کد خبر : 7294

در آرزوی تحقق تخفیف خوراک

eilam
پتروتحلیل- سهام پتروشیمی های بورسی امروز همچنان مورد توجه بازار بود هر چند که عرضه ها همچنان در بازار سنگین است. امروز شاخص بورس با رشد ۲۱ واحدی به ۶۷ هزار واحد رسید که رکورد تازه ای به شمار می رود اما به دلیل رشد شاخص و رسیدن سهام به سطوح قیمتی جدید عرضه های سرمایه گذاران کوتاه مدت در بازار به شدت به چشم می خورد همین امر نیز موجب افزایش چشمگیر معاملات شده است.
در بازار امروز در گروه پتروشیمی، پتروشیمی خراسان با سطح بی سابقه معامله ۱۴میلیون سهم مواجه شد.خراسان پس از این معاملات همچنان با صف خرید همراه شد. در همین حال هلدینگ خلیج فارس نیز امروز با صف خرید همراه شد امری که به رشد شاخص کمک کرد. در گروه پتروشیمی بحث تخفیف خوراک مصرفی این واحدها همچنان با دقت از سوی سرمایه گذاران دنبال می شود.
در بازار امروز پتروشیمی خراسان و هلدینگ خلیج فارس با صف خرید همراه شدند. در این گروه برنامه جدید وزارت نفت در مورد خوراک مجتمع های پتروشیمی با استقبال گسترده سرمایه گذاران مواجه شده است. دیروز قائم مقام معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی از برنامه پتروشیمی مبنی بر تخفیف ۳۰ درصدی قیمت خوراک پتروشیمی خبر داد و گفت: برای افزایش انگیزه سرمایه گذاری در صنعت پتروشیمی، راه حل نخست این است که ۳۰ درصد در قیمت خوراک تخفیف دهیم اما این تخفیف به صورت ودیعه در اختیار شرکت نفت باقی بماند و درصورتی پرداخت شود که به همین میزان در توسعه پتروشیمی سرمایه گذاری شود. به گزارش ایسنا، حسن پیوندی تاکید کرد: به این ترتیب از محل تخفیف خوراک صنعت پتروشیمی توسعه یافته و از سوی دیگر مجتمع‌های پتروشیمی هم در مجموع سود می کنند. وی باتاکید بر ثبات یا کاهش قیمت خوراک گفت: پتروشیمی فقط ۵ درصد از هیدروکربور مصرف می کند اما در مقابل ۴۰ درصد صادرات غیر نفتی کشور را به خود اختصاص داده است. معاون مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران صنعت پتروشیمی را موتور محرک اقتصاد کشور و پیش برنده ده‌ها صنعت و خدمات جانبی دانست و گفت: ما دو پیشنهاد برای زمینه سازی حضور بخش خصوصی در سرمایه گذری در طرح های پتروشیمی داریم. وی ادامه داد: راه حل دیگر تخفیف پلکانی خوراک در ۵ سال نخست کار یک مجتمع پتروشیمی است؛ به این ترتیب زمینه بازگشت سرمایه سریع تر در این صنعت می‌شود.
در همین حال در گروه پالایشگاه ها اکثر نمادها به جز لاوان با افت قیمت همراه شدند در این گروه بازار ۲۱ مهرماه شاهد عرضه پالایشگاه کرمانشاه خواهد بود که آخرین خصوصی سازی پالایشگاهها به شمار می رود اکثر سهام پالایشگاهی در دو سال اخیر بازدهی تا بیش از ۱۰برابری از بدو ورود داشته اند که همین امر موجب استقابل مناسب بازار از پالایشگاه کرمانشاه را رقم خواهد زد امری که حتی می تواند قیمت گذاری افراطی را نیز برای سهم به همراه آورد.در گروه شیمیایی ها نیز بازار همچنان در انتظار گزارشهایی شش ماهه است تا ارزیابی جدیدی از این سهام کوچک بازار داشته باشد.
ارسال نظر