کد خبر : 46936

چشم‌انداز: همزمان با لغزش ارزهای منطقه‌ای، هزینه‌های بالا، تولیدات پتروشیمی آسیا را تهدید می‌کنند

واردکنندگان پتروشیمی عموماً موضع احتیاطی اتخاذ کرده، از بازارهای نقدی عقب‌نشینی کرده، و نگران افزایش هزینه‌های تولید خود هستند. همزمان با اختلاف قیمتی محدودتر نفتا با اتیلن، حاشیه سود اولفین‌ها پیش از بازگشت به منطقه ناامن در اوایل سپتامبر بهبود یافته بود.

چشم‌انداز: همزمان با لغزش ارزهای منطقه‌ای، هزینه‌های بالا، تولیدات پتروشیمی آسیا را تهدید می‌کنند

پتروتحلیل-همزمان با لغزش ارزهای آسیا و گران‌تر شدن مواد خام در پی آن، تولیدات پتروشیمی آسیا با خطر افت مضاعف مواجه هستند.

سقوط ارزهای منطقه‌ای - شامل یوان چین، ین ژاپن و وون کره جنوبی - علیرغم افت قیمت‌های نقدی دلاری برخی از محصولات، به معنی افزایش هزینه‌های وارداتی است.

خریداران در حال دوری کردن از بازار بوده و همین امر شرایط تقاضای منطقه‌ای را بیش از پیش تضعیف می‌کند.

تقاضای نقدی نفتا، خوراک اصلی محصولات پتروشیمی آسیا، به دلیل حاشیه سودهای ضعیف اولفین‌ها، به واسطه مصرف‌کنندگان نهایی کاهش یافته است.

براساس داده‌های آیسیس، همزمان با اختلاف قیمتی محدودتر نفتا با اتیلن، حاشیه سود اولفین‌ها پیش از بازگشت به منطقه ناامن در اوایل سپتامبر بهبود یافته بود.

یکی از تولیدکنندگان اوائوکمیکال منطقه‌ای گفت: «با توجه به افت ارزش ارزهای داخلی در برابر دلار آمریکا، خریداران عمدتاً موضع احتیاطی اتخاذ کرده و دست به خریدهای اندک براساس نیازهای اساسی خود زده و از هر گونه تعهد نقدی بزرگ خودداری می‌کنند.»

احتمال می‌رود از آنجایی که اکثر تولیدکنندگان برای واردات و صادرات دارای حساب‌های دلاری بوده، تاجران و توزیع‌کنندگان لطمه وارد شده از افت ارزش ارزها را احساس کنند.

واردکنندگان پتروشیمی عموماً موضع احتیاطی اتخاذ کرده، از بازارهای نقدی عقب‌نشینی کرده، و نگران افزایش هزینه‌های تولید خود هستند.

یکی از خریداران الکل چرب گفت: «با توجه به تردیدها و تقویت دلار آمریکا در برابر ارزهای داخلی، ترجیح می‌دهیم منتظر مانده و خریدهای اندکی داشته باشیم.»

یعنی این‌که، حتی در صورت یکسان ماندن قیمت محموله‌های وارداتی دلاری، واردکنندگان در آسیا با توجه به افت شدید ارزش ارزهای منطقه‌ای، باید مبلغ بیشتری را بپردازند.

وی افزود: «خریداران در حال حاضر همزمان با جریانات دیوانه‌وار ارز، بسیار محتاط خواهند بود. زمان واردات باید مبلغ بیشتری را بپردازیم.»

با پیش‌بینی‌ها از انقباض مضاعف سیاست‌های مالی در آمریکا، انتظار می‌رود دلار آمریکا تا پایان سال به روند صعودی خود ادامه داده، و همین امر فشارهای تورمی را در میان کشورهای آسیایی افزایش خواهد داد.

برای تولیدکنندگان پتروشیمی، افزایش هزینه‌ها در نهایت منتج به کاهش تولیدات خواهد شد.

یکی از معامله‌کنندگان بازار گفت: «بر این باورم که دلار آمریکا قوی‌تر خواهد شد، بنابراین قصد خرید حجم بالایی را ندارم زیرا هزینه‌هایمان افزایش خواهد یافت.»

در بازار بوتیل استات (بوتاک)، واردکنندگان به دلیل ذخایر مازاد در بخش‌هایی از جنوب شرق آسیا، همزمان با جو تضعیف شده به دلیل روند ضعیف صنایع بالادستی نرمال بوتانول، محتاط هستند.

یکی از منابع منطقه‌ای بازار گفت: «عجله‌ای برای خرید نیست. ارز تایلند (بات) در ضعیف‌ترین حالت خود در 17 سال گذشته بوده، در حالی که انتقال افزایش قیمت‌ها، هزینه‌ها و دیگر اضافه پرداخت‌ها به مصرف‌کنندگان نهایی بسیار دشوار است.»

احتمال می‌رود ضعف عمومی تقاضا همزمان با مواجهه جهان با یک رکود دیگر در میان تورم بالا، از هر گونه افزایش قابل توجه قیمت‌ها جلوگیری کند.

چین دومین اقتصاد بزرگ جهان و یکی از بزرگترین بازارهای وارداتی برای اکثر اقتصادهای آسیا شاهد کندی اقتصاد خود بوده که تا بخشی در نتیجه سیاست کووید صفر کشور می‌باشد.

یکی از معامله‌کنندگان اتاک گفت: «نگرانی‌ها از رکود، افت نرخ ارزهای منطقه‌ای، و افزایش نرخ بهره جهانی همگی جو کسب و کارها را تحت تاثیر قرار داده‌اند.»

تقاضا برای اتیل استات (اتاک) و بوتاک علیرغم سیر صعودی قیمت‌های محصول جایگزین متیل اتیل کتون، با توجه به عرضه مازاد در تایلند، بهبود نیافته است.

در بازار فنول، جو خرید در چین به واسطه افزایش هزینه‌های وارداتی همزمان با ضعف یوان، رسیدن محموله‌های وارداتی و بهره‌برداری از ظرفیت‌های جدید در اکتبر، تضعیف شده است.

این امر تلاش‌های اخیر فروشندگان منطقه‌ای در جهت افزایش قیمت‌ها همزمان با سیر افزایشی بازار داخلی چین را خنثی می‌کند.

قیمت‌های داخلی در هفته گذشته عمدتاً به دلیل کاستی عرضه در نتیجه تعطیلی واحدها در چجیانگ، کاهش سرعت حمل و نقل به دلیل آب و هوای نامساعد در نواحی ساحلی به خصوص در نینگبو، ونژو و ژوشان، افزایش یافتند.

یکی از خریداران گفت: «قیمت‌های داخلی فنول در اوایل سپتامبر به دلیل دیرکرد شناورها و افزایش ذخایر پیش از تعطیلات ملی چین در اکتبر اوج گرفت، اما شرایط صنایع پایین‌دستی به اندازه انتظار مناسب نیست.»

خریدار افزود: «فکر نمی‌کنیم شرایط کنونی قیمت‌ها پایدار باشد.»

پیش‌بینی‌ها از عرضه جدید همزمان با بازگشایی واحد 400 هزار تن در سال وانهوآ در اکتبر، در کنار تداوم ضعف تقاضا، بازار منطقه‌ای را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

یکی دیگر از خریداران گفت: «در رابطه با تقاضا، نگرانم که نرخ بهره‌برداری واحدها احتمالاً به دلیل بیستمین کنگره ملی چین نیاز به روند کاهشی داشته باشد. بنابراین خریداران بسیار محتاط هستند.»

حزب خلق چین در 16 اکتبر در پکن گرد هم خواهند آمد. رهبران سیاسی کشور هر پنج سال یک بار گرد هم می‌آیند.

در بازار اتیلن وینیل استات، تقاضای هند به واسطه ضعف صادرات محصولات نهایی به اروپا و آمریکا افت کرده است، و همین امر هر گونه سود از افت قابل توجه ارزش روپیه را خنثی می‌کند.

روپیه هند با ارزش 81 روپیه در برابر دلار، با افت 10 درصدی از ابتدای سال جاری، به کمترین میزان‌های خود در تمام ادوار رسید.

یکی از توزیع‌کنندگان مستقر در هند، بازارهای آمریکا و اروپا را بازارهایی مرده برای کفش خطاب کرده، که از صنایع پایین‌دستی اساسی برای اتیلن وینیل استات هستند.

توزیع‌کننده گفت: «همه مشتریان ما در حال تجربه زمان سختی در رابطه با صادرات هستند. افت ارزش ارز همه را تحت تاثیر قرار داده است.»

تبدیل‌کنندگان در صنایع پایین‌دستی کفش پیش از این همزمان با افت قیمت محصولات نهایی به دلیل رقابت سرسختانه در صنعت سازمان نیافته کفش در بازار داخلی، براساس نیازهای اساسی خود اقدام به خرید مواد خام می‌کردند.

توزیع‌کننده اتیلن وینیل استات گفت: «در شرایط معمول، تبدیل‌کنندگان دو تا سه ماه سفارشات صادراتی دارند، اما در حال حاضر، آن‌ها بیش از 15 روز سفارش ندارند.»

برخی از تبدیل‌کنندگان اصلی به کاهش چشم‌گیر قیمت‌های کفش متوسل شده تا ذخایر خود را کاهش دهند.

ارسال نظر