کد خبر : 4884

دو سناریو در انتظار بازار پتروشیمی

قیمت سهام

پتروتحلیل- دو سناریو امروز پس از برگزاری مبادلات رینگ پتروشیمی از سوی کارشناسان بازار مطرح شد، اولی و پیش بینی اکثر بازاریان احتمال افت قیمت ها در آینده ای نزدیک و دیگری عدم تغییرات محسوس در این بازار با توجه به قرار گرفتن در پایان ماه و کاهش سهمیه پروانه های بهره برداری بود.

گر چه در این روز و پس از برگزاری مبادلات بازار پتروشیمی هم با جنب و جوش بیشتری روبه رو شده و قیمت ها دچار نوسان شد، اما بیشتر بازاریان اعتقاد دارند که این جنب و جوش و رشد اندک قیمت ها ادامه دار نخواهد بود؛ چرا که در بازار ارز شاهد روند نزولی قیمت دلار تا مرز ۳۰۵۰ تومان هم در این روز بودیم. این در حالی است که برخی از کارشناسان بازار پتروشیمی معتقدند؛ با توجه به پایان ماه و کاهش سهمیه پروانه های بهره برداری، بسیاری از معامله گران نتوانستند از رینگ پتروشیمی خرید کنند و به این ترتیب در زمان مچینگ اقدام به خرید کالاها کردند.

به گفته شوکتی، مدیرکالایی کارگزاری پارس ایده بنیان، در این روز کاهش سهمیه پروانه های بهره برداری بسیاری از خریداران را در رینگ پتروشیمی عقب راند، اما خرید از زمان مچینگ نشان می دهد که معامله گران انتظار خاصی برای تغییر روند بازار و نزولی شدن قیمت ها ندارند. این در حالی است که عده ای از معامله گران معتقدند؛ افت قیمت دلار در بازار ارز ادامه خواهد یافت و این موضوع می تواند بر بازار پتروشیمی نیز تاثیر بگذارد.

با این حال در این روز پلی اتیلن سبک خطی ۲۰۹ امیرکبیر با توجه به کاهش عرضه به ۲ هزارتن با تقاضای ۳ هزارتنی روبه رو شده و به این ترتیب معامله گران برای خرید آن تا ۴۰ تومان بالاتر از نرخ پایه به رقابت پرداختند. این کالا که با نرخ ۳۵۴۷ تومان عرضه شده بود در رقابت با قیمت ۳۵۸۸ تومان خریداری شد. از سوی دیگر در این روز پلی اتیلن سنگین EX3 امیرکبیر هم مانند معاملات پیشین این کالا با سقف قیمت خریداری شد. این کالا که با نرخ ۳۷۲۱ تومان و حجم ۱۰۰۰ تن عرضه شد که با سقف قیمت یعنی ۳۹۰۷ تومان خریداری شد، این کالا امروز توسط معامله گران با نرخ ۴۲۸۰ تومان پیشنهاد شد. در این روز همچنین پلی اتیلن اتیلن سنگین اکستروژن OFF- EX3درجه ۱ شازند هم با سقف قیمت خریداری شد. به گفته معامله گران با توجه به اختلاف قیمت این کالا با ON گرید آن خریداران از خرید آن استقبال کردند؛ چرا که می توانند از این محصول به همراه ON گرید آن استفاده کنند. گرید آف EX3 با سقف قیمت یعنی ۳۵۱۲ تومان خریداری شد. در این روز همچنین پلی اتیلن ترفتالات گرید BG ها باز هم به دلیل اختلاف قیمت در بازار نقدی و بورس و برخی از گریدهای پلی پروپیلن ها هم به دلیل حجم اندک عرضه با سقف قیمت خریداری شدند.

البته پلی اتیلن های سبک گرید ۰۲۰ و ۰۰۷۵ هم در این روز پس از مدت ها که با اقبال از سوی معامله گران مواجه نمی شدند، با رقابت خریداری شدند. به گفته معامله گران نزدیکی به فصل مصرف این کالاها سبب شد تا در این روز خریداران برای خرید آنها به رقابت بپردازند. از سوی دیگر معاملات پی وی سی هم در این روز بی رونق دنبال شد و حجم زیادی از کالاهای عرضه شده وارد زمان مچینگ شد. در این روز تنها پی وی سی ۵۷ آبادان با توجه به مشکلات تولید و اختلاف قیمت در بازار نقدی و بورس با سقف قیمت خریداری شد. در حالی این کالا با قیمت ۲۹۲۳ تومان توسط معامله گران خریداری شد که در بازار آزاد معامله گران نرخ آن را ۳۶۵۰ تومان عنوان می کنند.

با این حال در روزهای اخیر دو نظریه در خصوص روند بازار پتروشیمی در آینده مطرح است، یکی افت قیمت ها با توجه به روند نزولی قیمت دلار است که به گمان برخی از معامله گران ادامه دار خواهد بود و دیگری عدم تغییر بازار پتروشیمی با توجه به ثبات بازارهای جهانی است. این در حالی است که برخی از معامله گران هم احتمال می دهند با توجه به اینکه هر سال بازار پتروشیمی در ماه شهریور با تحرک بیشتری همراه می شود و تعطیلات تعدادی از کارخانه ها به پایان می رسد، باید بازار پتروشیمی با حجم بیشتر خریدها و در نهایت رشد قیمت ها همراه شود، این عده معتقدند؛ اگر قیمت با رشد هم روبه رو نشود، احتمال کاهش نرخ ها اندک است.

ارسال نظر