کد خبر : 41629

تکالیف جدید برای سه گروه از صادرکنندگان مشمولان تعهد فروش ارز

بخشنامه جدید بانک مرکزی بیانگر تصمیم جدید دولت درخصوص صادرکنندگان سه گروه صادراتی است که حدود ۸۰ درصد ارز صادراتی را به خود اختصاص می‌دهند. کارشناسان بر این باورند که چالش‌های بازار ارز و روند کند عرضه ارز حاصل از صادرات محصولات پتروشیمی و فولادی، دولت را بر آن داشته تا الزامات تازه‌ای پیش روی صادرکنندگان این حوزه قرار دهد.

تکالیف جدید برای سه گروه از صادرکنندگان مشمولان تعهد فروش ارز

پتروتحلیل-▫️سه گروه صادراتی ملزم شدند که حداکثر ظرف ۲ ماه ارز صادراتی را برگردانند و از آنها تعهدنامه محضری هم برای بازگشت ارز دریافت می‌شود.

این موضوع از روز پنج‌شنبه گذشته (۱۴شهریور) اجرایی شده است.

▫️تصمیم مذکور برای صادرکنندگان محصولات پتروشیمی، فولاد و فلزات رنگین اتخاذ شده و مصوبه آن روز پنج‌شنبه ابلاغ شده است.

▪️ تکلیف صادرکنندگان کالاهای با پایه غیرنفتی که ۲۰درصد صادرات را شامل می‌شود، احتمالا تا دوشنبه تعیین خواهد شد که در مورد تعهدنامه ارزی چه اقدامی باید انجام دهند.

▫️در این مورد دو نظر در بدنه دولت وجود دارد. زمزمه‌ها حاکی از آن است که بانک مرکزی در نظر دارد این گروه صادراتی را ملزم به بازگرداندن ارز صادراتی حداکثر تا سه ماه کند. اما براساس گفته وزارت صنعت، معدن و تجارت، این وزارتخانه سعی دارد این گروه صادراتی را از الزام به بازگرداندن ارز صادرات در بازه زمانی مشخص معاف کند. به هر حال این دو نظر درحال بررسی است و باید دید در هفته‌جاری چه تصمیمی برای آنها اتخاذ خواهد شد.

▫️تیرماه امسال در پی سیاست‌های مختلف ارزی، معاون اول رئیس‌جمهوری نیز بخشنامه‌ای را مبنی بر مدت زمان بازگرداندن ارز صادراتی ابلاغ کرد. در این بخشنامه عنوان شده بود که ارز حاصل از صادرات کلیه گروه‌های صادراتی باید نهایتا ۲ ماه بعد از صادرات، به چرخه اقتصاد کشور بازگردد.

▫️اما صادرکنندگان کالاهای با پایه غیرنفتی که همان کالاهای سنتی محسوب می‌شوند، اعتقاد داشتند نمی‌توانند در این بازه زمانی ارز حاصل از صادراتشان را برگردانند. از این‌رو نامه‌نگاری‌هایی برای معافیت این گروه صادراتی از بخشنامه مذکور صورت گرفت. البته آن بخشنامه اجرایی نشد و در عمل، همان بازه ۶ ماهه برای بازچرخانی ارز در نظر گرفته شد اما به‌صورت رسمی نیز بخشنامه مذکور اصلاح نشد.

▫️حال بخشنامه جدید بانک مرکزی بیانگر تصمیم جدید دولت درخصوص صادرکنندگان سه گروه صادراتی است که حدود ۸۰ درصد ارز صادراتی را به خود اختصاص می‌دهند. کارشناسان بر این باورند که چالش‌های بازار ارز و روند کند عرضه ارز حاصل از صادرات محصولات پتروشیمی و فولادی، دولت را بر آن داشته تا الزامات تازه‌ای پیش روی صادرکنندگان این حوزه قرار دهد. براساس بخشنامه‌ای که در ۱۴ شهریورماه سال‌جاری ابلاغ شده است، صادرکنندگان محصولات پتروشیمی، فولاد و فلزات رنگین علاوه بر اینکه ملزم شده‌اند ارز حاصل از صادرات خود را حداکثر ظرف دو ماه به کشور بازگردانند، از آنها تعهدنامه محضری نیز برای بازگشت ارز حاصل از صادرات اخذ می‌شود. وزیر نفت هم چندی پیش در نامه‌ای به تولیدکنندگان پتروشیمی نسبت به لزوم عرضه مداوم ارز حاصل از صادرات در بازار دوم تاکید کرده بود.

▫️معاونت ارزی بانک مرکزی با اشاره به بخشنامه نهاد ریاست‌جمهوری درخصوص مصوبات جلسه ستاد اقتصادی دولت و نامه معاون اول رئیس‌جمهوری پیرامون الزام تولیدکنندگان محصولات پتروشیمی، فرآورده‌های نفتی، محصولات فولادی و فلزات رنگین به سپردن تعهد فروش ارز حاصل از صادرات خود، نوشته است: «از آنجا که کلیه فعالیت‌های صادرکنندگان به‌صورت الکترونیکی و در سامانه‌های مرتبط انجام می‌شود و با عنایت به اینکه هرگونه تغییر در «پنجره واحد تجارت فرامرزی» جهت ثبت اطلاعات اظهارنامه صادراتی الکترونیکی که اولین گام جهت صدور کالا است در حیطه اختیارات آن گمرک است، جهت اجرایی کردن مصوبات جلسه ستاد اقتصادی دولت، ترتیبی اتخاذ شود که فرم تعهد فروش ارز در سامانه مزبور طراحی و درج شود تا صادرکنندگان هنگام تکمیل اطلاعات اظهارنامه‌های صادراتی نسبت به سپردن تعهد فروش ارز حاصل از صادرات اقدام کنند. از سوی دیگر، نظر به اینکه تغییر در سامانه مزبور زمانبر است، اخذ فیزیکی تعهد از صادرکنندگان کالاهای مشمول مطابق با فرم پیوست تا راه‌اندازی سامانه یادشده از سوی گمرکات کشور انجام و نسخه‌ای جهت سوابق به اداره صادرات این بانک ارسال کنند. بدیهی است صادرات به کلیه کشورها و مقاصد مشمول اخذ تعهد فروش ارز حاصل از صادرات است.»

ارسال نظر