کد خبر : 9976

تصمیمات‌مقطعی‌سازمان‌حمایت و دردسرهای‌ پتروشیمی‌ها

petroshimi0

پتروتحلیل - مدیر کل نظارت بر کالاهای غیر فلزی سازمان حمایت امروز اعلام کرد که از این پس تمام شرکتهای تولیدی که مواد اولیه پتروشیمی خود را از طریق بورس کالا تامین می‌کنند باید این مواد اولیه را در خط تولید خود استفاده کنند و فروش آنها به افراد دیگر ممنوع شد، اما واقعا این موضوع عملی است یا نه؟

پیش تر هم قوانین زیادی از سوی سازمان حمایت و کارگروه تنظیم بازار که از نمایندگان وزات صنعت، معدن و تجارت، بورس کالا، پتروشیمی ها، سازمان حمایت، بازرگانی پتروشیمی و شرکت ملی صنایع پتروشیمی تشکیل شده ، به بازار پتروشیمی تحمیل شده که همواره مورد انتقاد فعالان این صنعت قرار گرفته است.

تصمیماتی که هیچ کدام جنبه اجرایی نداشته و نتوانسته در بلندمدت به نفع بازار پتروشیمی باشد، بلکه همواره تصمیماتی مقطعی بوده که حتی به ضرر بازار پتروشیمی و البته به نفع دلالان این حوزه بوده و متاسفانه ضمانت اجرایی هم نداشته است.

مدیرعامل نوید زرشیمی با اشاره به قانون جدید سازمان حمایت در گفت و گو با خبرنگار پتروتحلیل در این باره می گوید: این قانون زمانی ضمانت اجرایی خواهد داشت که یک مامور با هر محموله فروخته شده روانه کارخانه ها شود و مصرف آن محموله را در خط تولید کارخانه بررسی کرده و تایید نماید، در غیراین صورت نمی توان از مصرف کالاهای فروخته شده در بورس کالا اطمینان حاصل کرد.

حمیدی در ادامه خاطر نشان می کند: متاسفانه قوانین بورس کالا در حال حاضر به هیچ وجه رعایت نمی شود و رینگ پتروشیمی با محدودیت های بسیاری از جمله سایت بهین یاب و سهمیه بندی های بسیار روبه رو است، از این رو با مشکلات زیادی هم دست و پنجه نرم می کند.

به گفته مدیرعامل نویدزرشیمی، عملکرد کارگروه تنظیم بازار در این مدت نشان داده که قوانین وضع شده به نفع بازار پتروشیمی نیست؛ چرا که تعداد زیادی از خریداران ما در بورس کالا، محصولات پتروشیمی را به شهرهای دیگر حمل می کنند و این موضوع نشان می دهد که مصرف کننده واقعی نیستند.

البته بیشتر کارشناسان بازار معتقدند؛ نمایندگان پتروشیمی ها باید در جلسه ای به رفع مشکلات و هم اندیشی پرداخته و برای معضلات مربوط به بورس کالا، همچنین قوانینی که در حال حاضر بازار پتروشیمی را تحت تاثیر قرار می دهد، بحث و گفت و گو کرده و به نتیجه واحدی برسند.

این در حالی است که ضرورت واحدی جهت بررسی این قوانین در شرکت ملی صنایع پتروشیمی ضروری به نظر می رسد.

ارسال نظر