کد خبر : 5124

سایه جنگ علیه سوریه بر بازارهای کالایی

Money Bag in Tug of War

پتروتحلیل- کتایون دارابی: در حالی خریداران رینگ پتروشیمی امروز نسبت به هفته گذشته افزایش یافته بودند که به نظر می رسد بازار پلیمرها بیش از هر چیزی امروز به افزایش قیمت دلار واکنش نشان داده است. به طوری که رشد ۷۰ تا ۸۰ تومانی قیمت دلار نسبت به روز گذشته معامله گران بیشتری را نسبت به هفته گذشته برای خرید از بورس کالا تحریک کرد.

به این ترتیب تقاضا برای خرید پلی اتیلن های سبک فیلم و خطی بیش از هفته های گذشته رقم خورد، به طوری که ۲۰ تا ۳۰ درصد تناژ عرضه این کالاها با سقف قیمت خریداری شد. یکی از دلایل رغبت معامله گران به این کالاها نزدیکی به فصل مصرف آنها عنوان می شود و احتمال می رود بازار پتروشیمی از این پس شاهد روند افزایشی قیمت این کالاها باشد.

در همین حال به گفته شوکتی، مدیر کالایی کارگزاری پارس ایده بنیان، با توجه به قرار داشتن در ابتدای ماه و ظرفیت بالای سهمیه پروانه های بهره برداری به نظر می رسد معامله گران بیشتری در این روز راغب به خرید از رینگ پتروشیمی بودند.

به این ترتیب در این روز پلی اتیلن سبک فیلم ۰۰۷۵ پتروشیمی بندرامام که با نرخ پایه ۳ هزار و ۶۰۷ تومان و به صورت سلف ۱۵ روزه عرضه شده بود با قیمت میانگین ۳ هزار و ۷۵۸ تومان خریداری شد. همچنین پلی اتیلن سبک خطی ۰۲۰ هم با قیمت ۳ هزار و ۷۶۵ تومان خریداری شدند. عرضه این کالاها به صورت نقدی با نرخ پایه خریداری شد. اختلاف قیمت پلی اتیلن های سبک در بازار نقدی و بورس در حال اضر ۱۰۰ تا ۱۱۰ تومان در هر کیلو است.

البته در این روز پلی اتیلن سبک خطی ۲۰۹ امیرکبیر هم با سقف قیمت توسط معامله گران خریداری شد، این کالا که با نرخ پایه ۳۵۴۸ تومان و حجم ۱۰۰۰ تن عرضه شده بود با قیمت ۳۷۲۵ تومان معامله شد. به گفته فعالان بازار قیمت این کالا در بازار نقدی و بورس در حال حاضر ۴۰ تا ۵۰ تومان اختلاف دارد.اما با توجه به اینکه میزان عرضه این کالا به گفته کارگزاران اندک بود، معامله گران آن را با سقف قیمت خریداری کردند.

این در حالی است که پلی اتیلن سنگین EX3 امیرکبیر هم در این روز عرضه نشد، به احتمال بسیار زیاد عرضه این کالا با سقف قیمت توسط کارگزاران خریداری می شد. از سوی دیگر در این روز کوپلیمر MR230 مارون هم با سقف قیمت یعنی ۴۳۹۹ تومان خریداری شد. معامله گران نرخ آن را امروز در بازار داخل ۵۷۰۰ تومان اعلام کردند. گریدهای متفاوت پلی اتیلن ترفتالات گرید BG هم در این روز مانند هفته های گذشته با توجه به اختلاف چشمگیرقیمت آنها در بازار نقدی و بورس که در حال حاضر به هزارتومان در هر کیلو رسیده، با سقف قیمت معامله شدند.

در همین حال برخی از گریدهای متفاوت پلی پروپیلن هم با توجه به عرضه های اندک در بورس کالا با رقابت معامله گران مواجه شدند، اما پی وی سی ها همچنان مانند هفته گذشته به جز گرید ۵۷ آبادان مازاد عرضه داشتند و وارد زمان مچینگ شدند، همچنین گریدهای پلی اتیلن سنگین بادی هم با مازاد عرضه روبه رو شدند. این در حالی است که برخی از گریدهای پلی پروپیلن رجال و پلی نار وارد زمان مچینگ شده و سپس خریداری شدند.

با این حال پیش بینی ها در بازار پتروشیمی امروز به بازار ارز بیش از روزهای دیگر گره خورد، به گفته بیات، مدیرکالایی کارگزاری نهایت نگر بیشتر معامله گران در بازار پتروشیمی به اوضاع سیاسی منطقه و التهابات ناشی از احتمال حمله نظامی آمریکا به سوریه چشم دوخته اند و به نظر می رسد بازار پتروشیمی امروز تحت تاثیر این موضوع قرار داشت. به گفته این کارشناس بازار پتروشیمی اگر حمله نظامی آمریکا به سوریه رخ دهد، بازار ارز با التهاب روبه رو شده و در نتیجه روندی مثبت در پیش خواهد گرفت. اما اگر حمله نظامی آمریکا به سوریه رخ ندهد، باید در انتظار افت بیشتر قیمت دلار در بازار ارز و تاثیر منفی آن بر بازارهای کالایی باشیم. با این حال در این روز بیشتر توجهات در بازار مخصوصا بازار اوراق بهادار به موضوع سوریه و شروع جنگ نظامی علیه این کشور بود.

به گفته مدیرکالایی کارگزاری پارس ایده بنیان، موضوع جنگ نظامی آمریکا علیه سوریه بیش از بازارهای کالایی بر بورس اوراق بهادار سایه افکند؛ اما به نظر می رسد اگر این جنگ علیه سوریه به واقعیت بپیوندد بیشتر خریداران در بازارهای کالایی هم ترجیح می دهند پیش از افزایش قیمت دلار و کالاها خریدهای خود را انجام دهند.

ارسال نظر