کد خبر : 22847

پلیمرهایی که در کانون توجه قرار دارند

bourse-

پتروتحلیل- ثبت تقاضای بالا برای برخی از محصولات پلیمری روز گذشته در بورس کالا از چند جهت قابل بررسی است.

به گزارش «پتروتحلیل»، در این روز علاوه بر آف گریدها که در هفته های اخیر در کانون توجه بازاریان قرار دارد، پلی اتیلن سبک فیلم ۰۱۹۰ آریاساسول، پلی اتیلن سنگین بادی BL3 مارون و ایکس تری شازند خودنمایی می کردند.

گر چه امکان خرید محصولات پتروشیمی تا سقف سالانه یکی از دلایل رشد تقاضا برای این کالاها عنوان شده است، اما در حال حاضر بازار محصولات پتروشیمی بیش از هر گزینه ای تحت تاثیر فروش های خارج از بورس به دارندگان کدهای معاف از مالیات قرار دارد، به طوری که برخی از کالاها تا ۴ درصد زیر قیمت بورس در بازار داخل یافت می شوند، از این رو در این برهه از زمان پلیمرهایی که به هر جهت به دارندگان کدهای معاف از مالیات داده نشده، در مرکز توجه خریداران قرار دارند؛ چرا که در بازار داخل با قیمت هایی ارزان تر از بورس یافت نمی شوند و به این ترتیب خرید آنها توجیه اقتصادی دارد.

البته توجه به محصولاتی مانند پلی اتیلن های سبک فیلم، پلی اتیلن سنگین بادی و ایکس تری همیشه نسبت به محصولات دیگر بیشتر است، از سوی دیگر عدم تولید پلی اتیلن سنگین بادی BL3 جم در هفته های اخیر، سبب شد تا خریداران بیشتری به سوی مارون جذب شوند.

در بازار داخل هم در روزهای اخیر شاهد افزایش قیمت پلی اتیلن های سبک فیلم بودیم، به نظر می رسد این محصولات خارج از بورس و به دارندگان کدهای معاف از مالیات تحویل داده نشده است. همچنین ایکس تری هم در ماههای اخیر با رونق بیشتری نسبت به محصولات دیگر تحت تاثیر افزایش صادرات و رشد مصرف در داخل روبه رو بوده است، کما اینکه خرید تا سقف سالانه نیز به این دلایل اضافه شده است و از این رو تقاضای بیشتری در این روز برای خرید این کالاها رقم خورد.

تاثیر کنترل مقدار اولیه عرضه بر تقاضای کاذب

پریسا شوکتی، مدیرکالایی کارگزاری پارس ایده بنیان در این باره به خبرنگار «پتروتحلیل» گفت: به نظر می رسد کنترل مقدار اولیه عرضه بتواند در کاهش تقاضاها موثر باشد.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: اگر مقدار اولیه عرضه پتروشیمی ها کمتر اعلام شود و سپس افزایش عرضه اعمال شود، تقاضاهای ثبت شده برای خرید محصولات پتروشیمی کنترل خواهد شد و به این ترتیب حجم تناژهای درخواستی نیز کمتر از پیش رقم خواهد خورد.

مدیرکالایی کارگزاری پارس ایده بنیان معتقد است؛ علاوه بر خرید تا سقف سالانه، عرضه های اندک هم از معضلات بازار پتروشیمی است، به طوری که برخی از محصولات در هفته های گذشته همواره عرضه ای ۵ تا ۶ هزارتنی داشتند، اما یک باره عرضه های این کالاها به ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ تن تقلیل یافته است و این موضوع سبب شده تا معامله گران بیشتری برای خرید این کالاها راغب شوند.

در همین حال روز گذشته رقابت ثبت شده برای ایکس تری حدودا ۷ تا ۸ درصد بود، به طوری که میانگین قیمت برای خرید این کالا ۴ هزار و ۲۵۵ تومان بود، قیمت پایه این کالا ۴ هزار و ۱۶ و تناژ عرضه آن ۷۰۰ تن بود.

به گفته مدیرکالایی کارگزاری پارس ایده بنیان، احتمال دارد روز سه شنبه نیز با توجه به اینکه قیمت های محصولات پلیمری کاهش بسیاری در هفته های اخیر داشته و همچین خرید تا سقف سالانه امکان پذیر شده است، برخی از کالاها با رقابت معامله گران روبه رو شوند.

در این روز همچنین پلی اتیلن بادی BL3 مارون هم با میانگین قیمت ۳ هزار و ۸۱۴ تومان معامله شد، قیمت پایه این کالا ۳ هزار و ۷۳۸ تومان و حجم عرضه آن ۲ هزار و ۲۴ تن بود، تقاضای ثبت شده برای این کالا نیز در محدوده ۳ هزا رو ۸۰۰ تن قرار داشت.

همچنین عرضه یک هزار و ۵۰۰ تنی پلی اتیلن سبک فیلم ۰۱۹۰ نیز با تقاضایی در محدوده ۵ هزارتن روبه رو شد، قیمت پایه این کالا ۳ هزار و ۶۹۳ تومان و میانگین قیمت خرید آن ۳ هزار و ۸۰۲ تومان بود.

بازار پتروشیمی به تصمیات مکمل نیازمند است

رسول علی محمدی، مدیرکالایی کارگزاری کالای خاورمیانه هم در خصوص خرید محصولات پتروشیمی تا سقف سالانه معتقد است؛ در حال حاضر با توجه به شرایط رکودی، محدودیت های موجود در رینگ پتروشیمی ضروری به نظر نمی رسد، البته تحریک تقاضا باید با تحریک عرضه همراه باشد و به دنبال آن فروش های مدت دار نیز پی گرفته و عملی شود، به طوری که خریداران قادر باشند در هر بخش از معامله تسویه انجام دهند و نرخ ها نیز شناور باشد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه لازم است برای تزریق رونق به بازار پتروشیمی برخی از محدودیت ها لغو شود، گفت: اقداماتی جانبی در کنار خرید محصولات پتروشیمی تا سقف سالانه می تواند برای بازار بسیار مفید باشد، به این ترتیب نیاز است در این حوزه تصمیماتی مکمل جایگزین یک تصمیم شود.

مدیرکالایی کارگزاری کالای خاورمیانه در ادامه خاطرنشان کرد: برخی از گریدهای خاص مثلا پلی پروپیلن های فیلم و پی وی سی ها معمولا در یکی دو ماه از سال تولید می شوند و خریداران در مدتی محدود این کالاها را تهیه می کنند، از این رو خرید محصولات پتروشیمی تا سقف سالانه می تواند بر رفتار بازار برای خرید این گروه از محصولات موثر باشد. بنابراین به نظر می رسد افزایش عرضه ها در این شرایط بتواند به شفافیت بیشتر بازار محصولات پتروشیمی کمک کند.

در همین حال فرزین اعلایی، مدیرکالایی کارگزاری باهنر به «پتروتحلیل»، گفت: حل مشکل ضمانت نامه ها در فروش های اعتباری محصولات پتروشیمی توسط کانون کارگزاران در حال پی گیری است. به گفته وی پیش تر کمیته ای برای اعتبار سنجی به وجود آمده بود که براساس نظر آنها واحدهای تولیدی اقدام به پرداخت ضمانت می کردند و از این رو هم به عرضه کننده ها و هم واحدهای تولیدی خریدار کمک می شد، در حال حاضر هم این موضوع در حال پی گیری است.

نیمی از عرضه پلی پروپیلن ها معامله شد

با این حال روز گذشته همچنان پلی پروپیلن ها بازاری بی رمق داشتند، علاوه بر فعالیت دارندگان کدهای معاف از مالیات در این بازار که سبب شده اند قیمت این کالاها در بازار داخل با کاهش چشمگیر روبه رو باشد، نگرانی از افت قیمت پایه آنها نیز در اعلام بعدی شرکت ملی صنایع پتروشیمی وجود دارد. برخی از کارشناسان بازار معتقدند؛ هنوز نرخ جهانی این کالاها با بازار داخل آنها فاصله دارد.

البته در این روز علاوه بر محصولات آف گرید پلی پروپیلن، پلی پروپیلن نساجی SF060 پلی نار نیز مورد توجه بازار قرار داشت، به طوری که عرضه ۳۰۰ تنی آن ۳۴۰ تن تقاضا داشت، معامله گران میانگین قیمت ۳ هزار و ۳۹۵ تومان را برای خرید این کالا ثبت کردند، قیمت پایه آن نیز ۳ هزار و ۳۸۸ تومان بود. به این ترتیب روز گذشته در مجموع ۱۱ هزارتن پلی پروپیلن شیمیایی و نساجی عرضه شد که نیمی از آن توسط معامله گران خریداری شد.

ارسال نظر