کد خبر : 19667

بازار پتروشیمی روی موج مذاکرات

mozakerat

پتروتحلیل- با شروع هفته جدید، بازار محصولات پتروشیمی با تشدید رکود مواجه شده است؛ چرا که انتظار اکثر معامله گران افت مجدد قیمت های پایه در هفته جاری است.

به گزارش «پتروتحلیل»، این در حالی است که روز گذشته هم اکثر معامله گران در بازار آزاد نرخ های خود را کاهش دادند، برخی از آنها معتقدند؛ در لیست جدید شرکت ملی صنایع پتروشیمی قیمت محصولات پتروشیمی از ۱۰۰ تا ۲۰۰ تومان افت خواهد داشت. با این حال برخی از فعالان این حوزه با احتیاط بیشتری درباره افت قیمت ها حرف می زنند؛ چرا که معتقدند؛ نمی توان با قطعیت میزان افت ها را اعلام کرد.

میثم باقری، مدیرکالایی کارگزاری پگاه یاوران نوین در این باره به «پتروتحلیل» گفت: روند قیمت محصولات پتروشیمی در هفته جاری به احتمال زیاد نزولی است، اما قیمت برخی از کالاها مانند اتیلن در بازارهای جهانی با افت اندک و پلی پروپیلن با افت بیشتری مواجه بوده اند، از این رو نمی توان رقم دقیقی برای افت قیمت ها عنوان کرد، اما به نظر می رسد این تغییرات شدید نخواهد بود.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: به نظر می رسد در بازار محصولات پتروشیمی، اکثر خریداران به مذاکرات چشم دوخته و احتیاط را در ورود به مبادلات حفظ کرده اند، از سوی دیگر در بازار محصولات پتروشیمی محموله های ارزان تر از عرضه های بورسی نیز اندکی کاهش یافته و عکس العمل های مناسبی در خصوص آنها رخ داده است. با این حال با توجه به رکود در بازار محصولات پتروشیمی هنوز شاهد انباشت کالا در برخی از مجتمع های پتروشیمی هستیم و برخی از مجتمع ها نیز نرخ های خود را به خاطر همین موضوع تعدیل کرده اند.

مدیرکالایی کارگزاری پگاه یاوران نوین در ادامه با اشاره به اینکه پیش بینی دقیق تر بازار محصولات پتروشیمی پس از اعلام قیمت های جدید آسان تر است، خاطر نشان کرد: احتمال دارد بازار محصولات پتروشیمی آخرین افت های خود را تجربه کند و از این پس سیگنال های خوبی با رسیدن به کف قیمتی به بازار وارد شود، با این وجود باید در انتظار اعلام قیمت های جدید ماند و تغییرات قیمتی را بررسی کرد و سپس وارد مبادلات شد.

در همین حال جواد موسوی، مدیرکالایی کارگزاری اطمینان سهم هم در این باره به خبرنگار «پتروتحلیل»، گفت: اکثر فعالان بازار در انتظار اعلام قیمت های جدید پایه هستند تا بتوانند تصمیم درستی برای ورود به مبادلات بگیرند؛ چرا که میزان دقیق تغییرات مشخص نیست.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: گر چه اطمینان به افت قیمت ها زیاد شده است، اما با توجه به اینکه نرخ های اعلامی شرکت ملی صنایع پتروشیمی براساس مطالعه قیمت های جی سی سی انجام می شود و این منطقه نسبت به مناطق دیگر افتی کمتر داشته، میزان افت قیمت ها مشخص نیست.

مدیرکالایی کارگزاری اطمینان سهم در ادامه تاکید می کند: به نظر می رسد قیمت محصولات پتروشیمی باید براساس ترکیبی از قیمت های جی سی سی و جنوب شرق آسیا تعیین شود تا به قیمت ها در بازارهای جهانی نزدیک شویم. با این حال به نظر می رسد در بازار محصولات پتروشیمی نگاه ها به مذاکرات و اتفاقات پس از آن است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا افت قیمت ها در هفته جاری، محصولات پتروشیمی را به کف قیمتی خود می رساند، خاطر نشان کرد: با توجه به افت قیمت دلار و محصولات پتروشیمی اکثر بازاریان نسبت به روند قیمت ها بدبین هستند و در انتظار هستند تا ببینند روند بازار چگونه خواهد شد، از این رو به نظر می رسد اگر بازاریان حس کنند که قیمت ها به کف خود نزدیک شده است، خریدهای خود را آغاز می کنند.

البته نباید فراموش کرد که در حال حاضر تولید به شدت کاهش یافته و اکثر مواد خریداری شده، مصرف نمی شود، از این رو بیشتر معامله گران در خصوص خرید محصولات پتروشیمی ترس دارند و نگران خواب سرمایه خود هستند، به همین دلیل احتمال دارد با نزدیک شدن قیمت ها به کف، شاهد رونق موقتی بازار پتروشیمی ها و خریدهایی احساسی باشیم. اما با از بین رفتن ترس فعالان بازار احتمالا حجم خریدهای محصولات پتروشیمی نیز واقعی تر شود.

ارسال نظر