کد خبر : 11091

بازار پتروشیمی در انتظار تغییرات

public_relations

پتروتحلیل- معاملات امروز رینگ پتروشیمی در حالی برگزار شد که بازار در انتظار تغییر و اثرات توافق ژنو است.

از سوی دیگر موضوع تعیین تکلیف قیمت خوراک نیز در ماههای اخیر، بازار پتروشیمی را با افت و خیزهای فراوانی روبه رو کرده است و از این رو بیشتر سرمایه گذاران و معامله گران در این حوزه در انتظار حضور زنگنه در مجلس و توضیحات وی در خصوص قیمت خوراک گاز هستند.

در همین حال پتروشیمی های منطقه ویژه اقتصادی با توجه به کمبود گاز با کاهش تولید روبه رو هستند. این در حالی است که پتروشیمی فجر به گفته آگاهان با ۲۰ درصد ظرفیت در حال فعالیت است و به این ترتیب پتروشیمی غدیر، امیرکبیر، خارک، زاگرس و اروند با حداقل ظرفیت در حال تولید محصول هستند.

البته برخی از آگاهان معتقدند؛ مشکل کمبود گاز در منطقه ویژه اقتصادی، احتمالا تا هفته آینده برطرف خواهد شد. با این حال بازار پتروشیمی در روزهای گذشته بی رونق به کار خود ادامه داده است.

البته در این روز شایعات در خصوص تغییر مدیر مالی هلدینگ خلیج فارس و همچنین انتشار آگهی مزایده ۴۰ درصد سهام پتروشیمی پارس نیز بازار سهام پتروشیمی را تحت تاثیر قرار داد. با این حال معاملات رینگ پتروشیمی با آرامش خاصی دنبال شد. به طوری که برخی از کارشناسان این حوزه معتقدند؛ بیشتر معامله گران در این روزها ترجیح می دهند سهمیه پروانه های بهره برداری خود را برای خرید در پایان سال نگه دارند.

این در حالی است که عرضه ۵۰۰ تنی جامبو و کیسه امروز پلی اتیلن سنگین EX5 مارون، خریداری نداشت. به گفته سعید سلیمانی، کارشناس بازار پتروشیمی نرخ یکسان این کالا در بورس و بازار از دلایلی است که معامله ای روی EX5 در این روز انجام نشد. البته آف EX5 در این روز با سقف قیمت خریداری شد و برخی از معامله گران را با تعجب روبه رو کرد. برخی از کارگزارن می گویند: با وجود تقاضای پایین این کالا، برخی از معامله گران ترجیح دادند سقف قیمت را ثبت کنند. احتمال می رود عدم اطلاع معامله گران از قیمت ها در بازار یکی از دلایل ثبت سقف قیمت برای این کالا است. البته برخی از محصولات آف گرید همواره به دلیل نزدیکی به ON گریدها مورد توجه مصرف کنندگان هستند.

همچنین در این روز پلی استایرن های انبساطی ۲۰۰ و ۳۰۰ با سقف قیمت خریداری شدند. عرضه های پایین این کالاها و اختلاف قیمت آنها در بورس و بازار از دلایلی است که معامله گران را به خرید آنها سوق می دهد. البته در این رو ABS پتروشیمی تبریز هم با وجود افزایش عرضه تا میزان هزارتن با نرخ پایه خریداری شد. عدم اختلاف قیمت این کالا در بورس و بازار از دلایل ثبت نرخ پایه برای این کالا است.

با این حال امروز پلی پروپیلن های نوید زرشیمی با سقف قیمت خریداری شدند. به گفته معامله گران، میزان کم عرضه های پلی پروپیلن ها و اختلاف قیمت این کالاها در بازار نقدی و بورس از دلایل استقبال معامله گران از این کالاهاست.

این در حالی است که بیشتر کارشناسان بازار احتمال می دهند، بازار پتروشیمی همچنان بی رونق به کار خود ادامه دهد، چرا که هنوز وضعیت بازار کاملا مشخص نیست و توافقات ژنو و همچنین نرخ خوراک می تواند بازار پتروشیمی ها را در آینده تحت تاثیر قرار دهد.

ارسال نظر