کد خبر : 47076

خط لوله بصره-عقبه هیچ وقت ایجاد نخواهد شد

این خط لوله شامل دو بخش خواهد بود. خط لوله اول 2 میلیون بشکه در روز از بصره تا حدیثه در نزدیکی مرز سوریه امتداد داشته، و نفت را به پالایشگاه‌ها و نیروگاه‌های عراق منتقل خواهد کرد. خط لوله دوم با ظرفیت 1 میلیون بشکه در روز از حدیثه به عقبه در شمال اردن امتداد خواهد داشت.

خط لوله بصره-عقبه هیچ وقت ایجاد نخواهد شد

پتروتحلیل-آرزوهای عراق برای پیشبرد برنامه‌های خط لوله بصره به عقبه پس از برنامه‌ریزی‌ طولانی‌مدت، به دنبال بیانیه رهبر گروه جنبش مقاومت اسلامی الجنباء با بیان این که این پروژه هیچ وقت به سرانجام نخواهد رسید، با مانع بزرگی مواجه شد.

رهبر گروه جنبش مقاومت اسلامی الجنباء، علی الاسدی گفت: «اردنی ها باید بدانند که نبرد آنها محکوم به شکست است. {خط لوله بصره-عقبه} هیچ وقت ایجاد نخواهد شد.» «بگذارید آن‌ها تلاش کنند، و آن‌ها شاهد خواهند بود که برای آن‌ها و هر کسی که با آن‌ها همکاری کند چه اتفاقی خواهد افتاد.»

الاسدی پس از این که نماینده پارلمان عراق، مصطفی جبار سند، خبر ملاقات مقامات اردنی از جمله رئیس پارلمان، مشاور پادشاه اردن و رئیس اطلاعات با مقامات ارشد شیعه، سنی و کرد عراقی و توافق آن‌ها بر سر اجرای این خط لوله را فاش کرد، این بیانیه را صادر کرد.

سند یکی از اعضای گروه چارچوب هماهنگی شیعیان طرفدار ایران است، و پشت طرح دعوی علیه دولت فدرال در بغداد بر سر پرداختی‌های ماهانه به دولت اقلیم کردستان بود.

محمد الحلبوسی سخنگوی پارلمان عراق پس از ملاقات با همتای اردنی خود در سفر 4 روزه احمد الصفدی به عراق در 14 ژانویه گفت، خط لوله بصره-عقبه «پس از مدت‌ها به نتیجه خواهد رسید.»

الحلبوسی گفت، این پروژه به محض این که دولت جدید بر موانع به خصوصی از جمله هزینه بالا غلبه کند، اجرایی خواهد شد. بر اساس آخرین برآورد بغداد، هزینه این پروژه «از 8.5 میلیارد دلار عبور نخواهد کرد»، که کمتر از برآورد قبلی با میزان «9 میلیارد دلار» می‌باشد. هزینه‌ها و تامین مالی موانع اصلی این پروژه در چندین سال گذشته بوده‌ است، و هر دو کشور در طول این مدت با بررسی راه‌های مختلف به دنبال کاهش هزینه‌ها بوده‌اند.

این خط لوله شامل دو بخش خواهد بود. خط لوله اول 2 میلیون بشکه در روز از بصره تا حدیثه در نزدیکی مرز سوریه امتداد داشته، و نفت را به پالایشگاه‌ها و نیروگاه‌های عراق منتقل خواهد کرد. خط لوله دوم با ظرفیت 1 میلیون بشکه در روز از حدیثه به عقبه در شمال اردن امتداد خواهد داشت.

ارسال نظر