کد خبر : 11112

گروه پتروشیمی در انتظار تعدیل فارس

namad
پتروتحلیل- نماد هلدینگ خلیج فارس امروز برای تعدیل سود متوقف شد.
در ابتدای بازار و پس دو روز پر نوسان بازار شاهد آرامشی نسبی بود. مهمترین اتفاق در گروه شیمیایی دیروز توقف نماد هلدینگ خلیج فارس بود که انتظار می رود تعدیل قابل ملاحظه ای را صورت دهد شنیده ها حکایت از تعدیل ۷۵درصدی این شرکت دارد.
در همین حال دیروز سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح آگهی فروش ۴۰درصد از سهام پتروشیمی پارس را منتشر کرد که در نوع خود یکی از فروشهای کم سابقه در سال جاری است.این فروش که در خود مالکیت بخشی از شرکت پتروشیمی آریا ساسول را دارد در هفته های اخیر مورد بحث فراوانی بوده است.
در حالی که موضوع قیمت ۴تا ۷هزار میلیارد تومانی این بلوک مورد توجه است هویت خریدار احتمالی نیز از اهمیت برخوردار است.انتظار می رود کنسرسیوم هلدینگ نفت و گاز پارسیان و سرمایه گذاری غدیر و همچنین هلدینگ خیلج فارس مالک ۶۰درصد دیگر پتروشیمی پارس از جمله خریداران احتمالی این بلوک باشند.
همچنین گزارش ۹ ماهه خارک رشد ۲۸درصدی سود شرکت را نشان داد این گزارش با نمایش رشد فروش شرکت علی رغم کاهش تولید آن در سه ماهه سود سود شرکت به مدد قیمت فروش بالاتر رشد کرده است.
شرکت پتروشیمی خارک با ۱۰۰ میلیارد تومان سرمایه پیش بینی درآمد هر سهم سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ۹۲ براساس عملکرد واقعی دوره ۹ ماهه را مبلغ ۷۳۸۹ ریال اعلام کرده که در مقایسه با اطلاعیه قبلی (مبلغ ۵۷۶۵ ریال) بیش از ۲۸ درصد افزایش داشته است.
این شرکت در دوره ۹ ماهه ۷۴ درصد از فروش، ۷۲ درصد از بهای تمام شده، ۷۶ درصد از سود ناخالص، ۷۴ درصد از سود عملیاتی و ۷۵ درصد از سود خالص هر سهم را محقق نموده است.
"شخارک" در خصوص بودجه سال مالی ۹۲ نکات زیر را ارائه کرده است: مقدار تولید سه ماهه پایانی سال ۹۲ با توجه به مقدار تولید واقعی دوره ۹ ماهه و متناسب با مقدار گاز خوراک دریافتی پیش بینی شده و مقدار فروش پیش بینی شده نیز معادل مقدار تولید در نظر گرفته شده است و همچنین شرکت برای تسعیر ارز حاصل از فروش های صادراتی، هزینه حمل و هزینه گاز مصرفی ۳ ماهه پایانی سال ۹۲ از نرخ ارز مبادله ای (هر دلار ۶۰۰ر۲۴ ریال) استفاده نموده است.
شایان ذکر است مطابق اطلاعیه اخیر، نرخ تسعیر فروش های صادراتی در ۹ ماهه نخست سال به ازای هر دلار مبلغ ۲۵۴ر۳۲ ریال بوده است.
با انتشار این گزارش وضعیت مثبتی را در نمادهای پتروشیمی برجای گذاشت .در میان اوره سازان نیز رشد قیمت اوره در بازار جهانی تحت تاثیر مالیات جدید چین بر این محصول باعث رشد معاملات اوره سازان شد.دیروز قیمتهای اولیه حکایت از رسیدن بهای اوره به مرز ۴۰۰دلار در بازار آمریکا و اروپا غربی داشت.
در گروه پالایشگاهی ضعف عمومی نمادها ادامه داشت و در گروه شیمیایی بین المللی محصولات پارس در مجمع خود اقدام به تقسیم سود ۶۰۰ریالی کرد.
ارسال نظر