفته های آتی موفق به نگهداشتن قیمت این کالاها شوند.

این در حالی است که گفته می شود گرید ۷۸۱ توسط ۸ نفر خریداری شده و انحصار این کالا تاکنون حفظ شده است، با این حال افزایش عرضه از سوی پتروشیمی تندگویان می تواند این خریداران انحصاری را از بازار خارج کرده و تعادل را به بازار این کالا بازگرداند.

ارسال نظر