کد خبر : 47145

بهبود فعالیت‌های شرکت‌های چین در اوت و تقویت اقتصاد با اقدامات حمایتی

موسسات مالی در چین باید از 15 سپتامبر میزان ذخایر سپرده‌های ارز خارجی خود را از 6 درصد کنونی به 4 درصد کاهش دهند، تا ارز خارجی بیشتری در دسترس بازار داخلی قرار گرفته، تا خرید یوان برای تاجران جذاب‌تر شود.

بهبود فعالیت‌های شرکت‌های چین در اوت و تقویت اقتصاد با اقدامات حمایتی

پتروتحلیل-بخش تولید چین علیرغم ضعف مداوم سفارشات صادراتی همزمان با تداوم حمایت مصرف داخلی از فعالیت شرکت‌ها در میان‌مدت، در ماه اوت تقویت شد.

شاخص مدیران خرید تولید چین در ژوئیه از 49.2 واحد به بالای مرز خنثی 50.0 واحد حرکت کرد و در اوت در میزان 51.0 واحد قرار گرفت، که نشانه روند بهبود جدیدی در این بخش کشور است که در سه ماه از چهار ماه گذشته با سیر صعودی همراه بوده است.

وانگ ژه از اقتصاددانان ارشد گروه کایکسین گفت: «بخش تولید در اوت سراسر نشانه بهبود داشت. جدا از ضعف صادرات، معیارهای عرضه و تقاضا و استخدامات همگی در محدوده توسعه‌ای قرار گرفتند.»

او ادامه داد: «تقاضای خارجی همچنان عملکرد داخلی را تحت فشار قرار می‌دهد. اگرچه سطح سفارشات جدید بهبود یافته، اما همچنان زیر میزان 50.0 واحد قرار دارد، زیرا خطر رشد رکود در اقتصادهای بزرگ، تقاضای خارجی چین را کند کرده است.»

شاخص مدیران خرید کایکسین شرکت‌های کوچک و متوسط و همچنین شرکت‌های صادرات محور واقع در مناطق ساحلی شرقی را تحت بررسی قرار می‌دهد، در حالی که شاخص مدیران خرید رسمی به بررسی شرکت‌های دولتی بزرگ می‌پردازد.

بهبود شاخص مدیران خرید کایکسین انعکاسی از شاخص مدیران خرید رسمی است که با رشدی فزاینده از 49.3 واحد در ژوئیه به 49.7 واحد در اوت صعود کرد.

این بالاترین سطح در پنج ماه گذشته بود، اما در صورتی که بخواهیم به سطوح زیر 50 نگاهی بیاندازیم، باید بگوییم که این پنجمین ماه پشت سر هم از روند منفی بود.

بهبود می‌تواند به افزایش تولید (رشد از 50.2 واحد در ژوئیه به 51.9 واحد در اوت)، سفارشات جدید (رشد از 49.5 واحد در ژوئیه به 50.2 واحد در اوت) و سفارشات صادراتی جدید (رشد از 46.3 واحد در ژوئیه به 46.7 واحد در اوت) نسبت داده شود، اما استخدامات (افت از 48.1 واحد در ژوئیه به 48.0 واحد در اوت) در روند ضعیف خود باقی ماندند.

هو وویی چن، اقتصاددان مرکز تحقیقاتی بازارها و اقتصاد جهانی یو‌او‌بی سنگاپور گفت: «اگرچه سفارشات صادرات جدید افزایش یافت، اما همچنان در اوت در محدوده منفی بود و همین امر به ضعف تقاضای صادراتی اشاره دارد.»

هو اضافه کرد که، شاخص رسمی مدیران خرید بخش غیر تولیدی چین با سقوط بیش از انتظار 0.5 واحد تا 51.0 واحد در اوت، نشان‌دهنده افت سطوح برای پنجمین ماه بود، اما با این وجود، از ابتدای سال تا کنون همچنان در محدوده‌ای توسعه‌ای باقی مانده است.

وی اظهار داشت: «دورنمای بخش خدمات به طور مضاعفی کاهشی شده است، اما بهبود در تولید می‌تواند این روند را تا میزانی خنثی کند. باید به این نکته نیز اشاره کنیم که استخدامات در هر دو بخش خدمات و تولید در ماه اوت، ضعیف باقی ماند.»

چین حمایت اقتصادی را افزایش می‌دهد

چین اقداماتی را برای حمایت از بهبود اقتصادی در میان سیر نزولی شدید بخش املاک و مستغلات و ضعف مصارف خانوار ارائه کرده است.

بانک خلق چین در 1 سپتامبر برای بار اول در سال جاری خبر از کاهش میزان سپرده‌های ارز خارجی مورد نیاز بانک‌ها داد. این اقدام درست بعد از اعلام اقدامات حمایتی برای بخش املاک، و همچنین برنامه‌هایی برای گسترش معافیت‌های مالیاتی برای مراقبت از کودکان و خانوادگان و همچنین تحصیل صورت گرفت.

موسسات مالی در چین باید از 15 سپتامبر میزان ذخایر سپرده‌های ارز خارجی خود را از 6 درصد کنونی به 4 درصد کاهش دهند، تا ارز خارجی بیشتری در دسترس بازار داخلی قرار گرفته، تا خرید یوان برای تاجران جذاب‌تر شود.

در بازار املاک، دو شهر پکن و شانگهای، الزامات وام مسکن را از 1 سپتامبر برای تعدادی از متقاضیان خرید خانه در پی دستور دولت مرکزی کاهش دادند.

هر دوی این شهرها دیگر مردمی که سابقاً وام مسکن گرفته بودند را از خریداران دسته اول مسکن رد صلاحیت نخواهند کرد، البته این افراد نباید صاحب خانه باشند.

در باب مالیات نیز، چین در پی آخرین قدم‌ها برای رسیدگی به تغییرات جمعیتی کشور و افزایش مصرف خانوار، در 31 اوت اعلام کرد که کسر مالیات از درآمد خدمات مراقبت از کودکان و خانواده و همچنین تحصیل کودکان را افزایش خواهد داد.

ارسال نظر