کد خبر : 4085

پشت‌پرده کمبود خوراک و اعتراض کارکنان در پتروشیمی اصفهان

467_791

پتروتحلیل- پتروشیمی اصفهان سال گذشته در مجمع خود ۳۰۰ تومان سود تقسیم کرد، اما ناظر بورس صورت جلسه آن را به گفته خودش به دلیل برخی از ابهامات امضا نکرد، امسال هم این سناریو تکرار شد، پتروشیمی اصفهان این بار ۵۰۰ تومان سود تقسیم کرد، اما باز هم ناظر بورس صورت جلسه را امضا نکرد و دلیلش را مطالبات بالای این شرکت که حدودا ۱۰ تا ۲۰ درصد بالاتر از حجم فروش ها است، عنوان کرد. به طوری که در بند ۷ صفحه ۶ صورت های مالی آمده است: تا پایان سال ۹۱ مبلغ ۵۶۰ میلیارد تومان از طلب پتروشیمی اصفهان در حساب شرکت فونیکس بوده که از این مبلغ ۸۵۰ میلیارد تومان متعلق به سال ۹۰ بوده و مابه التفاوت آن یعنی ۴۷۶ میلیارد تومان به سال ۹۱ تعلق دارد.

از سوی دیگر در پایان پاییز ۸۹ شرکت پتروشیمیایی تامین اقدام به واگذاری سهام خود در سه قسط و با رقم حدودا ۶۰۰ تومان به سهامدار عمده پتروشیمی اصفهان کرد؛ یعنی ۱۰۲ میلیون سهم با ارزش ۶۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان که در آن زمان ارزش دارایی ها شرکت بیش از این مبلغ بود.

این در حالی است که نماد پتروشیمی اصفهان بسته است و تا زمانی که گزارش سه ماهه اول این پتروشیمی ارائه نشود، بسته خواهد ماند، از سوی دیگر پتروشیمی اصفهان هم در سه ماه اخیر فعالیتی نداشته و تعطیل است. اختلاف پالایشگاه اصفهان و پتروشیمی اصفهان گویا از مدت ها پیش بر سر قیمت خوراک آغاز شده و هنوز ادامه دارد. البته قیمت خوراک این پتروشیمی در قراردادی تا تاریخ ۳۱ مردادماه به امضا طرفین رسیده است و در ظاهر پالایشگاه اصفهان پذیرفته که ۴۵۰۰ بشکه خوراک به پتروشیمی اصفهان تا این تاریخ تحویل دهد، اما گویا این فقط ظاهر قضیه تعطیلی و اختلاف پالایشگاه و پتروشیمی است.

گر چه مدیرعامل های متعدد پتروشیمی اصفهان در سال های پیش همواره به گران فروشی پالایشگاه اصفهان اشاره کرده اند، اما واقعیت همچنان پنهان مانده است؛ چرا که برخلاف ادعای مدیرعامل پتروشیمی اصفهان، آگاهان می گویند: مخازن پتروشیمی اصفهان از کالا انباشته است ولی پتروشیمی قادر به صادرات نیست. مدیرعامل می گوید: خوراک نداریم و قادر نیستیم بدهی های شرکت و حقوق پرسنل را پرداخت کنیم. البته پرسنل شرکت پتروشیمی اصفهان تصمیم گرفته بودند در زمان برگزاری مجمع تحصن کرده و حقوق خود را مطالبه کنند، اما گویا وعده پرداخت حقوق در روزهای آتی سبب شد تا چند صباحی دیگر منتظر بمانند.

گر چه بیات، مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در روزهای اخیر گفته بود که ارسال خوراک به پتروشیمی اصفهان از سر گرفته می شود، اما پرسنل این شرکت احتمال می دهند که تعطیلی در پتروشیمی اصفهان در مردادماه هم ادامه داشته باشد. این در حالی است که پرسنل رسمی و قراردادی مشکلاتی متفاوت با یکدیگر دارند؛ چرا که مسولان این پتروشیمی علاقه مند به انتقال پرسنل رسمی با مبلغ ۱۰ میلیون تومان و لغو قراردادها هستند. این در حالی است که نیروی انسانی همواره سرمایه یک شرکت محسوب می شود و جایگزین کردن نیروهای باسابقه با افرادی بی تجربه سبب افت کیفیت و مشکلات تولید خواهد شد. البته در هفته گذشته هم پرسنل این شرکت دو روز پشت سر هم تجمع کردند تا حقوق خود را مطالبه کنند، اما اتفاقی نیفتاد.

البته موضوعی که در حال حاضر بیش از همه این موارد پررنگ است؛ تفاوت قیمت خوراک با فروش محصولات پتروشیمی است، اتفاقی که برای بسیاری از پتروشیمی ها در حال حاضر جذاب است و آنها را وادار می کند تا از این سود سرشار چشم پوشی نکنند، اما پتروشیمی اصفهان گویا علاقه ای به این سود سرشار ندارد. اگر سود تولید محصول این مجتمع را در دو ماه تعطیلی آن با EPS سال ۹۱ یعنی ۶۸۰ تومان محاسبه کنیم به رقمی در حدود ۳۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان خواهیم رسید، حتی اگر این پتروشیمی خوراک ۲۵۰۰ تومانی یعنی با نرخ ارز مبادله ای دریافت کند.

از سوی دیگر تغییر مدیرعامل این شرکت یک هفته قبل از مجمع سال ۹۱ و سه ماه بعد از آن عجیب به نظر می رسد، این در حالی است که گفته می شود مدیرعامل جدید پتروشیمی اصفهان هم در روزهای اخیر استعفا کرده است و احتمالا مدیرعاملی جدید برای این مجتمع معرفی شود. البته ۷۰ تا ۸۰ درصد محصولات تولید شده در پتروشیمی اصفهان صادراتی است و در سال های گذشته هم یکی از بهترین مجتمع های پتروشیمی محسوب می شد، به طوری که تولوئن، بنزن، اورتوزایلین، پارازایلین و رافینیت تولید کرده و به کشورهای آسیایی صادر می کرد و سود سرشاری نیز به دست می آورد.

در همین حال سال های پیش پالایشگاه اصفهان در تولید بنزن به دوبرش می رسید که یکی از آن را به پتروشیمی اراک و دیگری را به پتروشیمی اصفهان می داد، اما پتروشیمی اراک در مقطعی از زمان اعلام کرد که ترجیح می دهد با توجه به نرخ ۲۰ تا ۳۰ درصدی پایین تر این برش، آن را از عراق وارد کند و دیگر نیازی به برش پالایشگاه اصفهان ندارد، به این ترتیب پتروشیمی اصفهان هم با مشکلات روبه رو شد؛ چرا که در هنگام جداسازی آرماتیک از اسید ترفتالیک، محصولی به نام رافینت تولید می شد که پیش تر پالایشگاه اصفهان آن را از پتروشیمی تحویل می گرفت، اما در این زمان به پتروشیمی اصفهان اعلام کرد که حاضر نیست، رافینت تولیدی در پتروشیمی اصفهان را تحویل بگیرد. این در حالی بود که ظرفیت سالانه پتروشیمی اصفهان ۳۵۰ هزارتن در سال است که با تولید ۱۵۰ هزارتن آرماتیک، ۲۰۰ هزارتن هم رافینت تولید می شد. بالاخره پتروشیمی اصفهان توانست با بازاریابی ها گسترده رافینت تولیدی را به فروش برساند و بالاخره پتروشیمی توانست پروانه صادرات رافینت را دریافت کند.

در همین حال پتروشیمی اصفهان در مجمع پارسال و پس از اعلام بدهی های این مجتمع به شرکت فونیکس، اعلام کرد که فونیکس متعلق به پتروشیمی اصفهان و برای دور زدن تحریم های اقتصادی ایجاد شده است. روز گذشته هم پرسنل پتروشیمی اصفهان از بارگیری محصول این شرکت جلوگیری کرده و به سهامدار عمده خود فرصتی دوباره دادند تا وضعیت فروش و برگشت هزینه فروش کالاها، همچنین حقوق معوقه کارکنان را بررسی کند. البته گفته می شود شرکتی دیگر در روزهای اخیر به دلیل حجم بالای مطالبات در شرکت فونیکس جایگزین آن شده است.

ارسال نظر