کد خبر : 47206

قیمت نفت خام بر ژئوپلیتیک و کاهش تقاضا تأثیر گذاشته است

تأثیر کلی ترانزیت‌های جدید و طولانی‌تر در مقایسه با ماه‌های گذشته نسبتاً محدود خواهد بود زیرا شرکت‌های حمل‌ونقل شروع به انطباق با مسیرهای جدید و بهینه‌سازی محموله‌های خود کرده‌اند.…

قیمت نفت خام بر ژئوپلیتیک و کاهش تقاضا تأثیر گذاشته است

پتروتحلیل-قیمت نفت در سراسر جهان از آغاز سال 2024 با توجه به عوامل متعددی از جمله حملات مداوم در دریای سرخ و جنگ در خاورمیانه از یک سو، افزایش تولید غیراوپک و کاهش تقاضای جهانی از سوی دیگر، شاهد معاملات متوالی بوده است. با این حال، قیمت نفت از پایین‌ترین سطح 70 تا 75 دلار در هر بشکه که در ماه دسامبر مشاهده شد، به‌طور قابل‌توجهی بالاتر رفته است، زیرا WTI به 80 دلار در هر بشکه نزدیک شد و برنت در اوایل این هفته 83 دلار در هر بشکه را آزمایش کرد و تا چهارشنبه کاهش یافت.

از زمانی که معیارها در دسامبر به پایین‌ترین حد خود از سال 2020 رسیده‌اند، میانگین ماهانه قیمت نفت افزایش تجمعی 5 دلاری در هر تن را نشان می‌دهد. میانگین‌های هفتگی اخیر همچنین نشان می‌دهد که قیمت‌ها به بالاترین سطح از اکتبر 2023، زمانی که برای اولین بار جنگ خاورمیانه آغاز شد، رسید و در محدوده 10 دلار معامله شد.

ژئوپلیتیک بازارهای جهانی را تکان می دهد و باعث افزایش قیمت می شود

جنگ بین اسرائیل و حماس که به اکتبر سال گذشته بازمی‌گردد، تاکنون هیچ نشانه‌ای از کاهش نشان نداده است و همچنان راه را برای افزایش نفت هموار می‌کند. در واقع، هر گونه پیشرفت به سوی آتش بس در خاورمیانه با رد پیشنهادهای آتش بس توسط اسرائیل و افزایش تنش های ژئوپلیتیکی توسط اسرائیل، کمتر از انتظارات بود.

جنگ تنها عامل ایجاد آشفتگی در منطقه نبود، در حالی که حملات در دریای سرخ نیز دست نخورده باقی ماندند و مانع از ارسال محموله‌ها و ایجاد اختلال در عرضه شد. بحران اخیر در دریای سرخ احتمالاً در نیمه دوم سال 2024 ادامه خواهد داشت. با این حال، تأثیر کلی ترانزیت‌های جدید و طولانی‌تر در مقایسه با ماه‌های گذشته نسبتاً محدود خواهد بود زیرا شرکت‌های حمل‌ونقل شروع به انطباق با مسیرهای جدید و بهینه‌سازی محموله‌های خود کرده‌اند.

ارسال نظر