کد خبر : 46998

قزاقستان در سال 2023 از مسیر جدیدی برای صادرات نفت استفاده خواهد کرد

• قزاقستان امیدوار است تا بتواند از طریق خط لوله باکو - تفلیس - جیحان، تا 1.5 میلیون تن در سال 2023 نفت ارسال کند. • در حال حاضر، بیش از دو سوم صادرات نفت قزاقستان از طریق روسیه به اروپا ارسال می‌شود. • استراتژی تغییر مسیر صادرات نفت قزاقستان بر استفاده از نفتکش‌های بندر آق‌تاو برای تغذیه خط لوله باکو - سوپسا استوار است.

قزاقستان در سال 2023 از مسیر جدیدی برای صادرات نفت استفاده خواهد کرد

پتروتحلیل-قزاقستان امیدوار است تا در سال 2023 همزمان با تلاش روزافزون برای یافتن مسیری که از روسیه اجتناب کند، 1.5 میلیون تن نفت از طریق خط لوله باکو - تفلیس - جیحان صادر کند. نخست وزیر کشور علیخان اسماعیلوف در روز 10 نوامبر به خبرنگاران گفت که دولت پیش‌بینی می‌کند که محموله‌های سالانه از طریق خط لوله باکو - تفلیس - جیحان به مرور زمان به 6 تا 6.5 میلیون تن خواهد رسید.

در حال حاضر، بیش از دو سوم صادرات نفت قزاقستان از طریق روسیه به اروپا ارسال می‌شود. اما اخیراً بر توسعه ظرفیت کریدور میانی به معنی دریای خزر و اتصالی از کشورها شامل آذربایجان، گرجستان و ترکیه تاکید زیادی شده است.

اسماعیلوف گفت که استراتژی تغییر مسیر صادراتی قزاقستان بر پایه استفاده از نفتکش‌های بندر آق‌تاو برای تغذیه نفت به خط لوله باکو - سوپسا (که پایانه آن در سواحل دریای سیاه گرجستان است)، و قطارهای راه آهن باکو - باتومی و همچنین قطارهایی که از منطقه نفت‌خیز آتریوا به ازبکستان و چین می‌روند، استوار است.

اسماعیلوف اظهار داشت: «اقدامات در این مناطق برای توسعه و افزایش پتانسیل صادرات نفت در دست پیشرفت است.»

جابجایی این میزان نفت به سرمایه‌گذاری در حمل و نقل نیازمند است. بگفته اسماعیلوف، تنگیزشورون، بزرگترین شرکت تولید نفت در قزاقستان، که در حال توسعه میدان تنگیز در منطقه آتریوا می‌باشد، تعداد واگن‌های نفتکش در اختیار خود را دو برابر کرده و از پیش از این ارسال آزمایشی محموله‌ها با قطار را به سمت گرجستان و ازبکستان آغاز کرده است.

اگرچه، حجم محموله‌های ارسالی از طریق مسیرهای جایگزین همچنان به نسبت اندک است. قزاقستان در سال گذشته از طریق کنسرسیوم خط لوله خزر که صد کیلومتر آن پیش از رسیدن به بندر نووراسیسک در دریای سیاه از روسیه عبور می‌کند، 54 میلیون تن نفت به اروپا صادر کرد. حجم باقی‌مانده بیشتری از 86 میلیون نفت تولید شده توسط قزاقستان نیز به چین ارسال شد.

اگرچه رئیس جمهور توکایف به چشم‌انداز این اتفاق خوش‌بین است. او در اظهارات خود در رویدادی عمومی در استان مین‌قشلاق در 7 نوامبر بیان کرد که، حجم نفت ارسالی در مسیر ترانس خزر از طریق دو بندر آق‌تاو و قوریق قزاقستان، نهایتاً به 20 میلیون تن در سال افزایش خواهد یافت. او به زمان دقیق تحقق این هدف اشاره‌ای نکرد.

مسئله لجستیک از زمانی که این کشور تصمیم به افزایش تولیدات نفت خود گرفته، چالشی بزرگ بوده است. به گفته نورلان ژوماگولف، مدیر اجرایی اتحادیه شرکت‌های خدمات میدان نفتی، قزاقستان برنامه دارد تا تولیدات سالانه خود را عمدتاً با افزایش ظرفیت در میدان تنگیزشورون و میدان عظیم کاشگان به 100 میلیون تن تا سال 2025 افزایش دهد.

ارسال نظر