کد خبر : 46645

ضعف بازارهای پلی‌اتیلن ترفتالات ترکیه به دلیل تقاضای محتاطانه

قیمت‌های بطری پلی‌اتیلن ترفتالات چینی در میزان ثابت تا 25 دلار نزولی و در قیمت 1600 تا 1650 دلار در هر تن (سی‌آی‌اف ترکیه، شامل 6.5 درصد مالیات گمرکی، نقدی) قرار گرفتند. این روند با رویه کاهشی چین و جنوب شرق آسیا همراه بود؛ تقاضای ضعیف و نوسان نفت در این مناطق فروشندگان را تحت فشار قرار داده است.

ضعف بازارهای پلی‌اتیلن ترفتالات ترکیه به دلیل تقاضای محتاطانه

پتروتحلیل-قیمت بطری پلی‌اتیلن ترفتالات و تراشه‌های نساجی در ترکیه در نیمه دوم مارس همزمان با ضعف تقاضا و رویه نزولی بازار در پی آن، تغییر مسیر دادند. پیش از این، قیمت‌ها از آغاز سال 2022 با تکیه بر روند صعودی نفت خام معاملات آتی و محدودیت عرضه، عمدتاً روندی صعودی داشتند.

ثبات قیمت‌ها به سمت اواسط مارس

بازارهای پلی‌اتیلن ترفتالات ترکیه ماه مارس را به دلیل ترکیبی از هزینه‌های حمایتی و تداوم تنگناهای کشتی‌رانی با روند صعودی آغاز کردند. با این وجود، از آنجایی که نوسانات شدید در زنجیره صنایع بالادستی و قیمت‌های بالای رزین مصرف را تحت فشار قرار دادند، سیر صعودی با حرکت به سوی اواسط مارس افت کرد.

براساس میانگین داده‌های هفتگی کم‌اوربیس، شاخص نفت خام جهانی در هفته گذشته در مقیاس هفتگی 6 تا 7 دلار در هر بشکه کاهش یافت. این امر به دلیل افزایش نگرانی‌ها از تقاضا همزمان با اقدامات قرنطینه‌ای جدید چین و همچنین مذاکرات صلح میان روسیه و اوکراین بود.

قیمت‌های نقدی اسید ترفتالیک خالص و مونواتیلن گلیکول در هفته گذشته همزمان با نوسانات نفت معاملات آتی، تغییر قابل توجهی را ثبت نکردند.

افت بازار در ماه رمضان

این ماه مقدس که از اوایل آوریل آغاز شده به باقی فاکتورها اضافه شده و فعالیت‌ها را تا میزانی کاهش داده است. معامله‌کنندگان گفتند: «از آنجایی که فصل افت بازار در ماه رمضان با افت اخیر قیمتی همراه شده و میل به خرید را کاهش داده، تقاضا در بازارهای پلی‌اتیلن ترفتالات کاهش یافته است.»

اکثر مصرف‌کنندگان نیازهای خود را به عنوان بخشی از آماده‌سازی برای تعطیلات عید فطر (در اوایل ماه مه) تامین کرده، در حالی که ترجیح می‌دهند از بیرون نوسان بازارهای خوراک را بعد از این ماه مورد بررسی قرار دهند.

قیمت‌ها برای دومین هفته متوالی به روند نزولی خود ادامه دادند

قیمت‌های بطری پلی‌اتیلن ترفتالات چینی در میزان ثابت تا 25 دلار نزولی و در قیمت 1600 تا 1650 دلار در هر تن (سی‌آی‌اف ترکیه، شامل 6.5 درصد مالیات گمرکی، نقدی) قرار گرفتند. این روند با رویه کاهشی چین و جنوب شرق آسیا همراه بود؛ تقاضای ضعیف و نوسان نفت در این مناطق فروشندگان را تحت فشار قرار داده است.

روند ثابت تا کاهشی بازارهای پلی‌اتیلن ترفتالات داخلی

بازار داخلی بر سر دو راهی محدودیت عرضه تحویل فوری و رکود فعالیت‌ها همزمان با نوسانات هزینه‌های بالادستی بوده است. تولیدکنندگان داخلی در هفته گذشته سیاست‌های قیمتی متفاوتی را اتخاذ کرده و همزمان تعدادی از آن‌ها پیشنهادات خود را ثابت نگاه داشتند.

اگرچه یکی از تولیدکنندگان لیست قیمتی بطری پلی‌اتیلن ترفتالات و تراشه‌های نساجی تحویل ژوئن خود را 30 تا 50 دلار در هر تن کاهش داد. تعدادی از تاجران از این اقدام متعجب شده در حالی که باقی آن‌ها این اقدام را به رکود فعالیت‌ها در میان فشارهای تورمی در سراسر بازارها نسبت دادند.

تقاضا همچنان محدود است

منابع کم‌یاب وارداتی و نوسانات شدید در بازارهای انرژی منتج به مسیری پرنوسان شده است. به غیر از منابع چینی، پیشنهادات وارداتی در ترکیه اندک بوده که این امر منتج به محدودیت دورنمای کلی عرضه در بازار وارداتی کشور شد.

یکی از معامله‌کنندگان اصلی بازار گفت: «قیمت‌های فوب چین در میزان میانگین 1250 دلار در هر تن قرار گرفتند، در حالی که افزایش نرخ‌های باربری فرصت آریبتراژ را از میان ‌برد. زمانی که همه هزینه‌ها اضافه می‌شود، قیمت‌ها برابر با بازار داخلی هستند. جابجایی فله‌ای با کشتی نیز نرخ کمتری داشته، اما ریسک‌های خود را به همراه دارد.»

فروشندگان خبر از ضعف تقاضا برای پلی‌استرها دادند

قیمت‌های تراشه‌های نساجی پلی‌اتیلن ترفتالات وارداتی آسیا در مقیاس هفتگی 10 دلار در هر تن کاهش یافته و در هفته گذشته در میزان 1520 تا 1550 دلار در هر تن سی‌آی‌اف ترکیه (نقدی، با مذاکرات قیمتی اندک) قرار گرفتند.

نخ‌های نیمه آرایش‌یافته نیز با افت اندک در بازه پایینی به زیر مرز 1600 دلار در هر تن (سی‌آی‌اف) کاهش یافتند. قیمت‌های پلی‌استر 300 تا 500 دنیر در مقیاس هفتگی 20 تا 30 دلار در هر تن کاهش یافته و در میزان 1580 تا 1650 دلار در هر تن (سی‌آی‌اف، نقدی) ایستادند. یکی از تاجران گفت: «ما حتی در مواردی شاهد قیمت‌هایی زیر مرز 1550 دلار در هر تن بودیم.»

انباشت ذخایر در میان فعالیت خرید اندک، قیمت‌های پلی‌استر وارداتی را برای یک هفته دیگر تحت فشار قرار دادند. بعد از تغییر جهت قیمت‌ها، خریداران دست از فعالیت برداشته، و در این بین با فرارسیدن ماه رمضان خریدها فقط برای تامین نیازهای فوری بوده است.

چندین معامله‌کننده گفتند: «قرنطینه‌های اخیر در پکن میزان مصرف در چین را تحت فشار گذاشته‌، در حالی که تردیدهای مربوط به جنگ بازارهای نفت خام را بی‌ثبات نگاه داشته‌اند. احتمال می‌رود این امر در کنار تعطیلات در ترکیه معامله‌کنندگان را برای مدتی در حالت هوشیار نگاه دارد.

ارسال نظر