کد خبر : 47107

بازار پی‌وی‌سی ترکیه زیر سایه نگرانی‌های تقاضا شاهد اصلاحات صعودی است

احتمال می‌رود قیمت‌های پی‌وی‌سی در باقی سال 2023 با توجه به کندی اقتصاد جهانی و بحران املاک و مستغلات در چین، در محدوده باریکی جریان داشته باشند.» تا اوایل 2024 بهبود قابل توجهی را در تجارت‌های نهایی پیش‌بینی نمی‌کنیم، زیرا به وضوح پروژه‌های مناطق زلزله‌زده به زمان بیشتری برای پیش‌روی احتیاج خواهند داشت.

بازار پی‌وی‌سی ترکیه زیر سایه نگرانی‌های تقاضا شاهد اصلاحات صعودی است

پتروتحلیل-بازار پی‌وی‌سی وارداتی برای اولین بار از ژانویه شاهد تلاش‌های صعودی بود، زیرا مجموعه‌ای از عوامل به احیای روحیه فروشندگان کمک کرد تا بعد از پنج ماه روند نزولی، اصلاحات قیمتی را اعمال کنند. با این وجود، خریداران ترکیه‌ای همچنان در رابطه با کارآمد بودن هر یک از این رویه‌های صعودی قابل توجه مردد می‌باشند، زیرا رکود بخش مشتقات همچنان بر صنعت سایه افکنده است.

فلواقع، بازار ماه ژوئیه را با رویه‌های نزولی از عرضه‌کنندگان همیشگی آغاز کرد، اگرچه میزان افت قیمت‌ها نسبت به دو ماه گذشته نسبتاً کمتر بود. این امر پیش از رشد نسبی استعلامات و سیگنال‌های صعود بازار آسیا و نهایتاً بهبود جو تا اواسط ماه، رخ داد.

قیمت‌های پی‌وی‌سی k67 در طی 5 ماه، افت حدودی 20 درصدی را تجربه کردند

بر اساس داده‌ها، قیمت‌های پی‌وی‌سی k67وارداتی سی‌آی‌اف ترکیه از اولین روند نزولی بازار در نیمه دوم فوریه، افت 19 تا 21 درصدی (185 تا 230 دلار در هر تن) را تجربه کرده‌اند.

کمرنگ شدن تقاضا، افول زنجیره بالادستی، و عرضه طولانی پیش از کند شدن روند نزولی بازار، قیمت‌ها را کاهش دادند. رویه‌های کاهشی در ترکیه از اواخر سه ماهه دوم تعدیل شد، و این کالا را به ارزان‌ترین آن در میان دیگر بازار‌ها تبدیل کرد.

تولیدکنندگان کره‌ای جلودار رویه‌های صعودی در ژوئیه

به دنبال تعطیلات طولانی‌مدت عید فطر در اواخر ژوئن، تعدادی از فروشندگان پی‌وی‌سی خبر از رشد جژئی استعلامات از سوی مشتریان خود دادند. با این وجود، رکود کلی به دلیل مشکلات مالی شدید و همچنین تقاضای پایین‌دستی ناامیدکننده در داخل کشور، تداوم یافت.

عامل اصلی دیگری که مسیر را برای اصلاحات صعودی اخیر هموار کرد، روند رو به بهبود بازارهای آسیا بود؛ همزمان فروشندگان در این منطقه در تلاشند تا قیمت‌های خود را با احتیاط افزایش دهند. احیای قیمت‌های اتیلن نقدی در منطقه، سیر صعودی بازارهای پی‌وی‌سی داخلی در چین، و اوج‌گیری متعادل تقاضا از هند دست بالاتر را به فروشندگان داد، و همزمان در این میان تولیدکنندگان کره‌ای در حال افزایش قیمت‌های خود در ترکیه هستند.

یکی از تاجران اشاره داشت: «همزمان با پیش‌بینی خریدارن ترک از افزایش جزئی قیمت‌های تولیدکننده تایوانی برای ماه آتی، در این روزها تولیدکنندگان کره‌ای تمایل زیادی برای معامله با ترکیه‌ای‌ها ندارند.» همزمان، چندین معامله‌کننده اشاره داشتند که با وجود تداوم اصلاحات صعودی قیمت‌ها از سوی فروشندگان، هر قیمتی نزدیک به 900 دلار در هر تن (سی‌آی‌اف) ناکارآمد خواهد بود، مگر اینکه تقاضا از بازار حمایت کند.

پی‌وی‌سی آمریکایی سطوح قیمتی بالاتر را آزمایش می‌کند؛ بازه‌های پایینی محموله‌های اروپایی ناپدید شدند

به دنبال این شرایط، پیشنهادات آمریکایی زیر مرز 780 دلار در هر تن (سی‌آی‌اف ترکیه) ناپدید شده‌اند، در حالی که ایده‌های قیمتی در هفته گذشته در بالای 800 دلار در هر تن قرار گرفتند. تعدادی از خریداران گفتند: «ما در این هفته هیچ پیشنهادی زیر 800 دلار در هر تن (سی‌آی‌اف) ندیدیم.»

به دنبال عقد چند قرار در اوایل ژوئیه، قیمت‌های k67 اروپایی زیر 800 دلار نیز از میان رفتند. یکی از منابع از تولیدکنندگان غرب اروپا تایید کرد: «تولیدکنندگان بیشتری در حال ارائه قیمت‌هایی در حدود 820 دلار در هر تن هستند.» علاوه بر این، اخیراً پیشنهادات از سوی مصری‌ها نیز کمیاب شده است.

همزمان با تداوم رکود تقاضا، خریداران بهبود قابل توجه قیمت‌ها را نامحتمل می‌دانند

از سوی دیگر، مصرف‌کنندگان پی‌وی‌سی به سکون بازار محصولات نهایی به عنوان عامل بازدارنده‌ای برای اهداف افزایش قیمتی در ایام آتی در ترکیه اشاره داشتند. یکی از تولیدکنندگان پروفیل اظهار داشت: «بر این باوریم که فروشندگان علیرغم تلاش‌های اخیرشان، قادر نخواهند بود تا قیمت‌ها را خیلی بالا ببرند. دلیلش آن است که بازارهای مشتقات علیرغم کاهش نرخ بهره‌برداری برای پی‌وی‌سی، به طور مداوم شاهد کاهش مصرف هستند.» او همچنین اضافه کرد که انبار تاجران پر است، اما فعلاً آن را عرضه نمی‌کنند.

در حالی که خریداران معتقدند که افزایش اخیر قیمتی به درستی منعکس‌کننده شرایط موجود تقاضا نبود، بر این باورند که بازار هم‌اکنون به کف قیمتی خود رسیده است. احتمال می‌رود تاجران در میان‌مدت تحت تاثیر تلاش‌های صعودی عرضه‌کنندگان آمریکایی و فروشندگان در بازارهای آسیایی، و بی‌میلی عرضه‌کنندگان اروپایی به ارائه تخفیفات و همچنین سیر صعودی اخیر در قیمت‌های نفت معاملات آتی، موضع صعودی خود را حفظ کنند.

یکی از تبدیل‌کنندگان پی‌وی‌سی گفت: «تا اوایل 2024 بهبود قابل توجهی را در تجارت‌های نهایی پیش‌بینی نمی‌کنیم، زیرا به وضوح پروژه‌های مناطق زلزله‌زده به زمان بیشتری برای پیش‌روی احتیاج خواهند داشت. احتمال می‌رود قیمت‌های پی‌وی‌سی در باقی سال 2023 با توجه به کندی اقتصاد جهانی و بحران املاک و مستغلات در چین، در محدوده باریکی جریان داشته باشند.»

ارسال نظر