کد خبر : 3306

آینده بازار پتروشیمی چه خواهد شد؟

images (7)

پتروتحلیل- بازار پتروشیمی با شروع هفته جاری روزهای آرامی را پشت سر گذاشت، به طوری که مبادلات همچنان ضعیف بود و اکثر معامله گران با احتیاط وارد این بازار شدند. البته امروز شایعه ای مبنی بر افزایش قیمت برخی از محصولات پتروشیمی برای عرضه در هفته جاری و بورس کالا در بازار جریان داشت که بسیاری از معامله گران این موضوع را آنچنان تاثیر گذار بر بازار پتروشیمی نمی دانستند و انتظار ندارند که تغییرات عمده ای در این بازار رخ دهد، این در حالی است که نزدیکی به ماه رمضان هم سبب شده تا احتمال افزایش رکود در بازار پتروشیمی هم شدت گیرد.

با این حال محصولات پلی اتیلن ترفتالات گرید BG ها با توجه به افزایش فاصله قیمتی در بورس و بازار نقدی همچنان معامله گران زیادی را به خود جذب می کنند، علاوه بر این در هفته جاری ضعف بارگیری پتروشیمی بندرامام و تندگویان هم سبب شده تا این اختلاف قیمت به ۸۰۰ تا ۹۰۰ تومان در هر کیلو برسد. پناهی تاجر بازار پتروشیمی در این باره می گوید: پتروشیمی تندگویان پس از گذشت یک ماه هنوز ۲۰ هزارتن از محصول فروخته شده خود را در بورس کالا به خریداران تحویل نداده است، این موضوع هم توانسته بر بازار این کالاها تاثیر گذار باشد و نرخ آنها را در بازار افزایش دهد. در همین حال پلی استایرن انبساطی هم با توجه به عرضه های اندک و عدم عرضه متوالی در بورس کالا با اختلاف قیمت زیادی در بورس و بازار مواجه شده اند، به طوری که پلی استایرن انبساطی ۳۰۰ در آخرین عرضه در بورس کالا با نرخ پایه ۴ هزار و ۵۹۴ تومان عرضه و با سقف قیمت خریداری شد، این کالا در بازار داخل امروز ۶ هزار و ۸۰۰ تومان توسط تاجران پیشنهاد شد. با این حال قیمت ABS تبریز که در بازار داخل به دلیل عدم عرضه این مجتمع در بورس کالا افزایش چشمگیری یافته بود، در هفته های اخیر با توجه به شروع عرضه این کالا با افت مواجه شده و امروز به ۷ هزار تومان در هر کیلو رسید، معامله گران انتظار دارند نرخ این کالا با توجه به افزایش عرضه ها با افت بیشتر در بازار داخل روبه رو شود. گفته می شود عرضه این کالا فردا به میزان هزار تن خواهد بود. عدم عرضه ABS در بورس کالا طی ماههای گذشته، نرخ این کالا را در بازار داخل تا مرز ۱۰ هزارتومان گران کرده بود.

البته بازار پی وی سی هم در این روز با وجود نوسانات اندک در بازارهای جهانی، با افت در بازار داخل به دلیل عرضه های بسیار، تولید انبوه و عدم صادرات روبه رو بود، به طوری که در برخی از گریدها در بازار داخل معامله گران قادر بودند پی وی سی را ۱۰ تا ۲۰ تومان ارزان تر از بورس کالا خریداری کنند. به گفته ایرانی، کارشناس بازار پی وی سی نگرانی از افت قیمت دلار با توجه به تغییر در اوضاع سیاسی سبب شده تا با توجه به نزدیکی به ماه رمضان، بازار پی وی سی وارد رکود شود و احتمال زیاد تا پایان شهریورماه در بازار پی وی سی تغییر خاصی رخ نخواهد داد. از سوی دیگر احتمال افت قیمت ها هم با توجه به نقدینگی پایین بازار پی وی سی و نیاز تولیدکنندگان به نقدینگی وجود دارد.

علاوه بر این عدم صادرات به دلیل توقف کشتی های حامل محصولات و افزایش قیمت حمل و نقل کشتی های داخلی هم بر رکود بازار پی وی سی افزوده است، به گفته ایرانی اگر صادرات پی وی سی انجام شود، احتمال دارد بازار با تحرک همراه شود، در غیر این صورت انتظاری برای بهبود بازار پی وی سی وجود ندارد. این در حالی است که امروز قیمت پی وی سی پالت S65 بندرامام و غدیر ۲ هزار و ۷۵۰ تومان و قیمت پی وی سی پالت S65 اروند هم ۲ هزا رو ۷۰۰ تومان توسط تاجران پیشنهاد شد. جامبوی اروند هم در محدوده ۲ هزار و ۶۵۰ تومان قرار داشت. پی وی سی S65 آبادان هم در توسط تاجران با قیمت ۲ هزار و ۶۹۰ تومان پیشنهاد شد. البته برخی از آگاهان بازار در این روز به مشکلات اداری پیش آمده برای مجتمع پتروشیمی آبادان اشاره کردند.

با این حال در این روزها معامله گران بازارهای کالایی بیش از هر چیزی نگران تحولات اقتصادی پیش رو پس از اعلام کابینه دولت جدید هستند، از سوی دیگر نقدینگی سرمایه گذاران هم به بورس اوراق بهادار سرریز شده و از این رو نقدینگی در بازارهای کالایی به شدت کاهش یافته است و بیشتر مصرف کنندگان ترجیح می دهند در حد نیاز روزانه خود خرید کنند و از ذخیره کالا در انبار واهمه دارند؛ چرا که اگر تحولات سیاسی مثبت باشد، برخی از کارشناسان احتمال می دهند قیمت دلار در بازار آزاد کاهش یابد و از این رو خریدهای انباری را در حال حاضر ریسک می دانند.

در همین حال برخی دیگر از کارشناسان بازار هم معتقدند؛ تحریم های اقتصادی در ماههای اخیر و به تدریج شکل گرفته است و بعید به نظر می رسد که یک باره لغو شود، بنابراین مدت زمان بیشتری برای لغو تحریم های اقتصادی در ایران وجود دارد، به همین دلیل این گروه افت قیمت دلار را به این زودی بعید می دانند. البته برخی از کارشناسان بازار پتروشیمی معتقدند؛ اگر صادرات در بازار پلیمرها وضعیت بهتری نسبت به قبل بیابد، انتظار تحرک دراین بازار بیشتر از بازار پی وی سی و شیمیایی ها خواهد بود.

ارسال نظر