کد خبر : 47163

مبارزه با تقاضای کود اروپایی در میان هزینه های بالای گاز و واردات ارزان تر

احیای تولید نیز با هجوم محصولات ارزان روسی که ممکن است هفت برابر کمتر از اروپا هزینه داشته باشد، با مشکل مواجه شده است…

مبارزه با تقاضای کود اروپایی در میان هزینه های بالای گاز و واردات ارزان تر

پتروتحلیل-مصرف ناچیز، افزایش قیمت گاز، و واردات ارزان‌تر اوره و آمونیاک روسیه، تولید کودهای اروپایی را محدود می‌کند و نگرانی از تعطیلی دائمی کارخانه‌ها را برانگیخته است.

داده های تایید نشده نشان می دهد که نرخ بهره برداری برای تاسیسات اروپایی به زودی به حدود 80 درصد می رسد، یک افزایش ده درصدی نسبت به نرخ های گزارش شده در اوایل تابستان امسال، با واحدهایی در گروه Grupa Azoty لهستان یا Azomures رومانیایی که قصد دارند در ماه اکتبر مجدداً راه اندازی شوند.

با این وجود، صنعت پرمصرف گاز که به شدت تحت تاثیر هزینه‌های بی‌سابقه انرژی پس از کاهش عرضه گاز روسیه به اروپا در سال گذشته قرار گرفت، همچنان با باد مخالف مواجه است.

این امر در کاهش تقاضای کل گاز در کشورهای پرمصرف اروپای شمال غربی منعکس شده است که همچنان بیش از 20 درصد کمتر از میانگین پنج ساله ردیابی شده توسط ICIS است.

قیمت گاز

قیمت گاز، اگرچه از زمان ثبت رکورد در پایان آگوست 2022 تقریباً ده برابر شده است، اما بالاتر از میانگین بلندمدت باقی می‌ماند و با قطعی‌های برنامه‌ریزی نشده گسترده در تأسیسات بالادستی در نروژ، که عرضه روزانه را تقریباً یک سوم محدود کرده بود، کاهش یافته است. قسمت آخر تابستان

کاهش تقاضای صنعتی و ذخایر فراوان احتمالاً قیمت گاز را تحت فشار قرار می دهد، اگرچه بسیاری از این موارد به آب و هوای زمستان امسال بستگی دارد.

قیمت‌های صعودی و بی‌ثبات گاز همراه با نگهداری در تاسیسات تولید کود در سطح جهان حاشیه‌ها را کاهش داده‌اند.

در برخی موارد، تولیدکنندگان توانسته‌اند با افزایش قیمت‌های فروش، هزینه‌های بالاتر خوراک را منعکس کنند. به عنوان مثال، قیمت آمونیاک اکتبر توافق شده بین Yara نروژی و تولیدکننده آمریکایی Mosaic، حدود 575 دلار آمریکا به ازای هر تن CFR (هزینه و حمل و نقل) تعیین شد که 185 دلار آمریکا به ازای هر تن بالاتر از قیمت سپتامبر 390 دلار در هر تن بود.

یک تاجر آمونیاک گفت که این قیمت بالاتر از قیمت گاز طبیعی در اروپا است و عملاً به فروشنده این امکان را می دهد که از حاشیه سود خارج شود.

کارخانه‌های آمونیاک قیمت‌های فوری را پرداخت نمی‌کنند، زیرا فرمول‌هایی دارند که میانگین‌ها را منعکس می‌کنند، به این معنی که صنایع اروپایی همچنان باید هزینه گاز خود را بین 30 تا 40 در هر مگاوات ساعت داشته باشند.

بدون هیچ نشانه ای از کاهش بیشتر قیمت گاز، تأثیر بلندمدت بر سودآوری در بخش کود یکی دیگر از نگرانی ها است.

از زمانی که شرکت آلمانی BASF در فوریه اعلام کرد قصد دارد کارخانه کاپرولاکتام و آمونیاک خود در لودویگشافن را تا پایان سال 2026 به دلیل هزینه های بالای تولید تعطیل کند، هیچ کارخانه دائمی در اروپا تعطیل نشده است، اما این تهدید برای چندین تولیدکننده واقعی است.

واردات روسیه

احیای تولید نیز با هجوم محصولات ارزان روسی که ممکن است هفت برابر کمتر از اروپا هزینه داشته باشد، با مشکل مواجه شده است.

اگرچه اتحادیه اروپا برخی از افراد مرتبط با بخش کودهای روسیه را به دنبال تهاجم همه جانبه روسیه به اوکراین تحریم کرده بود، محصولاتی مانند اوره پذیرفته شده است و واردات همچنان زیاد است. محصولات تولیدکنندگان اصلی دیگر در فرانسه تحریم نمی شوند و همچنین به کشورهای دیگر منتقل می شوند.

در سمت تقاضا، تصویر به همان اندازه چالش برانگیز است.

تقاضای ضعیف

برای مثال، تقاضا برای بیشتر محصولات نیتروژنی، علیرغم کاهش غیرمنتظره صادرات از چین که از قیمت های جهانی اوره و فسفات حمایت می کند، همچنان وجود ندارد.رکود در مصرف ممکن است به عوامل کلان اقتصادی مانند ضعیف بودن پوند در بریتانیا، فصلی بودن و همچنین فشارهای تورمی و هزینه‌های بالاتر مرتبط باشد که باعث می‌شود کشاورزان در استفاده از محصولات کودی محتاط تر هستند.

وضعیت اقتصاد پتانسیل تاثیرگذاری بر تقاضا را دارد - افزایش تورم در سطح جهانی، همراه با افزایش نرخ بهره، شاید بازار را به انتظار رفتار رکودی و عدم قوی بودن تقاضا سوق دهد.

سوخت رسانی به رشد

نیتروژن در سوخت رسانی به رشد و تامین محصول بالای سیب زمینی مهم است. تا حد زیادی در طول تشکیل برگ و سپس برای رشد و عملکرد غده مورد نیاز است، زمانی که تولید کربوهیدرات بهینه را در برگها تضمین می کند.

نیتروژن تغذیه شده در مراحل اولیه توسعه محصول به ساخت اندازه کلی تاج پوشش کمک می کند. در مراحل بعدی رشد، استفاده از نیتروژن به حفظ سبزی تاج و به حداکثر رساندن عملکرد کمک می کند.

در آب و هوای معتدل، عرضه بیش از حد نیتروژن در مراحل بعدی رشد می تواند باعث رشد بیش از حد تاک شود و از رسیدن محصول به بلوغ جلوگیری کند. همچنین ممکن است محتوای نشاسته را کاهش دهد و کیفیت محصول فرآوری سیب زمینی را کاهش دهد.

حدود 50% از کل نیتروژن قبل از شروع غده گرفته می شود. بنابراین، یک برنامه استاندارد حاصلخیزی خاک ممکن است شامل 50٪ از کل نیتروژن قبل از کاشت یا در هنگام کاشت باشد، و بقیه آن به عنوان پوشش بالا، لباس جانبی یا به وسیله کود دهی اعمال شود.

ارسال نظر