کد خبر : 9133

تصمیم امروز مجلس درباره پالایشگاهها و پتروشیمی ها

majles
پتروتحلیل- نمایندگان در جلسه علنی امروز مجلس به بررسی طرح استفساریه شمول عوارض آلایندگی به پالایشگاه های نفت و واحدهای پتروشیمی موضوع تبصره یک ماده ۳۸ قانون مالیات بر ارزش افزوده پرداختند و با ۱۱۲ رای موافق، ۲۹ رای مخالف و ۱۳ رای ممتنع از مجموع ۲۱۵ نماینده موافقت کردند که این طرح به دلیل مغایرت با قانون اساسی از دستور کار مجلس خارج شود.
علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی درهنگام آغاز بررسی این طرح استفساریه گفت: این طرح دارای چند ایراد قانون اساسی است. وی افزود: در قانون آمده است واحدهای تولیدی که قانون محیط زیست را رعایت نمی کنند مستلزم جریمه هستند و این موضوع را نمی توان با تفسیر عوض کرد.

رییس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد:براساس این طرح اگر واحدهای تولیدی آلایندگی خود را از بین نبرند شامل یک درصد جریمه می شوند که این موضوع اشکال قانون اساسی دارد. طراحان در استفساریه این طرح سوال کرده اند: آیا پالایشگاه های نفت و واحدهای پتروشیمی فارغ از آلاینده بودن یا نبودن ملزم به پرداخت یک درصد عوارض آلایندگی هستند یا خیر؟

طراحان معتقدند که پالایشگاه های نفت و واحدهای پتروشیمی در هر حال مکلف به پرداخت عوارض آلایندگی هستند و تعلق یا عدم تعلق عوارض آلایندگی به این واحدها نیازی به اعلام نظر سازمان حفاظت محیط زیست ندارد.

«محمدرضا پورابراهیمی» نماینده مردم کرمان در مجلس نیز در اخطاری با استناد به اصل ۱۱۲قانون اساسی گفت: براساس این اصل مصوبات مجمع تشخیص مصلحت نظام باردیگر نمی تواند در صحن علنی مجلس مورد بررسی قرار گیرد. وی افزود: ما نمی توانیم اعلام کنیم واحدی که آلاینده است یا آلاینده نیست شامل عوارض می شود.

وی توضیح داد: مجمع تشخیص مصلحت این طرح استفساریه را پنجم آبان سال ۸۷ تصویب کرد و این نظر صریح را داد که صنایعی که آلایندگی دارند مشمول پرداخت عوارض آلایندگی می شوند. بر این اساس، نظر صریح مجمع که شورای عالی محیط زیست نیز آن را اعلام کرده است باید صنایع آلاینده عوارض آلایندگی پرداخت کند. رییس مجلس نیز با وارد دانستن این اخطار گفت: چون مدت زیادی از زمان تصویب این طرح نگذشته است نظر مجمع تشخیص مصلحت نظام قابلیت اجرا دارد.

ارسال نظر