کد خبر : 46727

تقاضای ضعیف قیمت‌های اِی‌بی‌اِس در سراسر بازارهای جهانی را تحت فشار قرار داد/قیمت‌های اروپایی در برابر میل به خرید ضعیف، تسلیم شدند

در ترکیه، با توجه به کاهش نیاز به رزین، قیمت‌های وارداتی از نیمه دوم آوریل بر روی روند کاهشی بوده‌اند.

تقاضای ضعیف قیمت‌های اِی‌بی‌اِس در سراسر بازارهای جهانی را تحت فشار قرار داد/قیمت‌های اروپایی در برابر میل به خرید ضعیف، تسلیم شدند

پتروتحلیل-همزمان با عملکرد کمتر از انتظار اِی‌بی‌اِس در سراسر بازارهای بزرگ شامل چین، جنوب شرق آسیا، ترکیه و اروپا، معامله‌کنندگان جو ضعیف این کالا در بازارهای جهانی را تایید کردند. همزمان با افزایش فشارهای فروش که جلوی بهبود نوپای بازارهای نقدی استایرن آسیا را گرفت، قیمت‌های وارداتی در چین و ترکیه به روند نزولی خود ادامه داده و نقطه افت جدیدی را لمس کردند.

همزمان با کاهش هزینه‌کرد مصرف‌کنندگان نهایی، بخش‌های پایین‌دستی شامل صنعت خودرو و لوازم خانگی تا حد تعجب‌آوری افت کردند. فشارهای تورمی، اختلالات زنجیره عرضه و اقدامات قرنطینه‌ای کووید-19 چین نیاز به مواد خام تبدیل‌کنندگان را کاهش داد.

قرنطینه‌ها بر روی فعالیت‌های فصلی در چین سایه انداخت

بازار وارداتی اِی‌بی‌اِس چین از اواسط مارس، روندی نزولی را دنبال کرده است. قیمت‌های وارداتی اِی‌بی‌اِس چین در برابر قیمت‌های صعودی‌تر استایرن نقدی در دو هفته گذشته مقاومت کرده‌اند. گستره کلی وارداتی از ماه مارس شاهد افت انباشتی 11 درصدی تا زیر مرز 1900 دلار در هر تن (سی‌آی‌اف) بوده، که نشان‌دهنده کمترین سطوح قیمتی از اکتبر 2020 می‌باشد.

قرنطینه‌های کووید-19 فشار مضاعفی بر تقاضا گذاشته، در حالی که افت قابل توجه ارزش یوان در برابر دلار آمریکا به تقاضای محموله‌های وارداتی آسیب زد.

خریداران نیز ترجیح دادند تا نیاز خود را از بازار داخلی تامین کرده، که قیمت‌ها در آن چند مدتی است که زیر سطوح وارداتی هستند. شاخص‌های کم‌اوربیس نیز نشان داد، که میانگین هفتگی قیمت‌های اِی‌بی‌اِس وارداتی در هفته منتهی به 20 مه، 130 دلار در هر تن بالای قیمت‌های داخلی بوده‌اند.

قرنطینه‌های چین نیز به فعالیت‌های خرید آسیب زد. قرنطینه‌های شدید چین، فروش خودرو این کشور را تحت تاثیر قرار داد. بازار لوازم خانگی نیز علیرغم فصل اوج تقاضا، از تداوم قرنطینه‌های چین رنج برده است.

اگرچه برنامه‌های بازگشایی در شانگهای اخیراً موجب خوش‌بینی شده است، مسیر بازار تا بهبود آن همزمان با دورنمای نامشخص تقاضا، ناهموار می‌باشد.

جنوب شرق آسیا میان هزینه‌ها و تقاضا گیر افتاده است

در جنوب شرق آسیا، قیمت‌های وارداتی از مارس روند نزولی بازارهای چینی را دنبال کرده و در مه به سطوح اواسط فوریه عقب‌نشینی کردند. قیمت‌های وارداتی اِی‌بی‌اِس در دو هفته گذشته تغییر مسیر داده، زیرا بازار میان اثر سرریز بازار ضعیف چین و هزینه‌های صعودی‌تر استایرن گیر افتاده بود.

جدا از بازار ضعیف چین، میل به خرید در بازارهای جنوب شرق آسیا از افت ارزش ارزهای داخلی در برابر دلار آمریکا که هزینه‌ محموله‌های وارداتی را گران‌تر می‌کند، آسیب دید. خریداران مدتی است موضع انتظار و رصد را برگزیده‌اند، در حالی که فروشندگان به بهبود بالقوه تقاضا در بازارهای منطقه با بازگشت چین امید بسته‌اند.

ترکیه شاهد افت قابل توجه قیمت‌ها علیرغم محدودیت دسترسی‌پذیری

در ترکیه، با توجه به کاهش نیاز به رزین، قیمت‌های وارداتی از نیمه دوم آوریل بر روی روند کاهشی بوده‌اند. تداوم ضعف تقاضا، محدودیت دسترسی‌پذیری را همزمان با فعالیت‌های وارداتی کنترل‌شده فروشندگان و تحویل طولانی محموله‌ها، تحت‌الشعاع قرار داد. فی‌الواقع، فروش داخلی لوازم خانگی سفید ترکیه در مقیاس سالانه در ژانویه 16 درصد، و در فوریه و مارس 7 درصد افت کرد.

بازارهای اِی‌بی‌اِس دوره بعد از عید را با افت‌های جدید آغاز کرده و به کمترین سطوح خود از فوریه رسیدند.

قیمت‌های اِی‌بی‌اِس اروپا در ابتدا همراه با قراردادهای استایرن با قیمت‌های بالاتر ارائه شده، در حالی که قراردادهای مه بعد از عقب‌نشینی فروشندگان با افت‌های شدید نسبت به آوریل منعقد شدند.

علیرغم چالش‌های لجستیک، قیمت‌های وارداتی اِی‌بی‌اِس از آسیا افت‌های متوالی را ثبت کرده، زیرا قیمت‌های غالب کارگر واقع نشدند.

قیمت‌های اِی‌بی‌اِس تزریقی کره‌ای در هفته منتهی به 20 مه 50 تا 100 دلار در هر تن کاهش یافته و در میزان 2600 تا 2720 دلار در هر تن (سی‌آی‌اف ترکیه، نقدی بدون مالیات) ارزیابی شدند. براساس داده‌های کم‌اوربیس، قیمت‌ها از اوایل آوریل افت انباشتی 6 درصدی را ثبت کردند.

قیمت‌های اروپایی در برابر میل به خرید ضعیف، تسلیم شدند

در اروپا، فروشندگان مجبور شدند قیمت‌های سابق را ارائه داده یا حتی قیمت‌های خود را کاهش دهند، زیرا ضعف تقاضا قیمت‌های بالاتر استایرن را تحت‌الشعاع قرار دادد. سطوح متورم قیمتی و هزینه‌های خدمات شهری بالا، خریداران را از فعالیت بازداشت، که این امر درخواست‌های صعودی اولیه فروشندگان را در اکثر موارد نافرجام گذاشت.

بازار خودرو اروپا که سرنوشت یکسانی نظیر دیگر بازارها داشت، شاهد افت قابل توجه تقاضا بود که این امر تقاضای اِی‌بی‌اِس را نیز به طرز نامطلوبی تحت تاثیر قرار داد. ضعف این بخش به شرایط بغرنج زنجیره عرضه و تورم بالا نسبت داده شد.

ارسال نظر