کد خبر : 22396

تصمیم جدید وزارت نفت به کمک پالایشگاه ها می آید

دو مقام مسئول در دو پالایشگاه از تصمیم جدید و مثبت وزارت نفت و یک رویداد مهم اما مقطعی برای پالایشگاه ها خبر دادند که در صورت تداوم می تواند به حل مشکلات این گروه کمک شایانی کند.

به گزارش پایگاه بورس پرس، درحالی طی ماه های اخیر ۶ پالایشگاه حاضر در بورس و فرابورس و سهامداران آن با ادامه مشکلات و ابهامات دست و پنچه نرم کرده و شاهد کاهش شدید سودآوری و اعلام زیان شده اند که از قرار معلوم وزارت نفت تصمیم جدید اما مقطعی را برای این گروه گرفته که در صورت تداوم می تواند به حل مشکلات این گروه کمک شایانی کند .

در این رابطه یک مقام مسئول در پالایشگاه اصفهان با اشاره به اصلاح گزارش سه ماه اول این شرکت به بورس پرس گفت: طی چند روز گذشته شرکت ملی پالایش و پخش اطلاعیه ایی داده که طی آن قیمت فروش نفت خام برای طی دو ماه اول سال را یک دلار کاهش داده است.

وی ادامه داد : به همین دلیل با ارسال گزارش عملکرد سه ماه جدید و اصلاح شده ایی ، پوشش ۱۷ درصدی و ۷۲ ریالی سود ۴۲ تومانی هر سهم پالایشگاه اصفهان ( با سرمایه دو هزار میلیارد تومانی) در سه ماه اول سال به ۹۳ ریال معادل ۲۲ درصد افزایش یافت.

این مقام مسئول با اعلام مثبت بودن این تصمیم جدید مسئولان وزارت نفت ، خاطر نشان کرد: در حالی قیمت فروش فراوردهای نفتی پالایشگاه اصفهان تغییری نکرده که امیدواریم این گونه تصمیم ها و سیاست های واقع بینانه ادامه دار باشد تا با رفع ابهامات پالایشگاه ها ، سهامداران هم با افق روشن تری مواجه و تصمیم گیری کنند.

همچنین یک مدیر در پالایشگاه بندرعباس هم با تایید تصمیم جدید وزارت نفت ، به افزایش فشارهای سهامداران در ماه های اخیر اشاره کرد، گفت: در پی اعتراض سهامداران این شرکت در مجمع و تعیین تکالیف مهم برای هیات مدیره پالایشگاه بندرعباس، مسئولان وزارت نفت متوجه شدند این شرکت ها با چالش ها و مشکلاتی گیربانگیرند که در صورت پایدار بودن آنها شاهد ورشستگی پالایشگاه ها خواهند شد.

وی ادامه داد: به همین دلیل طی اعلامیه قیمت فروش نفت خام به پالایشگاه بندرعباس برای تحویل در دو ماه اول سال و منتهی به تیرماه نیم دلار کاهش یافته است. این تصمیم برای سایر پالایشگاه ها هم گرفته شده و قیمت فروش نفت خام آنها نیز یک دلار کاهش یافته است.

وی با اعلام اثر مثبت این تصمیم در آینده پالایشگاه ها خاطر نشان کرد:با توجه به این رویکر جدید و در صورت ادامه دار بودن برخورد های منطقی وزارت نفت، اگر قیمت های جدید و واقعی و بر اساس فوب خلیج فارس برای ماه های آینده هم تکرار شود می توان شاهد بهبود سودآوری پالایشگاه ها بود. اما واقعیت این است که سهامداران نمی دانند سیاست اصلی وزارت نفت چیست و آیا اصولا هدف آنها حمایت از سرمایه گزاران است یا خیر؟. همچنین ضمانت لازم جهت تکرار اعلام قیمت های دستوری وجود ندارد .

به گفته وی درحالی قیمت فروش نفت ایران به کشورها کمتر از قیمت دریافتی پالایشگاه ها است که این روال موجب کاهش سود و اعلام زیان شرکت های پالایشی شده است.

ارسال نظر