کد خبر : 46681

تخفیفات پلی‌پروپیلن در بازار ترکیه نتوانستند میل به تقاضا را برانگیزند/حرکت پلی‌پروپیلن وارداتی به زیر مرزهای جدید

قیمت‌های پلی‌پروپیلن رافیا، فیبر و تزریقی در هفته گذشته به ترتیب به طور جزئی به زیر مرزهای 1650 دلار در هر تن و 1700 دلار در هر تن نزول کردند. قیمت‌ها در مقیاس هفتگی 20 تا 30 در هر تن کاهش یافته و در میزان 1630 تا 1670 و 1680 تا 1730 دلار در هر تن (سی‌ای‌اف ترکیه، شامل 6.5 درصد مالیات، نقدی) ارزیابی شدند. دولت مقرراتی را در 19 آوریل وضع کرد که معامله‌کنندگان را موظف می‌کند، پرداخت‌های خود برای هر کالای متحرک را بر اساس لیر ترکیه انجام دهند. بگفته منابع، تاثیر این خبر بر بازار همچنان مشخص نشده، در حالی که احتمال می‌رود این قانون هزینه‌های اضافی ناشی از درصدهای بانکی را به وجود آورده و همچنین تغییرات برابری ارزی نیز خطراتی ایجاد می‌کنند.

تخفیفات پلی‌پروپیلن در بازار ترکیه نتوانستند میل به تقاضا را برانگیزند/حرکت پلی‌پروپیلن وارداتی به زیر مرزهای جدید

پتروتحلیل-همزمان با این‌که فروشندگان بیشتری تسلیم میل به خرید اندک تبدیل‌کنندگان شده، بازارهای وارداتی و داخلی پلی‌پروپیلن ترکیه در هفته گذشته با افت‌های بیشتری مواجه شدند. با این وجود، تخفیفات اضافه تاکنون در تقویت تقاضا موفق نبوده، زیرا معاملات پیش از تعطیلات همچنان اندک هستند.

حرکت پلی‌پروپیلن وارداتی به زیر مرزهای جدید

فروشندگان از اواسط مارس خبر از رکود تقاضا می‌دهند. فشارهای تورمی به تقاضای مصرف‌کننده نهایی پلی‌پروپیلن آسیب وارد کرده، که این امر منتج به کاهش فعالیت‌های خرید در میان تولیدکنندگان و روندی ضعیف‌تر از پلی‌‌اتیلن شده است. اتفاقی که شرایط را بحرانی‌تر می‌کند، افت فصلی بازار در ماه رمضان و ذخایر کافی در انبارهاست.

یکی از تاجران اظهار داشت: «دورنمای تقاضا برای کوتاه‌مدت نویدبخش نیست، زیرا تعدادی از تبدیل‌کنندگان مدعی این هستند که تا ژوئیه محموله‌های خود را پوشش داده‌اند. از آنجایی که صادرات فرش و فعالیت‌ها در حوزه کیسه به واسطه تعطیلات در سراسر بازار، تداوم مسائل کانتینرهای باربری و تورم بالا با روند کاهشی مواجه شده، سفارشات از بازارهای مشتقات راکد بوده است.»

قیمت‌های پلی‌پروپیلن رافیا، فیبر و تزریقی در هفته گذشته به ترتیب به طور جزئی به زیر مرزهای 1650 دلار در هر تن و 1700 دلار در هر تن نزول کردند. قیمت‌ها در مقیاس هفتگی 20 تا 30 در هر تن کاهش یافته و در میزان 1630 تا 1670 و 1680 تا 1730 دلار در هر تن (سی‌ای‌اف ترکیه، شامل 6.5 درصد مالیات، نقدی) ارزیابی شدند.

در بازارهای پلی‌پروپیلن کوپلیمر، فروشندگان در تلاش بوده‌اند تا محموله‌های خود را به فروش رسانده، که این امر منتج به اصلاحات نزولی در کانال وارداتی شده است. محموله‌های تحویل فوری پلی‌پروپیلن کوپلیمر تزریقی کره‌ای در بازار ترکیه در میزان 1910 تا 1930 دلار در هر تن (اف‌سی‌ای) نمایان شدند. آن‌ها در اوایل آوریل سطوح رقابتی 1980 تا 2000 دلار در هر تن (سی‌آی‌اف) را ارائه کرده، و همزمان نمایانگر تلاش تاجران برای تقلیل دادن ذخایر خود بودند.

قیمت‌های داخلی پلی‌پروپیلن رافیا نسبت به قیمت‌های وارداتی برتری ندارند

جدا از افت فصلی بازار در ماه رمضان و نگرانی‌های مالی، بسیاری از معامله‌کنندگان تقاضای ضعیف محموله‌های وارداتی را ناشی از قیمت‌های رقابتی‌تر در بازارهای تحویل فوری می‌دانند.

هزینه ارزان‌ترین پلی‌پروپیلن رافیا عربستان سعودی با قیمت 1630 دلار در هر تن بدون در نظر گرفتن حاشیه سود توزیع کننده به 2080 دلار در هر تن (شامل مالیات ارزش افزوده) می‌رسد. با این حال، در بازار تحویل فوری پیشنهاداتی زیر 2050 دلار در هر تن وجود داشته که نمایانگر تداوم ضعف بازار هستند.

پیش‌بینی‌های ضعیف از ماه مه نیز فعالیت‌ها را تحت فشار قرار می‌دهد

از آنجایی که حمایت هزینه‌ها در مقایسه با هفته‌های گذشته دارای قدرت کم‌تری است، اکثر بازار پیش‌بینی می‌کنند که افت قیمت پلی‌پروپیلن در مه نیز ادامه داشته باشد. نوسانات در بازارهای نفت خام معاملات آتی و پیش‌بینی‌ها نزولی در مورد قراردادهای بعدی پروپیلن در اروپا، جو بازار را کاهشی کرده است.

یکی از تولیدکنندگان گفت: «تعدادی از تبدیل‌کنندگان در منطقه جنوبی برنامه دارند تا به دلیل تعطیلات و همچنین رکود بازارهای نهایی، واحدهای خود را تعطیل کنند. علاوه بر آن، آن‌ها برنامه دارند تا در روزهای کاری کوتاه‌تر ماه آتی، هزینه‌های خدمات شهری خود را کاهش دهند. به نظر می‌رسد امیدها به بهبود تقاضا تا اواخر تابستان به تعویق افتاده باشد.» یکی دیگر از مصرف‌کنندگان بر این باور بود که احتمال می‌رود در صورتی که شرایط پلی‌پروپیلن فیبر معمولی باقی بماند، تولیدکنندگان نرخ تولید پلی‌پروپیلن رافیا را افزایش بدهند. این امر می‌تواند قیمت‌های رافیا را تحت فشار قرار دهد.

برخی از معامله‌کنندگان بازار معتقدند، در صورتی که تقاضا بعد از تعطیلات عید فطر افزایش یابد و قیمت‌های نفت خام بالای 100 دلار در هر بشکه باقی بماند، قیمت‌ها با نوسانات جزئی نزدیک به سطوح کنونی باقی خواهند ماند. یکی از منابع از طرف تولیدکننده سعودی اظهار داشت: «احتمال می‌رود قیمت‌های پلی‌پروپیلن در ماه آتی شاهد افت جزئی باشند، زیرا بازار تحت فشار رکود تورمی است.»

محموله‌های چینی و روسی همچنان تحت بررسی هستند

از سویی دیگر، عده‌ای از معامله‌کنندگان در رابطه با روند آینده بازار مقداری بدبین بوده و پیش‌بینی می‌کنند که در صورت تداوم فشار از سوی قیمت‌های رقابتی، بازار شاهد افت قیمت قابل توجهی باشد.

بگفته منابع موثق، شرکت سیبور روسیه در هفته گذشته به دلیل مسائل فنی واحد پلی‌اولفین خود را تعطیل کرد. تاجران در هفته‌های گذشته محموله‌های هموپلیمر پلی‌پروپیلن روسی تحویل فوری با سطوح رقابتی ارائه کرده‌اند، که نقش قابل توجهی در تخفیفات عرضه‌کنندگان سعودی بازی کرده است. یکی از تاجران جهانی بر این باور است که تولیدکننده ذخایر فراوانی داشته، اما تعطیلی اخیر می‌‌تواند تا حدی تقاضای ضعیف در سراسر بازار را جبران کند.

بازار همچنین تحت فشار محموله‌های چینی با حمل فله بوده است. تقاضای کووید زده در داخل چین، تولیدکنندگان را بر آن داشت تا بر روی صادرات به جنوب شرق آسیا و ترکیه متمرکز شوند. این فروشندگان مشتقاند تا در حدی که مشکلات لجستیک همزمان با ترافیک در بنادر (به دلیل قرنطینه‌ها) به آن‌ها اجازه داده، از سطوح ذخایر خود بکاهند.

همچنان باید ایستاد و دید که آیا محموله‌های چینی می‌توانند در ماه آتی راه خود را به بازار ترکیه پیدا کنند یا خیر. فلواقع، تردیدها در رابطه با استمرار قرنطینه‌ها در حال حاضر همچنان ادامه داشته، اگرچه دولت در پی اقداماتی برای کاهش قرنطینه‌ها در فازهای مختلف برآمده است.

قیمت‌های هموپلیمر پلی‌پروپیلن چینی برای گریدهای رافیا، فیبر و غیربافتی، آخرین بار در میزان 1590 تا 1630 دلار در هر تن (اف‌سی‌ای ترکیه، شامل 6.5 درصد مالیات) گزارش شد. یکی از معامله‌کنندگان اشاره داشت: «زمان تحویل برخی محموله‌ها در ژوئن بوده، در حالی که تخمین زمان تحویل برخی دیگر همچنان مشخص نیست.»

پیش‌بینی‌ها برای تقاضای بعد از رمضان

از آنجایی که بازار در هفته‌های گذشته راکد بوده، احتمال می‌رود تقاضا در ایام بعد از تعطیلات بهبود یابد. همچنان، با توجه به صادرات اندک فرش به آمریکا و اروپا، معامله‌کنندگان در رابطه با احیای حقیقی بازار در دوره پسا رمضان تردید دارند. یکی از تولیدکنندگان اظهار داشت: «احتمال می‌رود صادرات به غرب آسیا در دوره پس از تعطیلات عید فطر صعود کند، اما مسائل مربوط به جنگ و نوسان بازارهای انرژی، دورنمایی مبهم را به وجود می‌آورد. معامله‌کنندگان نتیجه نمایشگاه دموتکس که از 12 تا 17 مه در گازیانتپ برگزار می‌شود را مورد بررسی قرار خواهند داد.»

بگفته تعدادی از معامله‌کنندگان، اگر فعالیت‌های کلی تا میزان مشخصی بهبود نیابند، فروشندگان قادر نخواهند بود روند بازار را ثابت نگاه دارند. این امر با توجه به آن است که احتمالاً ذخایر فروشندگان در طی رکود طولانی‌مدت بازار انباشته شده باشد. نگاه‌ها همچنین بر تقاضای اروپا در دوره پس از عید پاک باقی خواهد ماند، زیرا فروشندگان باید ببیند که آیا می‌توانند محموله‌های خود را به این منطقه راهی کنند یا خیر.

یکی از فروشندگان اظهار داشت: «پیش‌بینی می‌کنیم تا در حدود اواسط مه درخواست‌هایی را دریافت کنیم. با این وجود احتمال می‌رود با فرض این‌که بسیاری از خریداران ترجیح خواهند داد تا از ذخایر خود استفاده کرده و در آن حین روند جهانی و سفارشات محصولات نهایی را مورد بررسی قرار دهند، بهبود تقاضا برای صعودی کردن روند بازار کافی نباشد.

همچنین، دولت مقرراتی را در 19 آوریل وضع کرد که معامله‌کنندگان را موظف می‌کند، پرداخت‌های خود برای هر کالای متحرک را بر اساس لیر ترکیه انجام دهند. بگفته منابع، تاثیر این خبر بر بازار همچنان مشخص نشده، در حالی که احتمال می‌رود این قانون هزینه‌های اضافی ناشی از درصدهای بانکی را به وجود آورده و همچنین تغییرات برابری ارزی نیز خطراتی ایجاد می‌کنند.

ارسال نظر